• Fri 31 May 2019 07:20
    1357 visningar
    14 svar
    14
    1357

    Extrem vårdnadstvist

    Jag och mitt ex gick isär under graviditeten , (hennes val) iaf, efter det så blev jag ett bihang istället för en blivande förälder som inte fick någon info om något eller vara delaktig alls. Ville ha samtal hos familjerätten för att komma överens med henne, då hon bor i ett ganska trasigt familjehem så hotade hon mig inför mötet att om jag inte är tyst om hennes levnands standard så får jag inte vara med på förlossningen. 

    Jag var givetvis inte tyst då majoriteten av våra bråk handlade om hennes levanands standard som var under all kritik . 

    Iaf , efter det så blev jag jag fiende nr1 i hennes ögon . 

    Fick inte träffa min nyfödda när dom låg på bb för henne utan 5 dagar senare fick jag träffa sonen 1 timme . 

    sen fick jag träffa han 2 timmar 3 gånger i veckan, vilket är rimligt även om man ville mer . 

    Efter jag soc anmälde henne då alkohol missbruk och inomhus rökning etc föremom hos henne , så drog hon ner umgönget till 1.5 timmar 2 gånger i veckan, 

    När jag kompleterade min anmälan sjönk umgänget direkt till 1 timme i veckan, 

    Sedan när jag blev kallad som vittne mot henne, där hennes ex skulle få ensam vårdnad av deras dotter så  samma dag som hon blev delgiven det så 
    Påstod hon till myndigheterna att jag ringt och mordhotat henne och min son ,i ett depserat försök att omkullkasta mitt vittnesmål . BVC och en person på socialen ringde mig utanför deras tjänst och tror inte på henne historier men att dom måste utreda trots allt och framkommer det att hon ljuger så är det ju dåligt. 

    Jag har givetvis inte hotat henne, hon  påstod att jag ringt henne, men vi har 0 tele kontakt och enbart via sms/facebook . så det kommer bli lätt att motbevisa henne såklart . 

    Men nu har det gått 2 månader och jag har inte fått träffa min son, eller ens veta hur han mår, 0 kontakt från hennes sida , enbart för att hon påstår att jag hotat henne. 

    Vi ska upp på muntligföberedelse om 10 dagar , då jag stämt henne på gemensam vårdnad  när hon vägrade skriva på efter ett bråk där  jag inte ville gå med på att föra över alla mina pappa dagar direkt till henne . 

    Domen där hon tappade vårdnaden om sin dotter kom för 6 dagar sedan. 
    Vi ska upp 10 dagar .

    Vad tror ni kommer hända? Jag är övertygad om att dom interemistiskt sätter gemensam vårdnad . men min advokat säger att det finns en chans att dom sätter intermisitk ensamvårdnad åt mig pågrund av henne extremt struliga historik i hennes och hennes ex vårdnadstvist där hon varit helt bisarr .

    Jag har god eknomi, bra boende och ett tryggt arbete . Medans om är arbetslös, bor hemma, har en helt sjuk historik hos både socialen och rätten där hon fått väldigt många chanser att växa upp och räta på sig utan att ha gjort det. 

    finns mycket mer detaljer och sjuka händelser som jag utelämnar för det redan blivit riktigt lång läsning, 

    Och till er som kommer skriva att man ska fundera innan man skaffar barn, så var den här kvinnan en kort flört som blev gravid och bestämde sig för att behålla oavsett vad, och jag fann mig i det och tänker ta mitt ansvar 

    Så vad tror ni kommer hända ?

  • Svar på tråden Extrem vårdnadstvist
  • Fri 31 May 2019 07:47
    #1

    Prata med din advokat, har bättre koll på läget.

    Vårdnaden är en sak, hur har ni yrkat kring umgänge?

