• linaHs

    Hjälp! Jag ammar men suget efter snus är extremt!!

    Hej! Som rubriken nämner så ammar jag min bebis på två månader. Samma dag jag plussade förra året så slutade jag helt med snusningen, inte en enda snus tog jag efter det. Det var en självklarhet och det var kort sagt, enkelt att sluta. Nu efter förlossningen har begäret kommit tillbaka ggr 100 och jag snor en snus av min sambo en gång om dagen. Jag brukar pricka in så min pojke precis har ätit för att han inte ska få i sig lika mycket nikotin. MEN(!) detta strider mot allt jag vet att snusa medan jag ammar, men jag kan inte låta bli?!? Och ni tror väl säkert att om jag bara tar en snus kan jag lika gärna sluta, dock så är det så mycket svårare än ni tror! Jag rättfärdigar absolut inte detta, utan jag vill ha tips och råd som kan hjälpa mig dämpa detta! Skräm upp mig, kom med andra tips osv. Det har till och med gått så långt att jag överväger att sluta amma och ge ersättning istället men det vill jag INTE! Amma är det mysigaste jag vet och jag vill få bort de här tankarna genast!! Snälla bomba mig med tips och råd, gärna egna erfarenheter! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp! Jag ammar men suget efter snus är extremt!!
  • Anonym (Anna)

    Testat ingefära? Det tyckte jag fungerade toppen. Å andra sidan försvann mitt sug snabbt och kom inte tillbaka efter förlossningen så. Et inte hur pass beroende jag egentligen var. Usch låter hemskt med suget du beskriver, heja dig!!

  • Anonym (Du är inte ensam)

    Nikotin går ut i mjölken väldigt fort och överförs i hög grad. Du vet säkert själv att det är länkat till förhöjd risk för psd.

    Har du testat onico? Fungerar faktiskt bättre än man kan tro. Direkt efter amning, stjäl en snus från pojkvännen efter ett par minuter byt till onicon

  • Anonym (Du är inte ensam)

    Nikotin går ut i mjölken väldigt fort och överförs i hög grad. Du vet säkert själv att det är länkat till förhöjd risk för psd.

    Har du testat onico? Fungerar faktiskt bättre än man kan tro. Direkt efter amning, stjäl en snus från pojkvännen efter ett par minuter byt till onicon

  • Anonym (P)

    Ok, riktig skrämselpropaganda här eftersom du efterfrågade det: Nikotinbruk under amning ökar risken för psd och min kompis barn dog av psd för några år sedan och hon snusade medan hon ammade. Man kan ju aldrig garantera kopplingen men vill du bli uppskrämd så ta till dig av det! 1 snus har motsvarande 5 cigaretters nikotinmängd i sig, så det är massiva mängder nikotin som du får i dig av en snus!

    Alternativ till att snusa: provat onico eller annat nikotinfritt ?snus?? Många upplever det som abstinenslindrande. Och skräm upp sambon med hur farligt nikotin är för bebisar så att han gömmer sitt snus för dig och vägrar bjuda. Och för allt i världen, nu när du är fri från själva nikotinberoendet, börja inte igen! Det är så ohälsosamt! Ökar förekomsten av åderförkalkning i dina blodkärl- vilket i sin tur leder till hjärtinfarkt och stroke, ger dig högre puls och blodtryck vilket förkortar ditt liv. Vill du att don nyfödda ska behöva begrava dig i förtid?!

    Förstår din abstinens dock, är själv snusare och har inte lyckats sluta. Vidrigt svårt att stå emot!

  • Mascaraklumpar

    Hjärnan funkar så - inte för alla, men för många. Under graviditeten eller i andra situationer när vi intellektuellt vet att det inte går att ta drogen så hämmas begäret och den psykiska abstinensen blir inte så svår. När det sedan blir möjligt att återuppta bruket så skickas alla de där abstinenssignalerna ut som egentligen borde skickats ut för ett år sedan, och man får en psykisk abstinens på samma sätt som om man just slutat. Det går över om man härdar ut, men varje gång man ger vika och tar en snus eller cigg så börjar man om från noll igen och ganska snart så tar viljestyrkan slut. Det är det som händer för dig just nu. Du har utsatt dig själv för tortyr de senaste dagarna-veckorna och nu orkar du inte mer. Du vet, rent intellektuellt, att detta är jättedåligt både för dig och ditt barn, men begäret får dig att försöka rationalisera bort det och hitta lösningar för att kunna öka intaget. Du måste bryta detta på en gång! Om några dagar, när den värsta abstinensen lagt sig, så kommer du att se på detta på ett nyktert sätt och inse hur dum du var som var på väg att börja igen. De tankar du har om att och sluta amma är inte du, de är ditt begär. Det är inte vad DU vill.

