• Kullan90

    Minskade fosterrörelser

    Hej allihop! Skulle behöva lite lugnande erfarenheter från er andra. Jag går in i v.21 imorgon och har känt liten i magen sedan v.16. Senaste två veckorna har jag känt väldigt tydligt flera ggr/ dag. Mest när jag ligger, men även när jag sitter och står. Sparkarna syns tydligt på magen. Första barnet. Igår kväll var allt som vanligt, i morse kändes mindre och svagare än vanligt men jag kände ändå. Nu har jag legat i soffan tre timmar och känner ingenting..? Har försökt ?väcka? men händer ingenting. Tips på hur jag kan väcka bebisen? Borde jag vänta längre innan jag blir orolig? (Hmm är ju redan orolig, men ni förstår). Kände inte när jag satt ner och åt lunch tidigare heller..

  • Svar på tråden Minskade fosterrörelser
  • Sasu

    Ifall du inte har haft någon känsla av att bebisen rör på sig på mer än 2 timmar säger dom att du ska ringa in till förlossningen så att de får undersöka dig!

    Om du vill väcka barnet drick ett kallt glas vatten eller ett glas juice och buffa på magen.

    Hade precis som du minskade fosterrörelser i vecka 21-22, kände inte av en enda rörelse på hela natten, vi åkte in till förlossningen kl.7 på morgonen där jag fick undersökas med CTG, visade sig att hon mådde bra och började röra på sig igen medans de gjorde ultraljudet.

    Ta och ring in till förlossningen och rådgör med dom!

  • Anonym (A)

    Hej! Vad jobbigt! Jag förstår att du blir orolig, men troligen är det inget fel med bebisen. Tyvärr finns det ju inget du kan göra i det här läget eftersom bebisen är för liten för att ringa förlossningen för koll. Min barnmorska sa att runt vecka 25 tycker de att man ska känna igen bebisens rörelsemönster.

    Jag har själv en doppler hemma, du skulle ju kunna köpa en om du bor nära affär. Teknikmagasinet säljer för några hundralappar. Man ska egentligen inte använda doppler för oro kring mindre fosterrörelser men innan vecka 23 finns det ju inget att göra ändå om något är fel så varför inte lyssna själv? Mina barn har alltid vaknat i magen när jag använt dopplern och blivit jättearga och börjat röra sig precis som vanligt efteråt.

    Har du testat att ligga på vänster sida och känna efter? Det blir bättre blodflöde till bebisen om man ligger på vänster sida.

  • Kullan90
    Sasu skrev 2019-06-01 17:32:48 följande:

    Ifall du inte har haft någon känsla av att bebisen rör på sig på mer än 2 timmar säger dom att du ska ringa in till förlossningen så att de får undersöka dig!

    Om du vill väcka barnet drick ett kallt glas vatten eller ett glas juice och buffa på magen.

    Hade precis som du minskade fosterrörelser i vecka 21-22, kände inte av en enda rörelse på hela natten, vi åkte in till förlossningen kl.7 på morgonen där jag fick undersökas med CTG, visade sig att hon mådde bra och började röra på sig igen medans de gjorde ultraljudet.

    Ta och ring in till förlossningen och rådgör med dom!


    Anonym (A) skrev 2019-06-01 17:51:22 följande:

    Hej! Vad jobbigt! Jag förstår att du blir orolig, men troligen är det inget fel med bebisen. Tyvärr finns det ju inget du kan göra i det här läget eftersom bebisen är för liten för att ringa förlossningen för koll. Min barnmorska sa att runt vecka 25 tycker de att man ska känna igen bebisens rörelsemönster.

    Jag har själv en doppler hemma, du skulle ju kunna köpa en om du bor nära affär. Teknikmagasinet säljer för några hundralappar. Man ska egentligen inte använda doppler för oro kring mindre fosterrörelser men innan vecka 23 finns det ju inget att göra ändå om något är fel så varför inte lyssna själv? Mina barn har alltid vaknat i magen när jag använt dopplern och blivit jättearga och börjat röra sig precis som vanligt efteråt.

    Har du testat att ligga på vänster sida och känna efter? Det blir bättre blodflöde till bebisen om man ligger på vänster sida.


