• Mon 3 Jun 2019 10:36
    682 visningar
    3 svar
    3
    682

    När inget preventivmedel funkar, hormonspiralen Kyleena? Någon som testat?

    Ska försöka göra lång historia kort.

    Testat p-piller och p-stav som gett biverkningar i form av dålig hy, humörsvängningar från helvetet och deppighet. Därefter testade jag kopparspiral, men blödde extremt mycket av den (14 dagar i månaden) och fick ta ut den.

    Testade sen minipiller och blev gravid två ggr trots att pillren togs regelbundet.

    Därefter satte jag in hormonspiralen Jaydess, en mindre spiral som skyddar i tre år. Denna var jag nöjd med i ett halvår, kände inga biverkningar men sen trillade den uppenbarligen ut utan att jag märkte detta och jag blev gravid (enligt gyn har den mest troligtvis följt med ut pga att jag har rikliga menstruationer). Spiralen Jaydess är därför inget alternativ igen.

    Testare sen p-ring och fick samma biverkningar som med p-piller; extrema humörsvängningar/irritation, gråter gör sllt, allt känns deppigt, dålig hy etc. Tog ut p-ringen igår och tänker inte fortsätta med den.

    Så nu har jag i princip inget alternativ kvar känner jag. Gyn tipsade om Kyleena, en spiral som sitter i 5 år, någon som testat den?? Fick ni några biverkningar? Spiralen Mirena vill jag inte prova då det är mer hormon i den än Kyleena och jag är uppenbarligen känslig för dessa hormoner.

    Annars överväger jag starkt att köra säkra perioder i kombination med avbrutet samlag/kondom men det är ju tyvärr inte så säkert. Vill absolut ha fler barn i framtiden, bara inte just nu, annars hade vasektomi varit ngt för min man.

  • Svar på tråden När inget preventivmedel funkar, hormonspiralen Kyleena? Någon som testat?
  • Mon 3 Jun 2019 11:29
    #1

    Jag skulle köra en kombination av Natural cykels och kondom för att helt skippa hormoner.

  • Mon 3 Jun 2019 11:57
    #2
    Aamon skrev 2019-06-03 11:29:57 följande:

    Jag skulle köra en kombination av Natural cykels och kondom för att helt skippa hormoner.


    Ja det får nog bli så! Tack för tips om NC, klickade hem direkt.
  • Mon 3 Jun 2019 12:00
    #3

    Jag har haft både kyleena och Mirena spiral å blivit gravid med båda. E därför idag steril då graviditeterna va utomkvedshavandeskap å därför va tvungna att opereras bort. Skulle aldrig rekommendera en kvinna att sätta in spiral.

Svar på tråden När inget preventivmedel funkar, hormonspiralen Kyleena? Någon som testat?