• Mon 3 Jun 2019 23:04
    1064 visningar
    3 svar
    3
    1064

    Sertralin och vikt?

    Ni som ätit Sertalin eller liknande en kort period (jag åt en normaldos i 6 månader) och gått upp väldigt mycket i vikt - hur lång tid tog det för er att gå ner dessa kilon i efterhand?
    Det var ca 4 år sedan jag slutade och jag gick kraftigt upp i vikt av dessa piller, och det är som att hela systemet rubbades av det här. Visst, det hjälpte mot det jag behövde få hjälp med, men trots en superstark disciplin både vad gäller träning och kost så rubbas inte övervikten ett gram! Snälla hjälp,,,trivs inte alls med min kropp och det har ändå gått några år nu ... Gråter
  • Svar på tråden Sertralin och vikt?
  • Anonym (K)
    Mon 3 Jun 2019 23:15
    #1

    Var det själva medicinen som gjorde att du gick upp i vikt eller var det att du fick tillbaka livslusten och aptiten som man ofta förlorar vid en depression?

    Jag hade behövt börja med sertralin igen men jag vill inte gå upp i vikt. Gick inte upp av de tidigare men då var jag en tonåring som knappt åt.

  • Tue 4 Jun 2019 19:35
    #2

    Nej, jag märkte verkligen av ett extremt sug och en enorm hunger, så visst åt jag mer, men efter år av superhälsosamt leverne borde kilona ha runnit av.
    Känns verkligen som att hormonerna fick sig en rubbning eller ngt...

  • Anonym (Socke­r + ssri = kaos)
    Tue 11 Jun 2019 08:50
    #3
    Aurora h skrev 2019-06-04 19:35:57 följande:

    Nej, jag märkte verkligen av ett extremt sug och en enorm hunger, så visst åt jag mer, men efter år av superhälsosamt leverne borde kilona ha runnit av.

    Känns verkligen som att hormonerna fick sig en rubbning eller ngt...


    Jag har iofs inte ätit en kort period men svarar ändå. Jag upplevde ett extremt sug och en väldig hunger efter jag började med sertralin. Suget och hungern gick inte över efter jag hade uppehåll med medicinen i 1 år (fick börja igen med medicin). Det var verkligen en kamp mellan mig och nattmackorna oavsett medicin eller inte!

    För att försöka bli av med sug och hunger reducerade jag socker och kolhydrater kraftigt. Och vet du! Det FUNKAR! Efter två veckor på strikt lchf är allt sug borta och jag har mycket mindre hungerkänslor. Jag äter fortfarande ssri men kan kontrollera matintaget plättlätt.

    Min egna lilla hobbyteori är att ssri gör mig mindre bekymrad över det mesta och jag kan tänka ?skit samma? (vilket är positivt i vissa avseenden men inte när det gäller mat och kakor). Jag tror jag utvecklade någon typ av ?sockerberoende? och lite gränslöst förhållande till mat och sötsaker. Genom att reducera kolhydrater har jag äntligen blivit av med den extrema hungern! Dessutom går jag ner i vikt på köpet samtidigt som jag äter sertralin.
Svar på tråden Sertralin och vikt?