• Sun 2 Jun 2019 21:41
    590 visningar
    7 svar
    7
    590

    Ändra livsstil för att gå från fetma grad 2 till normalvikt - så att resultatet blir bestående

    Jag har gått upp och ner i vikt flera gånger. Jag har bara lyckats gå ner om min tillvaro har varit väldigt lugn. Så fort det händer mycket annat orkar jag inte sköta kosten. Egentligen har jag varit manisk de gånger jag har lyckats gå ner i vikt. Jag vet inte hur jag ska kunna göra en livsstilsförändring utan att allt fokus hamnar på just detta. 

    Jag har småbarn och "tröstäter" som avkoppling på kvällarna. Mer och mer tänker jag på de risker jag utsätter min kropp för. Tidigare tänkte jag bara på att jag ville bli smal.

    Det är verkligen så svårt att bryta ovanor.

    Jag undrar hur ni som har lyckats gå ner i vikt och hålla den under flera år, har gått tillväga? Man har ju olika utgångsläge förstås. Jag äter mycket onyttigheter i princip varje dag. Om jag någon dag lyckats äta bra, då blir jag lite nedstämd. Sockret blir som självmedicinering. Finns  det någon som har varit nere i träsket som vill ge tips på hur jag kan agera?

  • Svar på tråden Ändra livsstil för att gå från fetma grad 2 till normalvikt - så att resultatet blir bestående
  • Anonym (VV)
    Sun 2 Jun 2019 22:07
    #1

    Viktväktarna räddade mig.

  • Sun 2 Jun 2019 22:11
    #2

    Hur gjorde du för att hålla dig till deras koncept?

  • Anonym (F)
    Sun 2 Jun 2019 22:21
    #3

    Viktväktarna är det enda som funkar för mig. Gått ner nästan 20kg sedan i november och har mååånga kilon kvar. All annan viktnedgång/diet triggar min ätstörning.

  • Anonym (done)
    Sun 2 Jun 2019 23:29
    #4

    Jag har gått ner 40 kg med 5:2 och varianter plus lite kaloriräkning, samt många timmar i simhallen. Jag ska gå ner lika många kg till innan jag ens når normalvikt.

    Mitt barn och att jag insåg allt jag inte kunde göra med och för henne var det som gjorde att jag tog tag i det. 

  • Anonym (Kao)
    Sun 2 Jun 2019 23:56
    #5

    Kan tipsa om dokumentären Adicted to food och föreningen OA, som AA fast Overeaters anonymus. Har varit stor hjälp för flera jag känner.

  • Anonym (VV)
    Mon 3 Jun 2019 09:25
    #6
    mmmmn skrev 2019-06-02 22:11:52 följande:

    Hur gjorde du för att hålla dig till deras koncept?


    Jag bestämde mig bara, signade upp mig på 6 månaders medlemskap, då har man hjälp av en coach också på fb, de sporrade lite extra.
  • Mon 3 Jun 2019 10:13
    #7
    mmmmn skrev 2019-06-02 21:41:44 följande:

    Jag har gått upp och ner i vikt flera gånger. Jag har bara lyckats gå ner om min tillvaro har varit väldigt lugn. Så fort det händer mycket annat orkar jag inte sköta kosten. Egentligen har jag varit manisk de gånger jag har lyckats gå ner i vikt. Jag vet inte hur jag ska kunna göra en livsstilsförändring utan att allt fokus hamnar på just detta. 

    Jag har småbarn och "tröstäter" som avkoppling på kvällarna. Mer och mer tänker jag på de risker jag utsätter min kropp för. Tidigare tänkte jag bara på att jag ville bli smal.

    Det är verkligen så svårt att bryta ovanor.

    Jag undrar hur ni som har lyckats gå ner i vikt och hålla den under flera år, har gått tillväga? Man har ju olika utgångsläge förstås. Jag äter mycket onyttigheter i princip varje dag. Om jag någon dag lyckats äta bra, då blir jag lite nedstämd. Sockret blir som självmedicinering. Finns  det någon som har varit nere i träsket som vill ge tips på hur jag kan agera?


    Gäller att skapa nya hållbara ätmönster som du kan ha resten av livet. Alltså inte någon panikmetod för att tappa vikt snabbt. Du får se över dina nuvarande vanor och ovanor och hitta en metod som funkar för dig.

    Det kan vara att utesluta allt socker, börja äta regelbundet och vettigt, ha en fuskdag i veckan, träna, inte ha skit hemma, hitta annat än mat som tröst.


Svar på tråden Ändra livsstil för att gå från fetma grad 2 till normalvikt - så att resultatet blir bestående