    Det du behöver göra är att ta beslutet att sluta nu på en gång och ställa in dig på att må jättedåligt i några dagar. Sen kommer det allra värsta att släppa och du kommer kunna se klarare på situationen. Sysselsätt dig med annat och undvik de situationer där suget är som värst. Kom ihåg att detta är övergående.

    Och tänk aldrig mer att du "bara ska ta en" snus. Nikotinberoende är en kronisk sjukdom på samma sätt som alkoholism. Den är livslång och obotbar, och det enda sättet att hålla den i schack är att avstå helt.

  • Pajama

    När du precis har slutat amma, fylls mjölken genast på igen... Nytt nikotin!
    Kanske du ska mjölka ur någon timme eller två efter snusen - ett riktigt amatörråd, jag vet inte hur länge det finns kvar i kroppen och hur länge det följer med i mjölken.

  • Anonym (sessan)

    Kanske kan din sambo passa på att sluta snusa också?

    Tänk på ditt lilla barn. Prata med din barnmorska.

    Tänk vilken ångest du skulle få om ditt barn dör i psd.

    Drick ett glas vatten ist när du känner att begäret efter nikotin kommer.

    Bestäm dig bara för att sluta, sätt upp ett mål. Gärna kortsiktiga, så att du klara dem. T ex när jag varit snusfri 5 dagar ska jag få köpa en fin blomma, en bok etc.

    Personligen tycker jag att det verkar osmidigt att gå över helt till ersättning. Men om du absolut inte kan vara utan snus så är det kanske ett bättre alternativ än att du paniksnusar och att bebis får i sig nikotin via bröstmjölken.

  • möjligt
    Anonym (sessan) skrev 2019-06-11 06:40:05 följande:

    Kanske kan din sambo passa på att sluta snusa också?

    Tänk på ditt lilla barn. Prata med din barnmorska.

    Tänk vilken ångest du skulle få om ditt barn dör i psd.

    Drick ett glas vatten ist när du känner att begäret efter nikotin kommer.

    Bestäm dig bara för att sluta, sätt upp ett mål. Gärna kortsiktiga, så att du klara dem. T ex när jag varit snusfri 5 dagar ska jag få köpa en fin blomma, en bok etc.

    Personligen tycker jag att det verkar osmidigt att gå över helt till ersättning. Men om du absolut inte kan vara utan snus så är det kanske ett bättre alternativ än att du paniksnusar och att bebis får i sig nikotin via bröstmjölken.


    Sett till statistiken så brukar man faktiskt rådas att amma istället för att gå över till ersättning även om man snusar och röker (i mindre utsträckning)

    Finns info att google fram
  • möjligt

    Det finns nämligen viss evidens att amningen i sig själv till viss grad skyddar mot psd.

    Det är så få barn som dör och därför så litet underlag med många olika faktorer som kan påverka så det är svårt att skilja ut olika viktiga faktorer.

    Och ger man ersättning för att man vill göra det så ska man såklart fortsätta men att avbryta amningen pågrund av nikotin(i mindre grad) finns ingen bakgrund till.

    Nu har jag inte så mycket fakta tillgänglig men jag har för mig att även om nikotin går över starkt i mjölken så har den också kort halveringstid vilket gör att den försvinner ganska fort också. Kanske bör man även mjölka ur lite det vet jag faktiskt inte men finns ju ingen anledning att inte göra det.

    Rökning är ju sannolikt också värre än snusning iom att nikotinet sätter sig i kläder och på hud och hår.

    amningsbloggen.blogspot.com/2009/03/amning-halverar-risken-for-plotslig.html

  • Anonym (Rain)

    Du tar EN snus om dagen? Kan aldrig tänka mig att det skulle skada ditt barn. Det är ju inte så att du har snus inne 24/7. Hade jag varit du, hade jag fortsatt med den och slutat noja och vara så orolig som du är. Tror barnet känner av din oro och noja mer än en snus.

Svar på tråden Hjälp! Jag ammar men suget efter snus är extremt!!