• Anonym (Kaffedraken)

    Tjejens gravid-kilon

    Hej alla! 


    Skriver i jakt på råd och tips! 


    Min flickvän har haft svårt att bli av med sina gravid-kilon trots träning och "hyfsad kost". 


    Det är nu 10 månader sedan vår dotter kom och jag ser hur mycket detta tär på henne. 


    Mammor (pappor får gärna svara också), hur gjorde ni för att bli av med era extra kilon. Någon som har erfarenhet från någon diet etc? 


    Tackar på förhand för era svar! 

    ps. Kilona är ingenting som jag bryr mig om, utan min flickvän mår dåligt över detta och det tär på relationen, vill bara hjälpa henne må bra igen. ds.  

  • Svar på tråden Tjejens gravid-kilon
  • Anonym (Kaffedraken)

    Avlastning av mannen så att jag fick sova gott på natten (de sista extra-kilona kan sitta som berget om man är utsliten och inte får sova eller stressar mycket). Avlastning av mannen i hushållet och med barnet på dagen (samma orsak). Strikt paleo kost (slutade helt med vete, vitt ris, socker, alkohol). Min man var med på det och vi lagar mat ihop. Träna tillsammans. Jag skaffade även en pt men det behöver man ju inte om man inte har råd. Nu efter två år väger jag samma som före graviditeten, men det tog hårt jobb och en stöttande partner :) Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är gravid med första nu så har väl ingen jätte kunskap om just mammakilon men har gått ned i vikt tidigare.

    Tänk på att 80 % av viktnedgången styrs av maten o 20 % av träning.

    Små portioner samt 2 mellanmål om dagen! Detta håller igång matsmältningen och du får inga ?dippar?

    Gärna ägg, knäckebröd, nötter, sådant som innehåller protein.

    O tänk på att inte äta mer än du bränner om dagen!

    Jag har kört med att det är tillåtet att äta onyttiga saker men endast en viss mängd i stället för att totalförbjuda då man lättare faller tillbaka till dåliga vanor för att man blir så otroligt sugen!

    Jag kan idag avstå godis, chips mm för att jag helt enkelt inte är sugen.

    Jag har inte det behovet.

    Hoppas att detta kan vara till hjälp :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gick upp 25 resp 20 kg under mina graviditeter trots mycket nyttig kost, hade högt blodtryck och kroppen band mycket vätska. Tappade ca 8 kg direkt när barnet föddes (och då vägde mina barn 2,5 resp 1,5 kg). Resten var svårt men gick ner genom att äta mjölkfri kost. Nu är yngsta 7 år och jag har tyvärr gått upp ganska mycket i vikt, har fått diagnosen hypotyreos (låg ämnesomsättning), vilket är vanligt i samband med graviditet. Kan vara värt att kolla upp också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inget tjatande - säg att hon är vacker. Mår man dåligt sluter man sig bara och tröstäter.

    Avlastning i form av att hon får sova hela nätter. Är man trött kanske man äter sött för att pigga upp sig och orka genom dagen.

    Tillräckligt med egentid så att hon hinner pusta ut men också träna.

    Laga god och nyttig mat med magert protein och mycket grönsaker till er båda.

    Jag själv gick inte på diet utan tränade bort kilona från ettan. Nu efter tvåan sitter flera kilon kvar pga sömnbrist som tar energi och brist på egentid till träning.

    Om hon fortfarande ammar bör hon vara försiktig med dieter där vissa livsmedel utesluts, tex Lchf.

  • Anonym (Kaffedraken)

    För mig hjälpte det att komma tillbaka i vardagsrutiner, att sluta vara föräldraledig och börja jobba igen.

    Att sova samma timmar varje natt och dela på vakennätter, lämna på dagis, jobba, fasta mattider, lagad vanlig mat, få igång vardagsmotionen och vanliga fasta rutiner. Då rasade sista kilona av.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om din sambo ammar så har detta varit nummer 1 i att bli av gravidkilona för min del. Men sedan att veta att det tar tid och låta det få ta tid, att få sova ordentligt hjälper - det är vetenskapligt bevisat att dålig kost är starkt sammankopplat med viktuppgång, att ha färdiga matlådor (nyttiga) klara hemma (gör storkok tillsammans tex) för det är såå svårt att hinna få till att laga någon vettig mat med bebis, då tar man det som går fort och ofta är onyttigt. Säg inget om hennes vikt, prata uppskattande om hennes utseende, berätta och visa att du älskar henne.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag började med yoga, kunde inte vara mer perfekt för mig. Kanske något för din tjej också.

    Kör hemma med egen matta och videos från "fwfg" med Adriene.

    (Yoga gör väldigt mycket för självförtroendet också)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur många kilon rör det sig om, ungefär? Jag hade bog sju extrakilon kvar efter ett år, pga sömnbrist och tröstätande. Vi tränade tillsammans hela andra året, jag och min man, det var jättekul. Kanske nåt för er?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Jag födde mitt andra barn för 4 månader Sen, gick ner endast 4 kg från att jag födde tills bebisen var ca 3 månader. Jag förstår hur din flickvän känner. Jag var inte heller bekväm med att ha massa gravidkilon. Lite råd och tips kommer här, detta har funkat på mig. För Jag har gått ner 10 kg på ca 6 veckor.

    Man måste äta var 3:e timme för att maxa förbränningen . Tex frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Drick mycket vatten med citron i.

    Endast lördagar kan man ha som fuskdag ( äta något gott utan att överdriva)

    Man ska undvika massa onyttigt o även läsk, bröd. Pasta, ris Alkohol, osv.

    Istället för potatis, pasta o ris till maten kan hon byta ut det till kokta eller råa grönsaker. Ät mycket kycklingfilé, fisk ägg och magert kött. Ha kezo, grönsaker, nötter eller frukt till mellanmål.

    Jag Promerar 4 gånger i veckan och gymmar 2 ggr i veckan. Det viktigaste är kosten sen träningen, man måste förbruka den energin man äter för att kunna gå ner i vikt.

    Oj blev ganska långt inlägg???? lycka till nu. Obs kom ihåg att peppa henne och avlasta så hon får tid till träning och sömn. Heja heja?

Svar på tråden Tjejens gravid-kilon