  • Fri 31 May 2019 08:00
    #2

    2-3 timmar 3 gånger i veckan

  • Fri 31 May 2019 08:16
    #3
    murof skrev 2019-05-31 08:00:14 följande:

    2-3 timmar 3 gånger i veckan


    Varför inte boende och begränsat umgänge för mamman? Är hon olämplig som vårdnadshavare kanske hon inte bör ha boendet.
  • Fri 31 May 2019 09:15
    #4

    Tycker att detta låter extremt shady. Jag tror inte på detta för ens en sekund. Hennes beteende beror förmodligen på dig. Att du fick umgänget sänkt säger mig som jobbar på familjehemsenheten att det ligger mycket bakom det beslutet..

    Hoppas ni båda får hjälp att ta tag i era liv. Det handlar om ett barn, inte om era egna egon.

  • Fri 31 May 2019 12:03
    #5

    läs om texten, det här är inte en normal kvinna, har aldrig själv stött på en som beter sig och resonerar som hon gör, har arbetat inom det sociala tidigare jag med.

    hon har ett barn sen tidigare där hon varit helt fruktansvärd tills den gräns att rätten la ett interemistiskt beslut att ge pappan vårdnaden ,han ansökte inte ens om den, och senare vid sista förhandlingen innan domstolen besultade dom att han ska fortsätta ha ensam vårdnad och det blev den slutliga domen. 

    jag försöker hela tiden få igång ett sammarbete , men kommer jag med ett förslag eller en ide om vadsomhelt så är hon tvärt om. från sparkonton, till försäkringar ,till leksaker osv osv osv . sjukt tråkigt. Hon har skrivit och sagt rätt ut att hon inte vill ha med mig i bilden överhuvud taget efter att hon fick höra att jag försäkrat honom . helt bisart. 

    Tyvär finns det dåliga människor och föräldar i sammhället oavsett kön, men tur nog utgör dom en minoritet skulle jag säga, tyvär är hon i den sitsen där barnen alltid kommer på sista plats och hon första, hon agerar utifrån känslor och inte logik .

    du får utgå från att texten är sann . finns alltid 2 sidor av en historia

  • Fri 31 May 2019 15:37
    #6
    cleoeme skrev 2019-05-31 09:15:38 följande:

    Tycker att detta låter extremt shady. Jag tror inte på detta för ens en sekund. Hennes beteende beror förmodligen på dig. Att du fick umgänget sänkt säger mig som jobbar på familjehemsenheten att det ligger mycket bakom det beslutet..

    Hoppas ni båda får hjälp att ta tag i era liv. Det handlar om ett barn, inte om era egna egon.


    Oprofessionellt uttalande. Här får man se till juridiken och sätta personliga känslor och gamla fördomar åt sidan. Har man inte alla kort på bordet eller är väl insatt i fallet (vilket du knappast kan vara) så ska man vara mycket försiktig med att uttala sig.
  • Fri 31 May 2019 15:54
    #7
    murof skrev 2019-05-31 12:03:32 följande:

    läs om texten, det här är inte en normal kvinna, har aldrig själv stött på en som beter sig och resonerar som hon gör, har arbetat inom det sociala tidigare jag med.

    hon har ett barn sen tidigare där hon varit helt fruktansvärd tills den gräns att rätten la ett interemistiskt beslut att ge pappan vårdnaden ,han ansökte inte ens om den, och senare vid sista förhandlingen innan domstolen besultade dom att han ska fortsätta ha ensam vårdnad och det blev den slutliga domen. 

    jag försöker hela tiden få igång ett sammarbete , men kommer jag med ett förslag eller en ide om vadsomhelt så är hon tvärt om. från sparkonton, till försäkringar ,till leksaker osv osv osv . sjukt tråkigt. Hon har skrivit och sagt rätt ut att hon inte vill ha med mig i bilden överhuvud taget efter att hon fick höra att jag försäkrat honom . helt bisart. 

