• Tue 4 Jun 2019 19:20
    1261 visningar
    31 svar
    31
    1261

    Amh 4,7 och sköldkörtel 3,2

    Vill gärna höra vad ni säger om dessa prover. Ja är 33år och vi funderar på ivf. Min man har ännu inte lämna några prover. Vi skulle träffat läkaren inorgon men de blev inställt på grund av att läkaren va sjuk. Så jag fick provsvaren per telefon.

    Ska tillbaka å lämna nytt sköldkörtelprov imorgon då de sa att de va lite högt.

    Mina prover visade AMH på 4,7 och sköldkörteln på 3,2. Vad säger ni om dessa prover. E de bra eller dåliga?

    Är helt ny på detta så vet inte mycket. Är 4,7 bra/dåligt för min ålder? Och vad händer ifall sköldkörtelprovet är högt även nästa gång?

  • Svar på tråden Amh 4,7 och sköldkörtel 3,2
  • Tue 4 Jun 2019 19:39
    #2

    Fick aldrig pratat med läkaren då de stälde in vårt besök pga sjukdom. . De va sköterskan som lämnade provsvaret å sa att de såg ?okej? ut men att sköldkörteln va för hög å de ville ta om de för att se om de fortfarande va de eller inte. Därför jag frågar här inne ifall någon viste. :)

  • Tue 4 Jun 2019 20:35
    #4

    E de?!Va bra!! Vad glad jag blir:) Jätte tack för att du svarade! Vet du något om sköldkörteln? Hittar inte någon direkt info när jag söker runt!


    Jooosen skrev 2019-06-04 20:22:30 följande:

    Ditt amh är väldigt bra kan jag säga!


  • Tue 4 Jun 2019 20:49
    #7

    Tack de hoppas jag med. Önskar ju att kunna komma igång med en behandling i augusti så vill ju gärna ha ner sköldkörtelvärdet ifall de e för högt....

    Hur går de för dig?


    Jooosen skrev 2019-06-04 20:43:53 följande:

    Fsh vet jag faktiskt inte! Har gjort utredning för ett år sen och fick bara svar på amh som i mitt fall var 4,3. Det var mycket bra sa dom. Så 4,7 är inga som helst problem vid ivf. Jag hoppas dina andra värden är bra, och din mans såklart :)


  • Tue 4 Jun 2019 21:04
    #10

    Va tråkigt:( hoppas ni snart kommer på rätt köl igen! Har de inte kunnat se någon endometrios?

    För mig går de inte alls på naturlig väg. Jag har inga äggledare så för oss finns de inget allternativ. (Vi har barn sedan innan dock men önskar fler så därför vi funderar på ivf)


    Jooosen skrev 2019-06-04 20:56:43 följande:

    Aah jag förstår dig! Nej tyvärr har det inte gått så bra. Utredningen visade toppvärden på oss båda. Hann med två insättningar sedan separerade vi. Blev minus på

    Båda. Nu försöker vi lappa ihop allt igen. Har två landstingsförsök kvar om vi vill i framtiden. Jag misstänker endometrios men vet inte vad felet kan vara. Känns som att tiden o livet bara försvinner just nu :(. Lycka till!!


  • Tue 4 Jun 2019 21:05
    #11

    Okej, de va ju skönt. Men varför vill de då ta om sköldkörteln? :/


    Aamon skrev 2019-06-04 21:01:48 följande:

    Båda dina prover är bra.


  • Tue 4 Jun 2019 21:08
    #12

    Ahhh då kan de vara därför de vill ta om de då?! Vet du hur lång tid de brukar ta att få ner värdet till 2? Önskar komma igång i augusti ju:/


    Anonym (.) skrev 2019-06-04 20:39:22 följande:

    Enligt fertilitetsexperter ska man helst ha under 2.0, om det var det du tänkte på :) men inte omöjligt såklart att bli gravid ändå. Men det går ju att förbättra värdet på olika sätt. Kolla upp vitaminer/mineraler i kroppen tex om du ligger lågt på något!


  • Tue 4 Jun 2019 21:09
    #13

    Ahhh då kan de vara därför de vill ta om de då?! Vet du hur lång tid de brukar ta att få ner värdet till 2? Önskar komma igång i augusti ju:/


    Anonym (.) skrev 2019-06-04 20:39:22 följande:

    Enligt fertilitetsexperter ska man helst ha under 2.0, om det var det du tänkte på :) men inte omöjligt såklart att bli gravid ändå. Men det går ju att förbättra värdet på olika sätt. Kolla upp vitaminer/mineraler i kroppen tex om du ligger lågt på något!


