• Sun 2 Jun 2019 09:13
    328 visningar
    5 svar
    5
    328

    Behöver råd

    Ny här. Behöver råd och tips. Ska vara kortfattad.

    Min fru som jag lever med kommer från annat land. Hon har nyligen fått arbete på hotell som städare. Några dagar efter att hon börjat berättar hon ledsamt att en annan städare en man hade gjort närmande som skrämde henne. Vilket är fruktansvärt.

    Några dagar senare händer det igen. Jag säger till henne att hon måste kontakta sin chef eller försöka säga ifrån till mannen som städar. Han kan tydligen inte engelska säger hon så det är svårt.

    Jag försöker få henne att gå till sin chef även om hon säger att hon säger att det är så jobbigt. Nästa dag säger hon att någon sett henne och honom när han försökt. Hon hade blåmärken av att han hållit i henne hårt och att han hade gått från jobbet och aldrig mer skulle jobba där. Skönt tänkte jag för henne.

    Häromdan berättade hon dock att hon ljugit om det och att han fortfarande jobbar där och att ovanstående biten aldrig skett.

    Då berättar hon att det fortsätter och hon säger att han kan komma in i tvättstugan. Låsa dörren och ta på hennes kropp. Över kön och allt och att detta har hänt flera gånger.

    Jag säger att hon måste prata med någon. Det är ju helt klart ett övergrepp som kan polisanmälas. Men eftersom hon inte känner sig hemma i Sverige så vågar hon inte. Tänker om ingen tror henne. Jag försöker säga att jag är på hennes sida. Vi bor också på en liten plats så chansen att få reda på vem han, är inte svår.

    Hon vill dock inte polisanmäla. Hon vill inte att jag gör något.

    Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Behöver råd
  • Sun 2 Jun 2019 13:09
    #2

    Hon vågar inte för hon är rädd att ingen tror henne.

  • Sun 2 Jun 2019 15:38
    #4

    Det är ett bra råd. Jag vet dock inte när han arbetar dessvärre.

  • Sun 2 Jun 2019 21:59
    #5

    Det märkliga är att hon inte vill göra något och nu verkar totalt acceptera att det händer. Hon har blivit utsatt förut. För mig så är det så konstigt att jag blir förvirrad.

Svar på tråden Behöver råd