• Löken370

    Temperatur stigning, gravid?

    Hej!

    Säkert jätte luddigt inlägg och finns säkert inget svar på detta men kanske finns någon som vill diskutera eller spekulera lite med mig?

    Min lägsta morgon temperatur har varit 36,3 (runt ägglossning) och min högsta 36,9 som den ligger på nu (9 dagar efter ägglossning) och den har legat på 36,9 i 2 dagar nu, vad skulle ni säga om den höjningen? Är det troligt att det skulle kunna vara en graviditet?

    Igår stack det även till där nere några gånger alltså 8 dagar efter ÄL...

    innan har jag haft runt 36,7-37,1 under dagarna/kvällarna men nu ikväll var tempen ända uppe på 37,3 så det har även blivit en höjning under dagarna och inte bara på morgonen...

    Vad säger ni alla? Vad tror ni? Behöver någon att spekulera och diskutera med känner jag!

  • Svar på tråden Temperatur stigning, gravid?
  • oshark

    Vad tempen säger på dagen eller kvällen ska du inte titta på. Du ska inte ens tempa då. Den enda tempen som gäller är den som tagits direkt på morgonen, innan du klivit ur sängen ellet ens rört dig speciellt mycket och efter en sammanhängande period sömn.

    Huruvida men är gravid eller inte är egentligen omöjligt att se på tempen innan BIM. Men det finns vissa saker som kan indikera att man är det. Tex är det lite vanligare att man är gravid om man dippar runt ÄL+7 (implantationsdipp) även om man även kan dippa utan att vara gravid, alternativt aldrig dippa. Det kan även vara då att man får en sk trifasisk kurva, där tempen efter implantation stiger ännu lite till och ligger på en "tredje" höjd. Men man måste inte heller ha det för att vara gravid.

    Min temp var inte så annorlunda när jag var gravid. Fick en jättedipp ÄL+5 men brukar dippa då (dock aldrig så mycket). Hade några temptoppar efter det, men brukar få det också. Och har haft högre temperaturer i andra cykler. Det enda som skiljde var att tempen inte började sjunka två dagar innan BIM.

  • Löken370
    oshark skrev 2019-06-04 21:11:34 följande:

    Vad tempen säger på dagen eller kvällen ska du inte titta på. Du ska inte ens tempa då. Den enda tempen som gäller är den som tagits direkt på morgonen, innan du klivit ur sängen ellet ens rört dig speciellt mycket och efter en sammanhängande period sömn.

    Huruvida men är gravid eller inte är egentligen omöjligt att se på tempen innan BIM. Men det finns vissa saker som kan indikera att man är det. Tex är det lite vanligare att man är gravid om man dippar runt ÄL+7 (implantationsdipp) även om man även kan dippa utan att vara gravid, alternativt aldrig dippa. Det kan även vara då att man får en sk trifasisk kurva, där tempen efter implantation stiger ännu lite till och ligger på en "tredje" höjd. Men man måste inte heller ha det för att vara gravid.

    Min temp var inte så annorlunda när jag var gravid. Fick en jättedipp ÄL+5 men brukar dippa då (dock aldrig så mycket). Hade några temptoppar efter det, men brukar få det också. Och har haft högre temperaturer i andra cykler. Det enda som skiljde var att tempen inte började sjunka två dagar innan BIM.


    Jo jag vet att man bara ska temps på morgonen men tempat lite under dagen bara för att liksom, helt onödigt men det skadar ju inte :)

    Jag vill så gärna plussa så minsta lilla så försöker man med att det kanske kan vara ett teckna på graviditet!

    Får fortsätta temps o se om mensen kommer helt enkelt
  • oshark
    Löken370 skrev 2019-06-04 22:32:09 följande:

    Jo jag vet att man bara ska temps på morgonen men tempat lite under dagen bara för att liksom, helt onödigt men det skadar ju inte :)

    Jag vill så gärna plussa så minsta lilla så försöker man med att det kanske kan vara ett teckna på graviditet!

    Får fortsätta temps o se om mensen kommer helt enkelt


    Jag förstår det, men det är en sån "onödig oro" eller vad man ska säga eftersom tempen under dagen påverkas av precis allt och därför är helt opålitlig
  • Löken370
    sommartjejen888 skrev 2019-06-05 05:58:07 följande:

    Såhär såg min kurva ut innan jag blev gravid, det blåa är när jag blev gravid.

    Lycka till håller tummarna:)


    Spännande att de andras kurvor!

    Tack så jätte mycket! :)
  • oshark

    Kan inte lägga upp en jämförelse eftersom jag inte fick npgon ÄL månaden innan, men här är min gravidkurva också.

  • Löken370

    Såhär ser mitt diagram ut förtillfället!

    Vet inte när jag hade äl så vet heller inte när jag har BIM.

  • oshark
    Löken370 skrev 2019-06-06 12:49:49 följande:

    Såhär ser mitt diagram ut förtillfället!

    Vet inte när jag hade äl så vet heller inte när jag har BIM.


    Om du kan, ladda ner en gratisapp istället. Finns massa. Plus: köp en basaltermometer. Du måste ha iaf 2 decimaler.
Svar på tråden Temperatur stigning, gravid?