• Anonym (Delvis skuldfri)

    Skuldfri 2019

    Startar en ny tråd för oss som har skulder. Hittade ingen tråd som verkade aktiv men finns det en redan så tipsa mig gärna

    I dagsläget har jag nedanstående skulder:
    Kortkredit Nordea 7 133 kr
    Blancolån Nordea 39 158 kr, amortering 834 kr/månad
    Kortkredit Entercard 14 960 kr
    Blancolån Skandiabanken 14 750 kr, amotering 250 kr/månad

    Jag har även bolån (därav signaturen) men dessa amorteras än så länge i normal takt.Tanken är att kunna amortera lite extra när ovan krediter/lån är avbetalda. Kommer i första hand att betala av kortkrediterna och därefter öka amorteringstakten på lånet hos Skandiabanken.

    Bolån 1 402 570 kr, amotering 1 626 kr/månad

    Tidigare så har jag använt mig av kortkrediten hos Entercard när mina egna pengar varit slut. Nu har jag försökt vara ekonomisk sista tiden och inte använt mig av kortet. Denna månad hade jag lite extrapengar så jag kunde betala av 4 000 kr på just den krediten. Känns skönt!

    Hoppas fler vill vara med så vi kan peppa varandra!

  • Svar på tråden Skuldfri 2019
  • Don3

    Lycka till, tänk på att ta de med högst effektiv ränta först.

    Kolla även upp om du kan ta ett medlemslån via facket och betala av skulderna med. De kan ev. ge lägre effektiv ränta.

  • Anonym (Krediten)
    Anonym (Delvis skuldfri) skrev 2019-05-31 16:54:20 följande:

    Startar en ny tråd för oss som har skulder. Hittade ingen tråd som verkade aktiv men finns det en redan så tipsa mig gärna

    I dagsläget har jag nedanstående skulder:

    Kortkredit Nordea 7 133 kr

    Blancolån Nordea 39 158 kr, amortering 834 kr/månad

    Kortkredit Entercard 14 960 kr

    Blancolån Skandiabanken 14 750 kr, amotering 250 kr/månad

    Jag har även bolån (därav signaturen) men dessa amorteras än så länge i normal takt.Tanken är att kunna amortera lite extra när ovan krediter/lån är avbetalda. Kommer i första hand att betala av kortkrediterna och därefter öka amorteringstakten på lånet hos Skandiabanken.

    Bolån 1 402 570 kr, amotering 1 626 kr/månad

    Tidigare så har jag använt mig av kortkrediten hos Entercard när mina egna pengar varit slut. Nu har jag försökt vara ekonomisk sista tiden och inte använt mig av kortet. Denna månad hade jag lite extrapengar så jag kunde betala av 4 000 kr på just den krediten. Känns skönt!

    Hoppas fler vill vara med så vi kan peppa varandra!


    Vilken dröm å vara i ditt läge. Jag har skulder på 500k varav 2stora lånegivare på runt 15% i ränta. Äter verkligen upp min ekonomi.

    Har snart hållt mig att söka i ett år så nuvarande kreditbetyg ligger på 1.5 och går under kategorin bra. Så hoppet lever en stund. Om jag får avslag kommer jag släppa allt. Det tär för mycket psykiskt att ha ut mindre än vad som ska betalas varje månad.

    Ohållbart och självförvållat
  • Anonym (Delvis skuldfri)
    Don3 skrev 2019-05-31 16:58:53 följande:

    Lycka till, tänk på att ta de med högst effektiv ränta först.

    Kolla även upp om du kan ta ett medlemslån via facket och betala av skulderna med. De kan ev. ge lägre effektiv ränta.


    Jag tänker betala av kortkrediterna först. De två blancolånen är s.k medlemslån så båda två har en förhållandevis låg ränta.
  • Anonym (Delvis skuldfri)
    Anonym (Krediten) skrev 2019-05-31 17:09:45 följande:

    Vilken dröm å vara i ditt läge. Jag har skulder på 500k varav 2stora lånegivare på runt 15% i ränta. Äter verkligen upp min ekonomi.

