• Fri 31 May 2019 05:29
    1527 visningar
    9 svar
    9
    1527

    Vilka drycker skadar tänderna?

    Jag dricker ganska mycket läsk, men har försökt att minska intaget eftersom jag tänker på tändernas hälsa. Jag dricker bara läsk som är light eller zero vilket jag har förstått ska vara lite bättre än vanlig läsk. Jag har svårt för att dricka rent kranvatten, tycker att det inte bara är smaklöst utan riktigt äckligt så om jag bara dricker kranvatten blir konsekvensen att jag knappt dricker överhuvudtaget. Jag har därför börjat dricka mycket Fun Light -  saft, som jag tycker är nästan lika god som läsk och som känns mindre skadligt för tänderna. Skadar lightsaft också tänderna, eller är det ett betydligt bättre alternativ än läsk? Jag förstår att kranvatten är det minst skadliga för tänderna, men söker efter andra alternativ eftersom jag inte gillar vatten.

    Vilka andra drycker än vatten är skonsamma mot tänderna, och vilka drycker bör man undvika?

  • Svar på tråden Vilka drycker skadar tänderna?
  • Fri 31 May 2019 06:36
    #1

    Vin, juice, saft, läsk, energidryck fräter alla på tänderna, oavsett light eller vanlig. Smaksatt bubbelvatten är bättre och naturellt är helt ok.

  • Anonym (E)
    Fri 31 May 2019 09:44
    #2

    Alla drycker utom vatten skadar tänderna.

  • Anonym (E)
    Fri 31 May 2019 09:46
    #3

    Men om du ska dricka något som inte är vatten så är det bättre att dricka ett helt glas åt gången istället för att smutta eftersom varje gång du tar en klunk då fräter det på tänderna.

    Vanligt te utan socker är fö bra för tänderna också.

  • Fri 31 May 2019 10:06
    #4
    Vali97 skrev 2019-05-31 05:29:25 följande:

    Jag dricker ganska mycket läsk, men har försökt att minska intaget eftersom jag tänker på tändernas hälsa. Jag dricker bara läsk som är light eller zero vilket jag har förstått ska vara lite bättre än vanlig läsk. 


    Lite bättre ja. De tär visserligen sockerfritt men det är fortfarande kolsyrat och kolsyra fräter på tänderna det också.
  • Anonym (Denti­sta)
    Fri 31 May 2019 11:35
    #5

    Alltså ursäkta, men vad är det för barnsligt beteende att bara kunna dricka saker som smakar sött?

  • Fri 31 May 2019 14:55
    #6
    Anonym (Dentista) skrev 2019-05-31 11:35:57 följande:

    Alltså ursäkta, men vad är det för barnsligt beteende att bara kunna dricka saker som smakar sött?


    Har inte du också patienter som vägrar kranvatten? Jag har nog en 3-4 st.
  • Anonym (Denti­sta)
    Fri 31 May 2019 21:39
    #7

    Jo och jag undrar samma sak varje gång.

  • Fri 31 May 2019 21:52
    #8

    kaffe, te.

    Har du problem med karies? om inte är det väl ingen större fara.

  • Fri 31 May 2019 23:18
    #9
    Tow2Mater skrev 2019-05-31 21:52:39 följande:

    kaffe, te.

    Har du problem med karies? om inte är det väl ingen större fara.


    Nej, frätskador kommer även från lightprodukter
Svar på tråden Vilka drycker skadar tänderna?