• Nyvaken

    Klädindustrin mer klimatpåverkan än flyget och sjöfarten tillsammans

    För er som har missat rapporten:
    FN: Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flygen (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-kladindustrin-slapper-ut-mer-vaxthusgaser-an-flygen)

    Tycker det är intressant hur samhällets miljöbov har flyttat från att vara den vita medelåldersmannen till den stereotypisk kvinnan.

    Även om ni donerar ger till 2nd hand, så är det väldigt mycket kläder som kastas eftersom det inte värt att tvätta+styrka, då kläder gått ut ur mode och butikerna har begränsade lager. Största delen slängs, tyvärr. 

    Hur tänker ni om kläder och klimatpåverkan?

  • Svar på tråden Klädindustrin mer klimatpåverkan än flyget och sjöfarten tillsammans
  • cb66

    Jag tänker att det inte räcker med att minska klädkontot, man måste också fundera på sina resor och hur olika varor transporterats.

    Eller så kör jag mina Ullareds jeans ytterligare 3 år och kan flyga till Canaries utan dåligt samvete

  • Thedrjohn

    All konsumtion belastar miljön och man bör således konsumera så lite som möjligt. När man väl konsumerar något så bör man tänka på hel kedjan av tillverkning och transporter.

    Tycker inte detta är någon könsdebatt öht.

  • Sudoku

    Man behöver inte köpa nya kläder så ofta som många gör. Var/vem är plagget gjort, hur är det gjort och hur har det kommit hit är bra frågor att ställa sig.

  • snedtak

    Jag tänker som så att jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt köpa begagnade kläder och second hand, eftersom jag är medveten om att textilier har stor miljöpåverkan. Det handlar inte bara om klimat utan också om resurs användning, där det tex. krävs stora mängder vatten för att producera bomull.

    I övrigt lagar jag mina kläder när möjligt (tex stoppar jag mina yllesockor) och kläder som har små hål eller fläckar har jag som hemmakläder, trädgårdskläder eller arbetskläder istället för att köpa särskilda mys- eller trädgårdskläder.

    När jag väl köper nytt väljer jag bort plagg som består av jungfruelig plast (nylon, polyester, lycra). Plagg av huvudsakligen återvunnen plast är ok (Swedish stockings tex). Köper jag bomull köper jag ekologisk bomull, men jag väljer hellre linne, ull, lyocell eller tencel beroende på plagg. Jag försöker också undvika att köpa plagg med blandade material, eftersom det är mycket svårare att återvinna textil som består av 3 olika fibrer än textil som består av samma material.

    Det är tyvärr en hel del att tänka på som konsument, om man dessutom vill försöka kläder som är producerade under vettiga arbetsvillkor. Jag önskar att det var mer reglerat och att det tex. skulle vara bjudet att sälja textilier gjorda på fossil olja.

  • Bibbidi

    Allt förstår naturen. Just nu sitter du och surfar på internet. 

    Allt internetsurfande har lika stor miljöpåverkan som allt flyg, runt 4 procent av alla globala koldioxidutsläpp. Är det någon som pratar om det? Nej. Varför? För att typ allt förstör naturen. Så nej, jag tänker inte på klädindustrin värst mycket. Det jag gör i min vardag är att jag försöker bli bättre på att sopsortera och försöker succesivt byta ut det jag har hemma (städ, smink, mat osv) till eco-alternativ. Jag börjar där.

Svar på tråden Klädindustrin mer klimatpåverkan än flyget och sjöfarten tillsammans