    Har snart hållt mig att söka i ett år så nuvarande kreditbetyg ligger på 1.5 och går under kategorin bra. Så hoppet lever en stund. Om jag får avslag kommer jag släppa allt. Det tär för mycket psykiskt att ha ut mindre än vad som ska betalas varje månad.

    Ohållbart och självförvållat


    Förstår att det känns övermäktigt och jobbigt att vara i din sits. Vad för typ av skulder har du? Du har inte möjlighet att ta ett lån hos banken med lägre ränta?

    Vad är det du är rädd för att få avslag på? Skuldsanering?
  • Anonym (Krediten)
    Anonym (Delvis skuldfri) skrev 2019-06-01 00:21:55 följande:

    Förstår att det känns övermäktigt och jobbigt att vara i din sits. Vad för typ av skulder har du? Du har inte möjlighet att ta ett lån hos banken med lägre ränta?

    Vad är det du är rädd för att få avslag på? Skuldsanering?


    Är gammalt spelmissbruk, överkonsumtion och renoveringpengar sen tiden med villa. Jaa just nu avvaktar jag en stund så alla kreditsökningar försvunnit innan jag söker (i juli är dom borta).

    Har bollat idéer med min bank (handelsbanken) men är totalstopp där. Så får hoppas ikano, collector, nordax eller liknande nappar som inte är så hårda.

    För om ingen godkänner ett samlingslån orkar jag inte försöka få ihop det här pusslandet. Har snart i ett år klarat mig från betalningsanmärkning trots det saknats 3000 varje månad. Jag prioriterar och skjuter på fakturor och har "överlevt" så tills skrivande stund.

    Inte förrän i september / oktober försvinner några krediter oavsett försök på nytt lån.
  • Anonym (Delvis skuldfri)
    Anonym (Krediten) skrev 2019-06-01 08:02:59 följande:
    Är gammalt spelmissbruk, överkonsumtion och renoveringpengar sen tiden med villa. Jaa just nu avvaktar jag en stund så alla kreditsökningar försvunnit innan jag söker (i juli är dom borta).

    Har bollat idéer med min bank (handelsbanken) men är totalstopp där. Så får hoppas ikano, collector, nordax eller liknande nappar som inte är så hårda.

    För om ingen godkänner ett samlingslån orkar jag inte försöka få ihop det här pusslandet. Har snart i ett år klarat mig från betalningsanmärkning trots det saknats 3000 varje månad. Jag prioriterar och skjuter på fakturor och har "överlevt" så tills skrivande stund.

    Inte förrän i september / oktober försvinner några krediter oavsett försök på nytt lån.
    Hoppas du får ett banklån när du söker igen. Förstår att det känns hopplöst när det saknas pengar varje månad. Vad jobbar du med? Du har inte möjlighet att ta ett extrajobb under begränsad tid?
    Spelar du fortfarande eller har du lyckats sluta med det?
    Håller tummarna för att du får ordning på detta med hjälp av någon av de banker du räknar upp.
  • Anonym (dumskalle)

    Jag vill också gärna bli skuldfri men jag vet faktiskt inte ens vad jag har för skulder. Det dimper ner brev i lådan då och då, men jag har mått så dåligt i många år att jag lagt allt på hög tills högen är så pass stor att jag bara slänger allt. Mitt ex har också gömt brev, tagit saker i mitt namn utan min vetskap mm samt även tagit pengar ifrån mig. Det enda jag vet säkert är ett lån på 10000 som jag tog i panik när han hade tömt mitt konto och jag inte kunde betala räkningarna. Men nu efter en mycket omvälvande vår är jag redo att ta itu med det. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men jag ska i alla fall börja.

