• stellanocte

    Vilket pojknamn?

    Hej!

    Vi har jätteproblem att hitta ett namn till vår lille pojke som kommer till november. Namn vi gillar är Oscar, Viktor, Jonathan och Erik men namnen finns tyvärr redan i närmaste familjen. 

    Vilhelm gillar vi men ogillar smeknamnet Ville som det säkerligen kommer bli. Ännu värre är Gabbe, Ludde och Chrille. 

    Adrian gillar vi mycket men påminner det för mycket om pappans namn, "André"? Särskilt när de kommer ha samma lite ovanliga efternamn? 

    Alexander är troligtvis favoriten just nu. 

    Vad tycker ni och har ni andra förslag? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket pojknamn?
  • Anotherone

    Jag tänker att ni ska välja det namn ni gillar bäst. Adrian kanske är lite väl likt, det håller jag med om. Men om vi tar Vilhelm och Ludvig tex som är mina favoriter. Båda namnen är tvåstaviga och smeknamnen (depotentiella). Om ni som föräldrar är noga med att säga Vilhelm och inte Ville bland folk så tror jag man fattar. Kanske måste ni säga till någon " vi vill gärna att man säger Vilhelm " eller så behövs det inte alls.

    Alexander är också jättefint liksom Didrik, Edvin, Jonathan och Fabian. Tycker jag

  • IceKitten

    Jag hade också Adrian som toppnamn men sambon var inget fan. Vi slutade på Arthur :) kan dock hålla med om att Adrian är lite för likt André...

    Av de andra gillar jag mest Gabriel och Philip men usch för Gabbe och Fille ^^ Alexander är ju ganska smärtfritt gällande smeknamn och ett fint namn.

    Jag röstar ändå på Gabriel.

  • fluu

    Jag tycker inte att Adrian är för likt pappas namn. Mycket stiligt och bra namn! Av era förslag tycker jag annars väldigt bra om Ludvig.

    Inte för att ni behöver andra förslag, men för sakens skull: Leonard, Marcus, Maximilian, Henry, Samuel, Georg, Alfred.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jennylkpg

    Hej,

    När jag läser tråden skulle det kunna vara jag som skrivit det. Vi har haft exakt samma diskussioner kring samma namn. Väldigt fina namn!

  • lilla labolina
    stellanocte skrev 2019-06-01 02:21:59 följande:

    Hej!

    Vi har jätteproblem att hitta ett namn till vår lille pojke som kommer till november. Namn vi gillar är Oscar, Viktor, Jonathan och Erik men namnen finns tyvärr redan i närmaste familjen. 

    Vilhelm gillar vi men ogillar smeknamnet Ville som det säkerligen kommer bli. Ännu värre är Gabbe, Ludde och Chrille. 

    Adrian gillar vi mycket men påminner det för mycket om pappans namn, "André"? Särskilt när de kommer ha samma lite ovanliga efternamn? 

    Alexander är troligtvis favoriten just nu. 

    Vad tycker ni och har ni andra förslag? 


    Låter som ni gillar klassiker, kanske ni kan tänka er typ: 
    Hans
    Kurt
    Hannes
    Elias
    Gabriel

    Adrian får annars min röst, visst det är lite likt pappans namn men det är ju långt ifrån samma namn!
  • VSG

    Tycker bäst om Adrian, och visst, det finns likheter med hans fars namn, men inte så pass att jag skulle haja till Glad

  • Fröken Rabarber

    Om det är först i november barnet kommer så skulle jag ta det lite soft med att välja namn. Jag och sambon får första barnet i augusti/september och har valt att skriva en lista med favorit man och stryka/lägga till allteftersom. Ett tag var vi båda trötta på namndiskussioner så alla namn var allmänt fula(inklusive de på listan). Och nu när vi närmar oss slutet så har vi kommit på ett namn som vi inte alls tänkt oss, en riktig joker. Sambon hade gärna haft ett namn bestämt redan nu, medan jag hellre vi vänta in och se barnet först och då utgå från listan med namn. Av de förslag du fått här tycker jag Arthur är riktigt fint.

  • trollhona
    stellanocte skrev 2019-06-01 02:21:59 följande:

    Hej!

    Vi har jätteproblem att hitta ett namn till vår lille pojke som kommer till november. Namn vi gillar är Oscar, Viktor, Jonathan och Erik men namnen finns tyvärr redan i närmaste familjen. 

    Vilhelm gillar vi men ogillar smeknamnet Ville som det säkerligen kommer bli. Ännu värre är Gabbe, Ludde och Chrille. 

    Adrian gillar vi mycket men påminner det för mycket om pappans namn, "André"? Särskilt när de kommer ha samma lite ovanliga efternamn? 

    Alexander är troligtvis favoriten just nu. 

    Vad tycker ni och har ni andra förslag? 


    Både Adrian och Alexander är fina.

    Tycker inte Adrian är så likt pappans namn att det stör, tycker inte heller att det borde bli ett problem eftersom det lär väl skilja minst 25 år mellan dem så risken för att de "blandas ihop" på arbetsmarknaden är liten. Och släktskapet är redan bekräftat via efternamn.

    Ta Adrian om ni bägge finner det fint.
Svar på tråden Vilket pojknamn?