    Tyvär finns det dåliga människor och föräldar i sammhället oavsett kön, men tur nog utgör dom en minoritet skulle jag säga, tyvär är hon i den sitsen där barnen alltid kommer på sista plats och hon första, hon agerar utifrån känslor och inte logik .

    du får utgå från att texten är sann . finns alltid 2 sidor av en historia


    Ändå anser du att barnet ska bo hos henne och ha nästa all tid hos henne.
  • Sat 1 Jun 2019 09:29
    #8
    Richard1986 skrev 2019-05-31 15:37:11 följande:

    Oprofessionellt uttalande. Här får man se till juridiken och sätta personliga känslor och gamla fördomar åt sidan. Har man inte alla kort på bordet eller är väl insatt i fallet (vilket du knappast kan vara) så ska man vara mycket försiktig med att uttala sig.


    Jag vet det. Ingen av oss har alla kort på bordet. Vi har ts kort på bordet och han skriver i affekt. Jag har dock ändå, oavsett min jobbtitel, svårt att tro på det han skriver. Hade det han skriver nu varit sant så hade barnet fått komma till honom. Men barnet är kvar hos mamman. Socialen kan undantagsvis göra felbedömningar såklart men det händer sällan.
  • Sat 1 Jun 2019 13:30
    #9
    cleoeme skrev 2019-05-31 09:15:38 följande:

    Tycker att detta låter extremt shady. Jag tror inte på detta för ens en sekund. Hennes beteende beror förmodligen på dig. Att du fick umgänget sänkt säger mig som jobbar på familjehemsenheten att det ligger mycket bakom det beslutet..

    Hoppas ni båda får hjälp att ta tag i era liv. Det handlar om ett barn, inte om era egna egon.


    Om du läser ts igen så ser du att det är mamman som styr umgänget. Så det behöver inte ligga mer bakom det beslutet äv vad ts skriver.
  • Sat 1 Jun 2019 13:40
    #10

    Tråkigt inte minst för barnen när samspelet mellan föräldrar inte fungerar, du behöver med stor sannolikhet prata med någon som har stor erfarenhet av den här typen av konflikt. Det finns några olika organisationer som fokuserar på barn och familj samt även vissa som har lite extra fokus på just pappor.

    Det är av stor vikt att vara väl förberedd inför MUF i tingsrätten.

    Vårdnadstvister har tyvärr en tendens att bli mycket smutsiga, där barnen kommer i skymundan.

  • Sat 1 Jun 2019 13:49
    #11
    cleoeme skrev 2019-06-01 09:29:04 följande:
    Jag vet det. Ingen av oss har alla kort på bordet. Vi har ts kort på bordet och han skriver i affekt. Jag har dock ändå, oavsett min jobbtitel, svårt att tro på det han skriver. Hade det han skriver nu varit sant så hade barnet fått komma till honom. Men barnet är kvar hos mamman. Socialen kan undantagsvis göra felbedömningar såklart men det händer sällan.
    Var framgår det att det är ett beslut frön socialtjänst barn & ungdom som ligger till grund för det begränsade umgänget?

    Kunskapsbristen hos de som arbetar inom socialtjänsten har många gånger blivit uppmärksammad och det är inte en statshemlighet att det genom åren förekommit många allvarliga brister och fel även om det ofta finns en utbredd faktaresistans bland personer inom denna yrkeskategori vilket gör det svårt.
  • Sat 1 Jun 2019 18:17
    #12

    måste klargöra att inför muf så kommer vikt läggas på att boende ska vara här . 

    Det är inget beslut från soc eller myndighet som begränsat mig ,utan det är hon som efter hon blev delgiven slutade svara helt, och hennes advokat hörde av sig till min för att säga att " XXX har medelat att jag har hotat henne på ett sätt som är att jämföra som mordhot och därav stoppat umgänget. 