  • Anonym (Delvis skuldfri)
    Anonym (dumskalle) skrev 2019-06-03 15:17:53 följande:

    Jag vill också gärna bli skuldfri men jag vet faktiskt inte ens vad jag har för skulder. Det dimper ner brev i lådan då och då, men jag har mått så dåligt i många år att jag lagt allt på hög tills högen är så pass stor att jag bara slänger allt. Mitt ex har också gömt brev, tagit saker i mitt namn utan min vetskap mm samt även tagit pengar ifrån mig. Det enda jag vet säkert är ett lån på 10000 som jag tog i panik när han hade tömt mitt konto och jag inte kunde betala räkningarna. Men nu efter en mycket omvälvande vår är jag redo att ta itu med det. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men jag ska i alla fall börja.


    Börja med att sluta slänga breven du får. Öppna dem och se vilka kreditgivare/inkassoföretag de kommer från. Ibland kan man lyckas förhandla fram frusen ränta alternativt att en del av skulden skrivs av. Svårt att ge dig några råd utan att veta omfattning av skulder samt typ av skulder.
    Bra att du bestämt dig för att ta tag i detta!
  • Anonym (dumskalle)
    Anonym (Delvis skuldfri) skrev 2019-06-03 15:39:00 följande:
    Börja med att sluta slänga breven du får. Öppna dem och se vilka kreditgivare/inkassoföretag de kommer från. Ibland kan man lyckas förhandla fram frusen ränta alternativt att en del av skulden skrivs av. Svårt att ge dig några råd utan att veta omfattning av skulder samt typ av skulder.
    Bra att du bestämt dig för att ta tag i detta!
    Jag ska göra det när det trillar in nytt. Jag har flyttat ifrån mitt ex i torsdag och då fanns ingen post alls. Han har förmodligen slängt allt som kommit senaste tiden. 
  • Anonym (Krediten)
    Anonym (Delvis skuldfri) skrev 2019-06-03 14:28:35 följande:

    Hoppas du får ett banklån när du söker igen. Förstår att det känns hopplöst när det saknas pengar varje månad. Vad jobbar du med? Du har inte möjlighet att ta ett extrajobb under begränsad tid?

    Spelar du fortfarande eller har du lyckats sluta med det?

    Håller tummarna för att du får ordning på detta med hjälp av någon av de banker du räknar upp.


    Jaa verkligen men hoppet ligger hos en "nischbank" isåf, för dom större har ju så höga krav. Många funderingar man mått illa av länge nu så vore verkligen skönt å förändra vardagen.

    Jobbar inom rivning men har hyffsad lön på 29före skatt. Jag har barn så kan inte / orkar inte mer jobb.. Varit sjukskriven för utbrändhet 6mån därav ekonomiskt tapp också.

    Spelet har för tillfället upphört..spärrat mig själv..Varit på beroende möten men dom hjälpte föga.
  • Anonym (Skuldfri 2025)

    Hej vilken bra tråd

    Har även jag massa skulder o beräknar vara skuldfri 2025.. Allt mitt började för ca 10 år sedan och ett av lånen är det bara 10000 kr på så det blir slut bet om ca 9 månader.. Som för 10 år sen var nästan 550.000 kr.

    Har dock under dessa år även dragit på mig andra krediter för att klara av de små krediter jag haft. Ska görs en sammanställning snart. Men känns skönt att det minskar.

  • Anonym (Ångermanland)

    Jag är skuldfri förutom på boendet då, men där har jag mer tillgångar än skulder.
    Dock är jag inte så rik att jag har en miljon på kontot, bara runt 50.000.

  • Anonym (Är med)

    Har 2 lån förutom bolånet. Csn ca 9000 kvar

    och ett medlemslån på 12500 kvar. Målet är att bli av med csn och melemslånet så fort det bara går. Men nu till sommaren vill man ju kosta på sig lite oxå.

  • Sgtwolf

    Säger som en bekant.

    - Nu är jag skuldfri! Jag tog ett lån och betalade bort alltihop!

    Själv siktar jag på att vara skuldfri vid 65. Planerar att jobba till 67-68 iaf delvis.

