• Tue 4 Jun 2019 13:18
    1272 visningar
    10 svar
    10
    1272

    Ni som gjort koloskopi/gastroskopi

    Jag behöver skriva av mig och eventuellt lugnas lite.

    Ni som gjort koloskopi/gastroskopi, vad hade ni för symptom som avgjorde att ni fick genomföra dessa samt hur lång tid tog det att få svar? Jag gissar och hoppas att bara en bråkdel har en allvarlig sjukdom?

    Har dragits med magsmärtor och kramp/diarréer i snart 2 månader, inklusive ett tillfälle med lite färskt blod på toapappret, och har äntligen fått tid hos vårdcentralen. Jag är 39 år gammal.

    Jag har en ångestdiagnos samt kräk/agorafobi sedan innan och har varit under extrem press jobbmässigt under ett års tid, främst nu på sistone, så jag hoppas innerligt att mina magproblem främst beror på detta. Jag har tidigare gått på KBT vilket hjälpte massor men nu är det som om ångesten är tillbaka i full kraft i och med magproblemen.

    Tyvärr sitter jag och googlar på det här med sjukdomar i mage/tarm hela dagarna och känns som att livet inte kan fortsätta förrän jag fått svar på vad som håller på hända i min kropp, samtidigt som jag är orolig för hur det ska gå hos doktorn och eventuella tester jag måste genomföra.

    Jag har svårt att föreställa mig hur jag ens ska klara av eventuell koloskopi/gastroskopi och förbereder mig redan nu på att försöka kräva narkos. Bor i Stockholm så jag hoppas alternativen finns.

    Det som också oroar mig är att så många verkar bli avfärdade alldeles för snabbt och kämpa för att få ta prover/diagnos, och eftersom att jag fick ringa i 3 veckor och inte fick tid förrän jag nämnde blod så oroar jag mig redan för det också. Läst hur många artiklar som helst där det händer människor som till slut visade sig ha cancer.

    Vet att statistiken förmodligen är på min sida men varje timme är en kamp just nu.

    Tacksam för lugnande svar.

  • Svar på tråden Ni som gjort koloskopi/gastroskopi
  • Tue 4 Jun 2019 14:12
    #1

    Gjort gastroskopi 4 gånger tror jag det är. Första gånger till följd av smärta i magen, oförmåga att äta och kräkning. Konstaterades ha ett magmunnsbråck som jag äter medicin för nu.

    Tycker inte undersökningen är något illa alls. Bara andas regelbundet och håll dig lugn så kommer det gå utmärkt. Skulle inte ha några problem med att göra 10 undersökningar till.

  • Tue 4 Jun 2019 14:17
    #2
    Aamon skrev 2019-06-04 14:12:09 följande:

    Gjort gastroskopi 4 gånger tror jag det är. Första gånger till följd av smärta i magen, oförmåga att äta och kräkning. Konstaterades ha ett magmunnsbråck som jag äter medicin för nu.

    Tycker inte undersökningen är något illa alls. Bara andas regelbundet och håll dig lugn så kommer det gå utmärkt. Skulle inte ha några problem med att göra 10 undersökningar till.


    Hur kom det sig att du behövde göra undersökningen så många gånger?
  • Tue 4 Jun 2019 14:18
    #3
    Li80 skrev 2019-06-04 13:18:30 följande:

    Det som också oroar mig är att så många verkar bli avfärdade alldeles för snabbt och kämpa för att få ta prover/diagnos, och eftersom att jag fick ringa i 3 veckor och inte fick tid förrän jag nämnde blod så oroar jag mig redan för det också. Läst hur många artiklar som helst där det händer människor som till slut visade sig ha cancer.


    Tänk på att det är de historierna du kommer få höra om på internet också. Väldigt få skriver om de gånger när allt flöt på så du får inte en represenatativ bild av att läsa om andras erfarenheter.
  • Anonym (Behöv­er ej vara något allvar­ligt!)
    Tue 4 Jun 2019 15:12
    #4

    Jag har gjort gastroskopi två gånger i mitt liv. Första gången p.g.a. misstänkt magsår och då var det dessvärre en rätt arrogant, hårdhänt läkare som skulle göra det, det var väldigt obehagligt, jag fick panik och läkaren avbröt, då det inte gick att föra ner instrumentet i halsen.