    Men det har aldrig kommit ett hot, inte ens i grå zonen, har aldrig ens höjt rösten åt den här kvinnan ,otroligt nog . hon har inte skickat in någon typ av form som bevis för att det har skett, utan bara plumpt gjort såhär. 

    bvc säger att hon har sagt att jag ringt och hotat henne, trots att vi inte har någon som helst tele kontakt. 

    hon är en väldigt instabil person som sätter sig själ och sina egna känlsor i första rummet och barnen sen. därför har hon tappat vårdnaden om sitt första barn för ett par dagar sedan. förenklat sagt .

    har redan ramlat in lite "mammor har alltid rätt ryttar svar" i tråden. Är själv av den natur att jag nästan alltid blint trott att mammor alltid har rätt och är bäst, efter man växt upp men en mamma som var ensamstående. men tyvär är inte fallet så alltid.  utan här är situationen att en pappa som vill göra allt för att få vara med sitt barn, blir begränsat och helt avskuren på grundlösa anledningar . 

    oavsett hur man upplever tråden eller att något inte stämmer så utgå gärna från att det faktiskt stämmer och kom med råd därefter. Vad tror ni kan hända under MUF ?

  • Sat 1 Jun 2019 18:31
    #13
    +1

    Jag har bråkat med mitt x sen 2015 är nästan samma sak...jag har alltid vuxna vittnen runt mig så jag inte ska bli anmäld....men jag blir anmäld ändå....nu har vi stämmt mamman på hela vårdnaden min dotter måste få lugn och ro....men jag ska inte hindra mamman att få träffa min dotter ....tänk bara att vara lugn och saklig i rätten ..låt ditt ombud föra talan svara endast på nödvändiga frågor......Har hon några bevis ?...allt är bara påståenden ...det ska krävas väldigt mkt bevis för att man inte ska få träffa sina barn...men förberedd dig att ni kommer kriga länge i rätten ..skaffa flera försäkringar tex med rättsskydd..jag har lagt ut nästan 300 000 ur egen ficka...lycka till..finns pappa grupper på fb som du kan gå med i med...och du ska se att du är inte ensam.

  • Sat 1 Jun 2019 18:54
    #14
    murof skrev 2019-06-01 18:17:16 följande:

    måste klargöra att inför muf så kommer vikt läggas på att boende ska vara här . 

    Det är inget beslut från soc eller myndighet som begränsat mig ,utan det är hon som efter hon blev delgiven slutade svara helt, och hennes advokat hörde av sig till min för att säga att " XXX har medelat att jag har hotat henne på ett sätt som är att jämföra som mordhot och därav stoppat umgänget. 

    Men det har aldrig kommit ett hot, inte ens i grå zonen, har aldrig ens höjt rösten åt den här kvinnan ,otroligt nog . hon har inte skickat in någon typ av form som bevis för att det har skett, utan bara plumpt gjort såhär. 

    bvc säger att hon har sagt att jag ringt och hotat henne, trots att vi inte har någon som helst tele kontakt. 

    hon är en väldigt instabil person som sätter sig själ och sina egna känlsor i första rummet och barnen sen. därför har hon tappat vårdnaden om sitt första barn för ett par dagar sedan. förenklat sagt .

    har redan ramlat in lite "mammor har alltid rätt ryttar svar" i tråden. Är själv av den natur att jag nästan alltid blint trott att mammor alltid har rätt och är bäst, efter man växt upp men en mamma som var ensamstående. men tyvär är inte fallet så alltid.  utan här är situationen att en pappa som vill göra allt för att få vara med sitt barn, blir begränsat och helt avskuren på grundlösa anledningar . 

    oavsett hur man upplever tråden eller att något inte stämmer så utgå gärna från att det faktiskt stämmer och kom med råd därefter. Vad tror ni kan hända under MUF ?


    Mycket hänger på vad ni yrkar och kan acceptera.

    Tidigare skrev du ang umgänge

    "2-3 timmar 3 gånger i veckan"

    Hur har ni yrkat kring boende och umgänge?
Svar på tråden Extrem vårdnadstvist