• mollyoshea

    Tips på namn som fungerar på både svenska och engelska?

    Vi är fortfarande tidigt, tidigt i graviditeten men jag har redan börjat snöa in på att fundera över namn! Vi behöver ett namn som passar lika bra i Sverige som i UK Glad


    Jag tycker jättemycket om namnet Aria, men min killes spontana reaktion på det var "are'ya kidding me" så jag antar att det är skrotat. Andra tjejnamn på listan: Alice, Alicia, Cornelia, Cordelia, Emilia, Freya, Matilda, Olivia, Julia. Flera av dem gillar jag men är lite osäker på, särskilt de som känns väldigt vanliga! Olivia är t.ex. jättevanligt där han kommer ifrån så det känns lite tråkigt.

    Killnamn tycker jag är ännu svårare, gillar Oliver, Oscar, Lucas, Leon, Noah, Kian, Kieran, Victor, James och William men samma där - många av dem är så löjligt vanliga att det känns otroligt tråkigt! Svårt också att hitta något som uttalas åtminstone nästan lika på båda språken.

    Hade varit kul om någon ville dela med sig av fler förslag :)

  • Svar på tråden Tips på namn som fungerar på både svenska och engelska?
  • oshark

    Det kommer vara typ omöjligt att hitta ett som uttalas på samma sätt både på svenska och på engelska. T.o.m. något så oavancerat som Anna eller Erik uttalas ju olika. Har med hur bokstäverna låter på de olika språken.

    Däremot funkar ju väldigt, väldigt många namn på båda språken. De man ska hålla sig undan är kanske Fanny (även om det är ett gammalt engelskt namn har det blivit slang för något annat...) eller namn med vissa svenska vokaler typ Bo eller Ulf.

    Själv är jag oerhört svag för anglicerade irländska namn typ Kieran, Kian, Colin, men även Conor, Kevan, Keelan, Reid. På tjejsidan Kiera, Alicia, Esther, Freya, Kaya, Keyra, Kira, Livia, Moira. Några av dessa hade ju du också.

    Jag tror att så länge man håller sig från urtypiskt svenska namn som Sten, Ivar, Ingeborg, etc. är det svårt att slå fel, men exakt samma uttal kommer det inte bli.

  • mollyoshea

    Ja, lite annorlunda blir det såklart, men vissa namn är ju svårare än andra. Vill gärna undvika namn där det inte känns någorlunda självklart hur det uttalas, eller att det låter tacky på svenska

    Bo är ju annars ganska coolt på engelska, lille Boo! Haha. Lite andra associationer än på svenska

    Gillar alla namnen du tipsade om! Fick några nya att lägga till på listan, tack för det!

  • oshark
    mollyoshea skrev 2019-06-03 15:45:18 följande:

    Ja, lite annorlunda blir det såklart, men vissa namn är ju svårare än andra. Vill gärna undvika namn där det inte känns någorlunda självklart hur det uttalas, eller att det låter tacky på svenska

    Bo är ju annars ganska coolt på engelska, lille Boo! Haha. Lite andra associationer än på svenska

    Gillar alla namnen du tipsade om! Fick några nya att lägga till på listan, tack för det!


    Det finns en bra app som heter Vår Bebis Namn som man kan ladda ner i Google Play (och säkert AppStore). Då kan du och din partner skapa varsitt konto (den finns även på engelska) och matcha namn ni båda gillar. Funkar som Tinder, swipea höger eller vänster. I den kan man välja länder så får man upp namn som finns registrerade i de länderna. Det enda jobbiga är att man får upp massa konstiga namn om man väljer Storbritannien eftersom det delar med USA.. Men funkar annars jättebra.
  • oshark
    mollyoshea skrev 2019-06-03 20:09:54 följande:

    Superbra tips med appen! Ska kolla upp genast


    Jag är i exakt samma sits nämligen
  • fluu

    Ruben, Willem, Timothy, Alfred, Casper, Edgar, Finn, Isaac, Kilian, Leonard, Malcolm, Jasper.

    Livia, Isolde, Nicolina, Philippa, Adeline, Bianca, Celeste, Daphne, Juliet, Fiona, Lydia.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lilla labolina

    Flicka: Alma, Ellen, Filippa, Sonia, Siri, Loella, Nelly

    Pojke: Douglas, Dexter, Dixon, Milles, Leon, Lennox, Elias, Robert, Benjamin

Svar på tråden Tips på namn som fungerar på både svenska och engelska?