• Mon 3 Jun 2019 16:08
    1476 visningar
    11 svar
    11
    1476

    Någon annan som köpt elsparkcylel? Hittar inga direkta regler.

    Det florerar en hel del missförstånd på nätet om detta. Lagen som gäller är denna:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

    För elsparkcykel betyder det att motorn får vara på högst 250 Watt och maxhastighet får högst vara 20 km/h

    Över det blir det moped klass 1, klass 2 eller motorcykel beroende på motorstyrka och/eller maxhastighet. Då gäller lagarna för dessa fordonsslag, men man måste också få elsparkcykeln typgodkänd som moped/motorcykel vilket man i princip kan glömma att lyckas med. Utan det får den bara framföras på inhägnat område.

  • Mon 10 Jun 2019 09:56
    #4
    kolmård skrev 2019-06-10 08:55:24 följande:

    Tack för svaren! Glad såg nu att scooterexperten där jag handlade från lagt upp ett blogginlägg om just detta. https://scooterexperten.com/blogs/news/ar-elscooter-lagligt , Kan säkert få dom att uppdatera den för ännu mer detaljer annars stämmer det nog rätt bra. 


    De har tyvärr fel angående hastigheten. 25 km/h gäller om det finns trampor eller om fordonet är självbalanserande, och elscootrar har inget av detta. 

    Som min länk till lagen säger: 
    En cykel kan också vara ett:
    elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
    elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
    elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
    En elscooter hamnar under punkt 2, och får bara ha en maxhastighet på 20 km/h och en motorstyrka på max 250 W för att klassas som cykel.
  • Mon 10 Jun 2019 10:09
    #5

    Jag kontaktade scooterexperten angående din länk och påpekade felen, så nu har de korrigerat sidan :)

  • Mon 10 Jun 2019 16:11
    #7
    Tveksamt skrev 2019-06-10 15:54:44 följande:

    Tittar man på deras sida så är det alltså ingen av de 5 elsparkcyklar de säljer som är lagliga. De har antingen för hög effekt eller för hög maxhastighet.


    Det är korrekt :)
    Jag kan tillägga att de också påstod att man kunde få tillbaka 25% av priset via elfordonsbidraget, men det stämmer inte heller för elsparkcyklar.
    Dessutom: Det har inte prövats juridiskt än men det är ytterst tveksamt om elektronisk strypning (dvs att man trycker in en knappkombination får att låsa/låsa upp hastigheter) är lagligt. Flera jurister tror att maxhastigheten ostrypt kommer att räknas oavsett, om det är för lätt att ändra denna inställning.
  • Tue 6 Aug 2019 12:10
    #9
    kolmård skrev 2019-08-06 10:59:14 följande:

    För dom som undrar så hittade jag också information på denna sida: https://scootertown.se/pages/lagar-regler Är fortfarande lite fundersam på vad lagarna säger, verkar vara mycket gråzoner då alla jag ser i stan åker utan hjälm, två på en scooter, och för snabbt. Tror det är lite så att det inte går att ge alla hundratals människor människor på scootrar som passerar polisen dagligen.


    Lagen är glasklar - om elsparkcykeln ska räknas som cykel och få framföras på allmän väg så gäller att den
    1) Har en maxhastighet på 20 km/h
    2 Har en motoreffekt som inte överskrider 250W
    Uppfyller den inte dessa krav så är det inte en cykel som får framföras på allmän väg. Du får fortfarande köra den på inhägnad område.

    Om vi nu förutsätter att du har en elsparkcykel som uppfyller det ovan:
    Eftersom den räknas som cykel så gäller samma lagar. Du måste ha broms och ringklocka. Ska du köra i mörker måste du ha lyse fram och bak samt gulorange reflex på sidorna. Du behöver inte ha hjälm om du är över femton år (fast jag skulle rekommendera det). 

    Det är förbjudet att cykla på trottoaren, så det är lika förbjudet att köra elsparkcykel där. Du får köra på cykelvägar eller på gatan och samma lagar och regler som gäller för cykling gäller även dig.

    Att polisen inte ingriper har ingenting med lagen att göra och är en helt annan fråga. Du ville veta vilka lagar som gäller och det har jag berättat för dig, jag har länkat till transportstyrelsen sida och din egen länk från scootertown säger faktiskt samma sak som jag redan sagt.
  • Tue 6 Aug 2019 12:50
    #10
Svar på tråden Någon annan som köpt elsparkcylel? Hittar inga direkta regler.