• Fri 31 May 2019 07:27
    1279 visningar
    14 svar
    14
    1279

    Borde tjurfäktning förbjudas?

    Som frågan lyder, tycker ni tjurfäktning borde förbjudas? Jag tycker självklart det, eftersom det är rent djurplågeri.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde tjurfäktning förbjudas?
  • Anonym (Vera)
    Fri 31 May 2019 07:32
    #1

    Självklart! Minns för många år sedan när jag och mina föräldrar var i Spanien och min pappa ville gå på tjurfäktning. Både jag och min mor blev besvikna på honom och lyckades övertala honom att inte gå på det. Så länge folk åker dit och betalar för skiten kommer det nog fortsätta, tyvärr. Förstår inte nöjet med att se på när en tjur långsamt och plågsamt mördas. Och folk applåderar...

  • Fri 31 May 2019 07:37
    #2
    Anonym (Vera) skrev 2019-05-31 07:32:12 följande:

    Självklart! Minns för många år sedan när jag och mina föräldrar var i Spanien och min pappa ville gå på tjurfäktning. Både jag och min mor blev besvikna på honom och lyckades övertala honom att inte gå på det. Så länge folk åker dit och betalar för skiten kommer det nog fortsätta, tyvärr. Förstår inte nöjet med att se på när en tjur långsamt och plågsamt mördas. Och folk applåderar...


    Håller med dig. Förjävligt!
  • Fri 31 May 2019 09:00
    #3
    +3

    Ja vilken konstig fråga. All djurplågeri ska förbjudas. Tjurfäktning är djurplågeri i dess värsta form och ska självklart förbjudas.

  • Fri 31 May 2019 10:07
    #4
    viseversa skrev 2019-05-31 09:00:14 följande:

    Ja vilken konstig fråga. All djurplågeri ska förbjudas. Tjurfäktning är djurplågeri i dess värsta form och ska självklart förbjudas.


    Uppenbarligen tycker inte Spanien att det är djurplågeri eftersom de fortsätter med den kulturen och att folk betalar för det.
  • Fri 31 May 2019 10:32
    #5

    Sedan finns det förstås en amerikansk (USA) form av tjurfäktning, som ofta ingår i rodeo-shower. Här räknar man poäng - och tjuren kan alltså vinna! 

    Varken tjuren eller tjurfäktaren dödas alltså.

    Det behöver man väl inte förbjuda?

  • Fri 31 May 2019 10:50
    #6
    Djurvän03 skrev 2019-05-31 10:07:12 följande:
    Uppenbarligen tycker inte Spanien att det är djurplågeri eftersom de fortsätter med den kulturen och att folk betalar för det.
    Nej men det finns många platser på jorden där man behandlar djur som skit. Kina Japan Afrika mm mm mm tyvärr är djur väldigt utsatta för många sjuka människor. Dock har många spanjorer nu börjat inse vilket plågeri tjurfäktning är och det är förbjudet på flera ställen i spanien nu men nej tyvärr inte hela spanien för det finns alltid folk som tycker djurplågeri är helt okej och att tjuren vill bli plågad till döds.
  • Fri 31 May 2019 10:51
    #7
    Fontana skrev 2019-05-31 10:32:09 följande:

    Sedan finns det förstås en amerikansk (USA) form av tjurfäktning, som ofta ingår i rodeo-shower. Här räknar man poäng - och tjuren kan alltså vinna! 

    Varken tjuren eller tjurfäktaren dödas alltså.

    Det behöver man väl inte förbjuda?


    Jag har inte kollat upp den specifika formen du pratar om men om tjuren skadad så bör det förbjudas. Djurplågeri är på intet sätt beroende av att djuret ska dö eller "förlora".
  • Fri 31 May 2019 12:33
    #8
    +1

    Som djurvän vill jag absolut det ska förbjudas. Tycker det är en vidrig företeelse.

  • Anonym (Ninni­)
    Thu 27 Jun 2019 20:20
    #9
    Fontana skrev 2019-05-31 10:32:09 följande:

    Sedan finns det förstås en amerikansk (USA) form av tjurfäktning, som ofta ingår i rodeo-shower. Här räknar man poäng - och tjuren kan alltså vinna! 

    Varken tjuren eller tjurfäktaren dödas alltså.

    Det behöver man väl inte förbjuda?


    Fast det är ju mer som komedi och den enda som riskeras att skadas och tom dödas är människan. Det enda taskiga kanske är att tjurens bollar är uppsnörda hårt så att den blir irriterad och vill jaga. Men den torteras och dödas ju inte likt en spansk tjurfäktning.