    Stort tack för svar till er båda! Jag tog ett glas kallt vatten och la mig på sidan. Efter en liten stund började bebis röra sig o sparka igen <3

    Skönt att din lilla mådde bra Sasu! Jag ringde faktiskt 1177, men de sa att så här tidigt är det inget de kan göra, de sa att jag bara skulle vänta. Han jag pratade med sa att efter v.23 ska man åka in om man har minskade fosterrörelser..? Precis som (A) skrev. Apropå (A) så har jag funderat på att skaffa doppler, just för att kunna lugna när sånt här händer, men det har liksom inte blivit av. Blir nog till att införskaffa nästa vecka!
  • Omstart2019

    Ha bara i åtanke att vissa kunniga avråder från att använda doppler i onödan: www.gp.se/nyheter/göteborg/gravida-varnas-för-egna-ultraljud-1.453560

    Finns kanske olika åsikter om det men bra att känna till iaf.


    2007, 2010, och BF 190610
  • Anonym (A)
    Omstart2019 skrev 2019-06-01 22:49:36 följande:

    Ha bara i åtanke att vissa kunniga avråder från att använda doppler i onödan: www.gp.se/nyheter/göteborg/gravida-varnas-för-egna-ultraljud-1.453560

    Finns kanske olika åsikter om det men bra att känna till iaf.


    Man behöver ju inte använda dopplern mycket eller länge. Jag tror att några sekunders användning vid några enstaka tillfällen sent i graviditeten verkligen inte gör någon skada. I många länder görs ju ultraljud och/eller att man lyssnar med doppler vid varje besök hos doktorn under en graviditet, och de barnen verkar födas friska. Det enda man har hittat hittills verkar vara att fler barn föda vänsterhänta efter många ultraljud och/eller doppleranvändning och det kanske inte är det värsta som kan hända en människa.
  • Omstart2019
    Anonym (A) skrev 2019-06-02 00:44:21 följande:

    Man behöver ju inte använda dopplern mycket eller länge. Jag tror att några sekunders användning vid några enstaka tillfällen sent i graviditeten verkligen inte gör någon skada. I många länder görs ju ultraljud och/eller att man lyssnar med doppler vid varje besök hos doktorn under en graviditet, och de barnen verkar födas friska. Det enda man har hittat hittills verkar vara att fler barn föda vänsterhänta efter många ultraljud och/eller doppleranvändning och det kanske inte är det värsta som kan hända en människa.


    Ja det är helt upp till var och en! Vill bara att man ska känna till att det KAN finnas risker, sen tar man ett beslut utifrån det. Jag hade själv velat veta det om jag funderade på att skaffa en doppler, så att man kan kolla runt på egen hand vad forskningen säger.
    2007, 2010, och BF 190610
  • Kullan90
    Omstart2019 skrev 2019-06-01 22:49:36 följande:

    Ha bara i åtanke att vissa kunniga avråder från att använda doppler i onödan: www.gp.se/nyheter/göteborg/gravida-varnas-för-egna-ultraljud-1.453560

    Finns kanske olika åsikter om det men bra att känna till iaf.


    Stort tack, ska läsa på lite!
  • Solrosvind

    Hej! Min barnmorska sa att när de fortfarande så små att man kan känna dem mindre en dag bara för att det slumpat sig så att dem sparkat mer innåt och att det inte känns ännu.

  • Anonym (Hej)

    Hur går det för dig TS ? Känner du nå fosterrörelser nu? Köpte du en doppler ?

    Mvh

  • Kullan90
    Anonym (Hej) skrev 2019-06-23 09:21:38 följande:

    Hur går det för dig TS ? Känner du nå fosterrörelser nu? Köpte du en doppler ?

    Mvh


    Känner dagligen igen nu. Hela dagen :)

    Var på rul inte långt efter jag skrev inlägget och då kunde jag se hur liten rörde sig utan att jag kände något. Blev otroligt lugnad av det. Valde att inte köps doppler, mest för jag är rädd att bli livrädd om jag inte lyckas hitta hjärtljuden själv. Har varit hos bm och lyssnat, känns tryggare <3

    Men nu sparkar liten så det syns ordentligt utanpå magen, är i v.24 :)
Svar på tråden Minskade fosterrörelser