    Men vid 65 så är bolån och konsumtionslån betalda.

    Man är inte skuldfri så länge man har en skuld. Visst kan blanco lån kännas mer än ett bolån men det lika så en skuld. Många bakar in konsumtionslånen i bolånet i takt med att bostaden ökar i värde. Men det är inte att bli skuldfri, bara uppskjutande av återbetalning.

    Bästa sparandet/pensionsförsäkringen är att ha betalat bort alla typer av skulder innan eller vid pension.

  • Anonym (Delvis skuldfri)
    Sgtwolf skrev 2019-06-05 00:34:56 följande:

    Säger som en bekant.

    - Nu är jag skuldfri! Jag tog ett lån och betalade bort alltihop!

    Själv siktar jag på att vara skuldfri vid 65. Planerar att jobba till 67-68 iaf delvis.

    Men vid 65 så är bolån och konsumtionslån betalda.

    Man är inte skuldfri så länge man har en skuld. Visst kan blanco lån kännas mer än ett bolån men det lika så en skuld. Många bakar in konsumtionslånen i bolånet i takt med att bostaden ökar i värde. Men det är inte att bli skuldfri, bara uppskjutande av återbetalning.

    Bästa sparandet/pensionsförsäkringen är att ha betalat bort alla typer av skulder innan eller vid pension.


    Håller med och därav mitt nick "Delvis skuldfri". Däremot håller jag ej med om att det alltid är bättre att prioritera att betala av bolånet. I mitt fall så är jag endast belånad till 40%, har hitills alltid lyckats placera mina pengar så att de gett högre avkastning än vad boräntan varit och den dagen jag går i pension så kommer jag att sälja min lägenhet och flytta till en hyreslägenhet med garanterat låg hyra.
  • Anonym (Brevbärare)
    Anonym (dumskalle) skrev 2019-06-03 16:04:04 följande:

    Jag ska göra det när det trillar in nytt. Jag har flyttat ifrån mitt ex i torsdag och då fanns ingen post alls. Han har förmodligen slängt allt som kommit senaste tiden. 


    Står räkningarna i ditt namn? Kom ihåg att eftersända din post! Väldigt många tror att om man hör av sig till skatteverket så är allt ordnat, men så är det inte.. Då är det bara de som får veta din nya adress, ingen annan.

    Jag ser väldigt många brev från inkasso och kronofogden i mitt jobb, och det är så sorgligt att se hur många som hamnat där. Det kommer ju påverka ens liv i många år framåt.

    Skönt att du lämnat honom, han verkar inte vara att lita på.
  • Anonym (Anonymm)

    30 000 i kredit. Har 5800 i mån som inkomst då jag är sjukskriven. Betalar över 1000 i mån. Räntan är väl runt 20%. Jättekul verkligen.

  • Anonym (dumskalle)
    Anonym (Brevbärare) skrev 2019-06-10 20:18:27 följande:
    Står räkningarna i ditt namn? Kom ihåg att eftersända din post! Väldigt många tror att om man hör av sig till skatteverket så är allt ordnat, men så är det inte.. Då är det bara de som får veta din nya adress, ingen annan.

    Jag ser väldigt många brev från inkasso och kronofogden i mitt jobb, och det är så sorgligt att se hur många som hamnat där. Det kommer ju påverka ens liv i många år framåt.

    Skönt att du lämnat honom, han verkar inte vara att lita på.
    En del räkningar står i mitt namn. Jag har ordnat med eftersändning också. Mitt numera ex verkar också ha gjort helomvändining med posten då han dök upp på min pappas jobb med en hög räkningar idag. Jag ska gå igenom dem imorgon när jag är ledig.
  • Egon den stora

    Måste du amortera bolånet? Förmodligen bäst ränta på det. Jag hade amorterat lånet med högst ränta först och sedan kört i tur och ordning. Det är ju inte några jättesummor i alls fall. Finns det fler onödiga utgifter?

Svar på tråden Skuldfri 2019