• Tue 4 Jun 2019 13:14
    726 visningar
    7 svar
    7
    726

    Hur mycket får era bebisar slå sig?

    Jag har en 11 månaders bebis som just lärt sig stå. Han kryper i full fart och är väldigt nyfiken och orädd.

    Vi har barnsäkrat i den mån det går och är alltid i samma rum som barnet.

    Dock ramlar han rätt ofta och slår huvudet eller ansiktet i golvet. Tex idag lekte han med en leksak och jag stod och diskade. Helt oväntat tippar han över leksaken som välter och han slår huvudet i köksskåpet och ansiktet ner i golvet. Det small rätt rejält och jag får så dåligt samvete, men jag vet ju att dom klarar mer än man tror.

    Passar ni era hela tiden? Att man har dom inom synhåll förstås men tar ni emot varje fall?

    Har ju alltid en hand på magen på skötbordet och bälte i gunga,vagn och matstol, men övrig tid alltså när barnet kryper runt och tippar?

  • Svar på tråden Hur mycket får era bebisar slå sig?
  • Tue 4 Jun 2019 13:39
    #1

    Hej!

    Åå jag vet de gör ont i hjärtat när dom slår sig!

    Jag hörde någon gång att dom lär sig hur dom ska parera när dom faller.. Med de sagt kan jag ju lova att jag fångar min son så fort jag kan för de gör man ju liksom ?omedvetet? men också att de inte gör något att dom ibland trillar lite..

  • Tue 4 Jun 2019 13:39
    #2

    När mina barn var små fanns det mjuka "upp-o-gå-hjälmar" att låna på BVC. Lånade en sån till min äldsta under den period som du beskriver, varade bara några veckor tills han var så pass stadig så den inte behövdes längre! Är ju svårt att övervaka dem varje sekund, samtidigt som man behöver låta dem hålla på och resa sig och släppa taget, med en och annan vurpa..

  • Otit
    Tue 4 Jun 2019 13:52
    #3

    Det går ju inte att sitta bredvid hela tiden. Min åttamånsders håller på att lära sig krypa. Hon välter ofta framåt och slår ansiktet i golvet då hon glömmer flytta händerna. Hon är mitt andra barn, kan därför inte ha full uppmärksamhet jämt. Tänk dig hur fjärde barnet i en syskonskara har det. Dom överlever också ???? men en sån hjälm som någon rekommenderade tycker jag låter super!

  • Tue 4 Jun 2019 14:27
    #4

    Min dotter är i ungefär samma period, fast hon håller på att lära sig att gå (hon är lite över ett år). 
    Jag passar inte hela tiden, det kan man inte. Men självklart så fångar jag upp henne om jag hinner och ser att hon håller på att ramla :)
    Jag är lite emot såna hjälmar som tar emot stöten...om det inte är så att hon ramlar extremt mycket, jag tror dom stjälper mer än hjälper. Men med det sagt så är ju inte jag någon expert :)

    Deras huvuden är fortfarande lite mjukare än t.ex våra och klarar vissa smällar.
    Jag brukar hålla koll så att hon gråter direkt när hon ramlar och på hennes sätt att vara, om hon går tillbaka till att vara som vanligt så är det ju ingen fara oftast :)

  • Tue 4 Jun 2019 19:26
    #5
    ALM82 skrev 2019-06-04 14:27:02 följande:

    Min dotter är i ungefär samma period, fast hon håller på att lära sig att gå (hon är lite över ett år). 

    Jag passar inte hela tiden, det kan man inte. Men självklart så fångar jag upp henne om jag hinner och ser att hon håller på att ramla :)

    Jag är lite emot såna hjälmar som tar emot stöten...om det inte är så att hon ramlar extremt mycket, jag tror dom stjälper mer än hjälper. Men med det sagt så är ju inte jag någon expert :)

    Deras huvuden är fortfarande lite mjukare än t.ex våra och klarar vissa smällar.

    Jag brukar hålla koll så att hon gråter direkt när hon ramlar och på hennes sätt att vara, om hon går tillbaka till att vara som vanligt så är det ju ingen fara oftast :)


    Håller med. Min bvc-sköterska är emot den typen av hjälmar och menar att det lär barnen att de kan trilla hur som helst utan att det gör ont. Jag var på väg att köpa en till vår yngsta som lärde sig gå vid precis 10 månader, men struntade i det efter råden från bvc. Lillan och hennes äldre bror har trillat enormt mycket men aldrig skadat sig allvarligt. Det värsta som har hänt är en bula. Så jag är inte orolig för trillande barn längre.
  • Tue 4 Jun 2019 19:34
    #6

    Åh så skönt att höra! Kände mig dålig som mamma men i nästa sekund tänkte jag hur sjutton alla andra gör om dom hinner med att skydda hela tiden

    Tack

  • Wed 5 Jun 2019 08:55
    #7

    Om man alltid tar emot, så lär sig inte barnet att akta sig själv. 
    Såg en 1-åring som började förskolan, de hade en sån där pytteliten rutschkana inomhus, hon klättrade upp och skulle kasta sig ner med huvudet före, föräldrarna var ju tvungna att ta emot, men det är bättre att låta dem klara sig lite mer själva i början. (och slå sig en del) 
    Men visst är det hemskt att känna att man inte har skyddat dem tillräckligt! Ändå är det det man gör!

Svar på tråden Hur mycket får era bebisar slå sig?