• Anonym (mimma­n)
    Fri 31 May 2019 09:18
    1460 visningar
    10 svar
    10
    1460

    Insemination vid lågt AMH

    Hej! Är det någon som har lyckats med insemination trots lågt AMH? Jag har 0,2 och har gjort ett IVF-försök, som misslyckades. Enligt läkaren svarade jag inte på stimuleringen, och nu undrar jag om det finns någon chans med insemination i stället. Självklart har jag frågat läkaren, som sa att det inte var teoretiskt omöjligt så länge man har ägglossning, men jag undrar om det är någon här som har varit med om samma och lyckats. Jag förstår ju att det det är så gott som kört men vill ändå ha lite hopp.

  • Svar på tråden Insemination vid lågt AMH
  • Anonym (...)
    Fri 31 May 2019 10:11
    #1

    Har inte provat det men jag tror insemination borde göra det lättare men det beror ju också på varför ni inte bara har vanligt sex?

    Grejen med lågt amh är att man inte får ut många ägg vid ivf-stimulering så det minskar chansen att lyckas men inseminering borde ju vara som vanligt sex.

    Jag blev gravid på naturligt sätt med amh på 0,45.

    Vad har du för FSH?

  • Anonym (...)
    Fri 31 May 2019 10:12
    #2

    Tror fsh säger mer än amh när det gäller inseminering.

  • Anonym (mimma­n) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 12:03
    #3
    Tack för ditt svar! Jag är ensamstående (därav inte sex på naturlig väg i dagsläget) och IVF:en skulle ha skett med donation, men de fick inte ut några ägg på det första och enda försöket. Jag vill fortsätta kämpa, så därför funderar jag på inseminationsalternativet. Jag har inte FSH-värdet i minnet men ska kolla upp det. Jag tror att alla värden var relativt bra förutom AMH.  
  • Anonym (...)
    Fri 31 May 2019 12:11
    #4

    Kolla upp fsh. Då kan jag ge bättre råd. Men jag tror insemination är mkt bättre för dig. Helst borde du väl göra en varje månad dock eller ännu bättre varannan dag... :S

    Det kan säkert ta några mån försök. Bra fsh säger att du har bra ägg fortfarande men du släpper inte bra ägg varje månad om du har dåligt amh.

  • Anonym (mimma­n) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 12:29
    #5

    Jag tog prover när jag började utredningen, och de har jag inte nära till hands, men det här är värden från några månader senare, då jag beställde prover privat (ville testa AMH igen): 


    S-Östradiol 116pmol/L
    FSH 14IE/L

    Kanske inte särskilt bra...?
  • Anonym (.. .)
    Fri 31 May 2019 12:33
    #6

    14 i fsh är på gränsen men det kan gå. Jag hade 7,8.

    Egentligen vore det bäst med mkt regelbundna inseminationer. Hur gammal är du? Kostar det mkt med insemination?

  • Anonym (.. .)
    Fri 31 May 2019 12:35
    #7

    Jag hade östradiol 295. Men det beror på vilken dag man tar det och det är mkt olika mellan personer. Om du inte var i ägglossningsfas tror jag det är okej.

  • Anonym (mimma­n) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 12:43
    #8

    Okej, tack :) Det här var dag tre, så inte ägglossningsfas. Ja, det känns som att chanserna är näst intill minimala, och de blir ju inte bättre med tiden. Jag är 39, snart 40. Men man får väl hoppas på ett mirakel. Insemination är ju ganska mycket billigare än IVF i alla fall, men det blir mycket pengar ändå. Och sen hänger det väl på att kliniken ens ser det som värt att prova. 

  • Anonym (...)
    Fri 31 May 2019 14:08
    #9

    Mitt var också på dag 3. Men vi är lika gamla :) Jag går i funderingarna om ett till barn också nu men har inget förhållande så är väl i samma sits som då, även om jag har lite hopp att kanske hitta någon eller att hitta tillbaka till mitt ex i tid. 


    vad kostar insemination? Du kan inte bara köpa sperma och inseminera hemma själv? 

  • Anonym (mimma­n) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 15:32
    #10

    Jag vet inte exakt vad insemination kostar, men jag har kollat på lite olika ställen och sett ungefär 45 000 för tre gånger. Att köpa sperma på eget bevåg vet jag ingenting om, men det låter inte så seriöst, tycker jag. Jag har däremot övervägt medförälder, men det känns som en ganska lång process om man ska hinna lära känna personen och försäkra sig om att den är bra, plus att jag inte vet om någon skulle nappa när man har så dåliga chanser...
     

Svar på tråden Insemination vid lågt AMH