    Andra gången var rätt nyligen och då p.g.a. att jag har problem med kraftigt illamående. Den här gången var det på en privat mottagning och både sköterskan och läkaren var väldigt lugna och empatiska, och det gick fint. De var medvetna om att jag haft ett tidigare misslyckat försök bakom mig, talade lugnt, gav goda råd och arbetade lugnt och metodiskt.

    Jag förstår att det första tillfället jag beskriver, kan komma att göra dig orolig, men min poäng är att det är A och O att en vettig läkare och ev. sköterska genomför det, för att det skall bli en hanterbar upplevelse. Var därför tydlig gentemot din läkare om att du oroar dig inför undersökningen, så kanske han/hon kan remittera dig till någon med förståelse och kompetens för detta. På så vis behöver det inte bli en svår upplevelse för dig.

    Måla inte fan på väggen. Det behöver inte alls vara cancer. I mitt fall var det inget farligt.

    Hoppas det ordnar sig till det bästa för dig!

  • Tue 4 Jun 2019 18:02
    #5
    Li80 skrev 2019-06-04 14:17:42 följande:

    Hur kom det sig att du behövde göra undersökningen så många gånger?


    Uppföljande undersökningar inför och efter operation av bråket.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 8 Jun 2019 19:14
    #6

    Jag fick göra en koloskopi för att jag hade diarré 15 gånger/dag (samt på nätterna), gick ner 7 kg på tre veckor, inte kunde äta och knappt dricka... och det kom massa blod och slem när jag gick på toa. Fick diagnosen ulcerös kolit. Fick tid för koloskopi flera veckor efter att jag sökte, men blev så dålig att jag blev inlagd på sjukhus. Fick göra koloskopin då istället.

    Förstår din oro, men att du har haft lite blod på pappret behöver inte betyda att du har en tarmsjukdom. :) det kan vara en liten spricka eller hemorrojd. Och många med tarmsjukdom lever mkt bra liv ändå, det finns jättebra mediciner idag! Lycka till!

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 8 Jun 2019 19:16
    #7

    Glömde tillägga: jag fick direkt svar av läkaren som gjorde koloskopin att det såg ut som ulcerös kolit, och fick påbörja medicinering direkt. Sen fick jag svar på tarmbiopsierna ca 2 mån senare, de visade också UC.

  • Anonym (Hej)
    Sat 8 Jun 2019 20:45
    #8

    Jag fick göra en pga min tandläkare såg att jag hade frätskador på tänderna pga mycket reflux. Gjorde jag en gastroskopi som diagnostiserade refluxssjukdom så skulle jag bli beviljad särskilt tandvårdsstöd. Undersökningen var inte så hemsk som jag hade väntat mig, tog varken bedövning eller lugnande. Undersökningen tog två minuter och jag var på sjukhuset i kanske tio minuter bara. Undersökningen visade att jag hade diafragmabråck och magkatarr och det är därför jag haft så mycket reflux. Äter medicin nu och har sedan dess inte haft besvär med halsbränna alls! Men kommer antagligen behöva äta medicin livet ut. Fick svar på en gång för de kunde se det under undersökningen.

  • Anonym (J)
    Sat 8 Jun 2019 21:06
    #9

    Jag har gjort koloskopi för cirka 10 år sen till följd av att jag hade mycket blod i avföringen. Hade också väldigt ont i magen länge. Undersökningen visade på en inflammation i tjocktarmen. Gjorde undersökningen vaken och utan smärtstillande (vill minnas att de erbjöd morfin) eftersom jag skulle direkt till skolan/jobbet efteråt. Har sen dess ofta haft blod i avföringen men ingen läkare har erbjudit mig de igen så såklart undrar man. Jag skulle absolut råda dig att göra undersökningen om du får det så att du rätt hjälp. 

  • Anonym (kolos­kopi)
    Sat 8 Jun 2019 21:47
    #10

    Jag drogs med magsmärtor och blod i avföringen till och från i flera månader. Det rann blod ur mig ett par gånger varpå jag åkte in akut. 
    Gjorde en koloskopi till slut och det visade ingenting. Jag fick svar direkt efter undersökningen. 
    Gjorde det utan lugnande, det gick snabbt, gjorde ont i bland som värkar men det klarar man. 

    Jag har också ångest och har mått psykiskt dåligt så jag tror att mycket sånt spelar roll. 

    Efter koloskopin slutade blödningarna också, så jag kopplar mycket till det psykiska faktiskt. 

Svar på tråden Ni som gjort koloskopi/gastroskopi