    Har vart på flera amerikanska rodeos och det är faktiskt kul. Skulle aldrig gå på en spansk, fy fan.



  • Anonym (Själv­klart)
    Thu 27 Jun 2019 20:29
    #10

    Ja det borde absolut förbjudas!

  • Anonym (Tara Toro)
    Thu 2 Jan 2020 16:37
    #11
    -2
    Djurvän03 skrev 2019-05-31 07:27:36 följande:

    Som frågan lyder, tycker ni tjurfäktning borde förbjudas? Jag tycker självklart det, eftersom det är rent djurplågeri.


    Nej, det ska väl inte förbjudas, det tillhör ju Spaniens kultur. Jag älskar tjurfäktning, det är fint och en mäktig upplevelse. Tjuren är ju bara ett djur, ingen människa och den lider inte. Den bara dör. Vad ska den annars göra liksom? 

    Nej, gillar inte när känsliga PK maffian ska sitta med pekpinnar över andra länders traditioner. Hands off bitches!
  • Fri 3 Jan 2020 17:50
    #12
    +1
    Anonym (Tara Toro) skrev 2020-01-02 16:37:11 följande:

    Nej, det ska väl inte förbjudas, det tillhör ju Spaniens kultur. Jag älskar tjurfäktning, det är fint och en mäktig upplevelse. Tjuren är ju bara ett djur, ingen människa och den lider inte. Den bara dör. Vad ska den annars göra liksom? 

    Nej, gillar inte när känsliga PK maffian ska sitta med pekpinnar över andra länders traditioner. Hands off bitches!


    Jo, tjuren sticks med lansar, spjut och svärd under en längre stund och det är väl självklart den lider. Och vadå ?bara ett djur?? Djur har också känslor och förmåga känna smärta och bör inte utsättas för massa onödigt lidande för att människor ska ha nöje av det. Precis som när det gäller mänskliga rättigheter måste man kunna kritisera övergrepp även när det sker i andra länder.

    Dessutom kommer mina föräldrar från en del av världen där det utövas tjurfäktning (Latinamerika) och trots det är både jag och föräldrarna motståndare till det.
  • Anonym (tobbe­)
    Sat 4 Jan 2020 04:05
    #13
    Anonym (Ninni) skrev 2019-06-27 20:20:56 följande:
    Fast det är ju mer som komedi och den enda som riskeras att skadas och tom dödas är människan. Det enda taskiga kanske är att tjurens bollar är uppsnörda hårt så att den blir irriterad och vill jaga. Men den torteras och dödas ju inte likt en spansk tjurfäktning.

    Har vart på flera amerikanska rodeos och det är faktiskt kul. Skulle aldrig gå på en spansk, fy fan.
    Du tycker inte att det är tortyr när dom klämmer testiklarna på tjurar och hästar? Det kanske är för att du är kvinna men jag kan garantera dig att gjorde man det på en människa då skulle det räknas som tortyr. Testiklarna är känsliga och det kan göra väldigt ont. Amerikans rodeo bör också förbjudas för det finns flera inslag av djurplågeri även där.
    Anonym (Tara Toro) skrev 2020-01-02 16:37:11 följande:
    Nej, det ska väl inte förbjudas, det tillhör ju Spaniens kultur. Jag älskar tjurfäktning, det är fint och en mäktig upplevelse. Tjuren är ju bara ett djur, ingen människa och den lider inte. Den bara dör. Vad ska den annars göra liksom? 

    Nej, gillar inte när känsliga PK maffian ska sitta med pekpinnar över andra länders traditioner. Hands off bitches!
    Bara för att något tillhör en kultur betyder inte att det ska få finnas kvar. I Sverige offrade vi människor tidigare och hade slavar det var vår kultur. Ska vi ta tillbaka det då? Sen verkar du inte bara så bildad när det gäller djur. För det första människan är också ett djur vi skiljer oss inte extremt mycket från djuren. Dom känner smärta som oss och dom har känslor som oss. Sen förövrigt är det väldigt många i Spanien som vill förbjuda tjurfäktning också det är inte så ok där som du tror. Det finns moderna människor även där. Sen är tjurfäktning dessutom det mest meningslösa djurplågeri man kan tänka sig. Det är riggat så tjuren inte har mycket till chans och det fyller ingen som helst funktion.
  • Anonym (Drake­)
    Sat 5 Sep 2020 22:27
    #14

    Rätt meningslös tråd eftersom det ändå inte är svenskar som bestämmer det. Som tur kan svenskar inte förstöra resten av världen, också.

Svar på tråden Borde tjurfäktning förbjudas?