• Walker90

    Problem med min bästa vän

    Igår hade jag en fest som började kl 11. Alla mina fester har lekar/utmaningar och därför är det viktigt att alla kommer i någorlunda tid.

    Alla gäster kom i tid. Min bästa vän som jag känt allra längst och som jag inte träffat på ca 3 månader, hörde av sig 10.30 och sa att hon och hennes kille varit ute till kl 2 på natten och försovit sig men att de kommer någon gång på eftermiddagen. Jag förklarar att hon kommer missa alla lekar och grillningen och att jag är besviken. Hennes svar var ?Hehe jag bjuder på pizza som kompensation. Vi kommer?.

    Kl 16 kommer hon och hennes kille till lägenheten och redan då är jag lite besviken att hon kommer så sent och värre blir det när hon säger att de kom till stan på fredag kväll och sovit på hotell. De är sena till min fest för de har gått i affärer. Jag blir irriterad men väljer att inte säga något, jag vill inte förstöra stämningen.

    Mina 3 bästa vänner som bor i samma ort och som jag träffar nästan varje vecka sitter i köket. Min bästis från annan ort + hennes kille går in i köket, säger hej och sen går de in i mitt tv-rum, startar tv:n och tv-spel för de vill spela. Jag står mittemellan köket och vardagsrummet och försöker prata både med bästisarna i köket och bästis i vardagsrummet och efter en stund samlas alla vid tv:n och spelar tv-spel ihop.

    Jag pratar med alla men det är inte så mycket konversation mellan mina 3 stadskompisar och min bästis. Det är inte otrevligt men det känns lite tryckt/stelt.

    Vi pratar lite, spelar och skrattar. En av mina bästisar måste bege sig hemåt och lämnar.

    3h senare (kl 19) säger bästis + kille att de ska gå på bio. Vi andra frågar vilken film de ska se och de säger Godzillaoch vi säger att vi skulle vilja se Alladin. De blir också nyfikna på Alladin och jag tänker att nu ska vi gå på bio ihop. Min bästis ber att få låna datorn och hon gör något samtidigt som vi alla pratar om vad vi ska äta för mat ikväll.

    Plötsligt hör vi henne säga ?Nu har jag och Johnny bokat Alladin. Den börjar 8 så vi måste gå nu?. Då har hon alltså bokat till sig och sin kille utan att fråga om vi ska med.

    Det är helt ok att hon vill gå ensam med sin kille men jag trodde ju att vi skulle gå ihop så jag blev besviken.

    Jag följer henne och Johnny till hallen och vi kramas inte ens när hon går (vi har alltid kramats mycket). Vi säger hej då, ha en trevlig kväll. När dörren stängs går jag till sovrummet och börjar gråta. Jag är så arg och besviken över att hon kom 5h för sent utan att ens be om ursäkt, hon var oförskämd mot övriga gäster genom att knappt hälsa eller prata med dem, hon bokade bion och lämnade lägenheten efter 3h trots att vi inte setts på 3 månader. Jag blev så sårad och mina 2 bästa vänner som var kvar i lägenheten tröstade mig och sen gjorde vi det bästa av kvällen.

    Senare på kvällen skickade jag ett meddelande till bästis och förklarade exakt hur jag kände och vad jag tyckte. Jag förklarade också att det känns som att vår vänskapsrelation har förändrats och att det känns som att vi glidit ifrån varandra. Jag undrade om även hon känner så.

    Hon svarade att hon känner likadant och att hon saknar våra gamla upptåg. Hon tycker att jag och mina stadskompisar kändes som ett tight gäng och att hon kände sig i vägen/utanför och inte så välkommen och sa att det är därför de gav sig av efter 3h.

    Jag har dubbla känslor. Vi är ett tight gäng och jag förstår att hon kanske känner sig lite utanför men samtidigt bäddade hon lite för det. Hon hälsade knappt och startade tv och tv-spel det första hon gjorde när hon kom till lägenheten. Jag försökte verkligen prata med alla och min bästa vän från stan ställde frågor och försökte lära känna dem (bästis och kille från landet) men de svarade bara kort. Vi ville hänga med på bio men de bokade utan att ens fråga om vi skulle hänga på. De ville inte ens äta middag/kvällsmat med oss.

    Nästa helg fyller min bästis från landet 30 år och jag ska på hennes fest. Just nu är vi båda besvikna och ledsna på varandra. Jag vill att allt ska bli bra och att alla mina bästa vänner ska gilla varandra och kunna umgås men de verkade inte alls trivas ihop igår.

    Jag vill inte glida ifrån min bästis men det har jag gjort för hon har aldrig tid att ses. Antingen jobbar hon eller så är hon med sin kille. Vi bor bara 1,5h ifrån varandra men ses var 3:e eller var 4:e månad.

    Jag har inte svarat på hennes sista meddelande där hon förklarar hur hon känner och vad hon tycker för jag ville inte svara i affekt mitt i natten och nu vet jag inte vad jag ska säga eller hur jag ska formulera mig utan att skada vår relation. Jag är besviken, ledsen och arg på henne men det som hände igår (att hon kände sig utanför) är något som vi alla orsakade, även hon.

    Jag behöver någon annans synsätt på det här så bara kör på och säg hur ni tänker.

  • Svar på tråden Problem med min bästa vän
  • viseversa

    Tycker du ska sluta varfa en sån dramaqueen. Finns viktigare saker i livet än din fest. Hin ville uppenbarligen umgås med sin kulle och du blir drama och gråter. Jösses låt henne vara. och lekar på fester är ju astråkigt. Hade också hellre gått på stan. 

  • AnnaSthlm

    Det kan säkert vara så att hon känner att hon "från landet" är sämre. Hon kan säkert vara avundsjuk utan att våga erkänna att hon avundas något i ditt liv.

    Det handlar om henne, inte om dig. Oavsett så visar hennes beteende att hon prioriterar annat just nu och inte er relation. Och så kan det vara i olika livsstadier. Jag skulle ringa och inte svara på sms. Ge henne space och henne komma med initiativ, eller låta bli.

    Det kanske blir några år som ni inte umgås.

  • majgrönska

    Jag förstår att du blev besviken. Det låter som att din vän egentligen inte ville gå på festen. Kanske nervös för att vara utanför ditt nya gäng. Jag tror du ska låta det gå några dagar och sen prata ut ordentligt öga mot öga med din vän. Inte på hennes fest, kanske dagen efter?

  • Walker90

    [quote=79663461][quote-nick]viseversa skrev 2019-06-02 08:29:11 följande:[/quote-nick]Tycker du ska sluta varfa en sån dramaqueen. Finns viktigare saker i livet än din fest. Hin ville uppenbarligen umgås med sin kulle och du blir drama och gråter. Jösses låt henne vara. och lekar på fester är ju astråkigt. Hade också hellre gått på stan. [/

    Den här typen av fester är min och min bästa väns grej och har varit i flera år. Vi har arrangerat och varit med på varandras fester och alltid ställt upp för varandra så det är inte det som är problemet. Problemet är att hon vetat om festen i månader och meddelat att hon kommer och sedan blir det så här i stället.

    Kanske har hon förändrats så att hon (som du säger) inte vill umgås med mig mer men just nu förstår jag inte riktigt vad som händer med vår relation.

  • Walker90

    Jag blev mest ledsen över att hon var så respektlös och gjorde mig besviken men även över att vi glidit ifrån varandra.

    Vi har alltid haft fester med 5-kamper och lekar och hennes 30-årsfest kommer också innehålla utmaningar/lekar så det är inte det som är problemet.


    viseversa skrev 2019-06-02 08:29:11 följande:

    Tycker du ska sluta varfa en sån dramaqueen. Finns viktigare saker i livet än din fest. Hin ville uppenbarligen umgås med sin kulle och du blir drama och gråter. Jösses låt henne vara. och lekar på fester är ju astråkigt. Hade också hellre gått på stan. 


  • viseversa
    Walker90 skrev 2019-06-02 08:45:55 följande:
    [quote=79663461][quote-nick]viseversa skrev 2019-06-02 08:29:11 följande:[/quote-nick]Tycker du ska sluta varfa en sån dramaqueen. Finns viktigare saker i livet än din fest. Hin ville uppenbarligen umgås med sin kulle och du blir drama och gråter. Jösses låt henne vara. och lekar på fester är ju astråkigt. Hade också hellre gått på stan. [/

    Den här typen av fester är min och min bästa väns grej och har varit i flera år. Vi har arrangerat och varit med på varandras fester och alltid ställt upp för varandra så det är inte det som är problemet. Problemet är att hon vetat om festen i månader och meddelat att hon kommer och sedan blir det så här i stället.
    Kanske har hon förändrats så att hon (som du säger) inte vill umgås med mig mer men just nu förstår jag inte riktigt vad som händer med vår relation.
    Tråkigt ts men uppenbarligen är du inte hennes nr 1 längre. Och hon prioriterar annat före. Spnt är livet. Man glider ifrån varandra. Hittar nya vänner. Det är få vänner man behåller genom HELA livet.
Svar på tråden Problem med min bästa vän