  • Tue 4 Jun 2019 21:20
    #16

    Ja, vi måste bekosta allt själva.... just nu väntar vi ju även på uttalande från sjukhuset ifall de kommer utreda händelsen eller inte. Då vi anser att läkaren har handlat fel. Jag skulle aldrig rekommenderats en andra spiral efter första gångens utomkvedshavandeskap.


    Jooosen skrev 2019-06-04 21:14:36 följande:

    Nej inte via vanlig undersökning. Men oftast måste man göra en mindre operation för att få diagnos. Ja jag minns det från någon tråd. Beklagar verkligen! Om ni gör ivf måste ni bekosta själva antar jag?


  • Tue 4 Jun 2019 21:52
    #18

    Ja, de hoppas ja med. Vi har tre sedan innan. Men alltid önskat mig fem. Nu känns de som ja e glad om vi får ett fjärde. Allt detta hände efter 3:an. Alla med samma man. Låter kanske sjukt att kämpa med ev ivf för att få en4:a men vill verkligen efter allt som hänt. Mist två foster samt mina äggledare så har satt väldigt djupa spår.


    Jooosen skrev 2019-06-04 21:25:29 följande:

    Åh jag förstår! Hoppas de gör en ordentlig utredning om fallet. Var båda händelserna nu innan ni vill ha ett till barn? Hur många har ni sen innan? Samma man?


  • Tue 4 Jun 2019 22:03
    #20

    Tack för du inte dömmer mej <3

    Vi bor i Malmö. Vad jag fattat de som finns här 2 ställen. Men jag e också rätt ny här på detta så har inte kollat så mycket.


    Jooosen skrev 2019-06-04 22:00:21 följande:

    Jag förstår! Alla är vi i olika situationer. Tycker inte att man ska döma någon som vill göra ivf bara för att den redan har barn. Kan verkligen tänka mig att längtan är stor ändå. Vart i landet bor ni? Finns det många ställen att välja bland?


  • Wed 5 Jun 2019 07:52
    #23

    Jag kan bara föreställa mig din längtan! Hoppas så att du snart har en liten en hos dog! <3

    Tack. Jag hoppas också de. Men man vågar ju ändå inte hoppas. Sedan går tankarna ifall man ska ta ett eller tre försök?!


    Jooosen skrev 2019-06-04 22:39:53 följande:

    Såklart. Minns dina inlägg i en annan tråd om det som hände senast :(. Ska inte ge stora förhoppningar men i o med att ni har barn sen innan och du har hög äggreserv kommer förhoppningsvis inte ivf vara något problem!! Det kanske blir mer en ekonomisk fråga! Barnlängtan är det jobbigaste jag har varit med om!


  • Wed 5 Jun 2019 11:20
    #25

    Ok. Tack för svar! Pratade med sköterskan idag när jag lämnade nytt prov. De sa att skulle vi glra ivf vill de först sänka tsh till 2,5 eller under. Men att dessa proverna vi tog idag får avgöra hur vi gör.


    Aamon skrev 2019-06-05 09:19:20 följande:

    Var lite snabb och onyancerad där. Om det bara handlade om dig är ett TSH på 3.2 bra.

    Dock om man söker vård för infertilitet eller upprepade missfall och vill bli gravid kan det vara avgörande att med mediciner sänka TSH till 2.5 eller lägre visar senare tids forskning.

    Gränsvärdena för TSH under graviditet ligger dock upp till 4.0.

    Du kan läsa mer nyttig info om det hela här:

    www.internetmedicin.se/page.aspx


  • Wed 12 Jun 2019 09:00
    #26

    Hej!

    Mina sköldkörtelprover har gått upp. Låg på 3,7 på andra provtagningen samt att TPO va 68. Vet någon här vad detta innebär. De va bara en sköterska som sa de till mig. Inte vad de innebar. Anatar att ja måste gå på levaxil eller vad de heter man vad betyder TPO 68? E de mycket eller lite?

  • Wed 12 Jun 2019 12:52
    #28

    Har googlat en massa men fattar inte speciellt mycket.

    =79686232][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-06-12 12:38:07 följande:[/quote-nick]Ja, du behöver få ett recept på Levaxinutskrivet av en läkare. Man brukar starta med låg dos och trappa upp medicinen långsamt och under tiden regelbundet ta sköldkörtelprover.

    Be sköterskan att du får ut ditt resultat på papper, då brukar det också stå referensvärden.

    TPO mäter om man har Antikroppar mot själva sköldkörteln. Googla på TPO Sköldkörtel så får du veta mer.[/quote]

  • Wed 12 Jun 2019 18:35
    #30

    Har pratat med en läkare idag som sa att mina prover ligger gå gränsen. Att man inte gör något åt dem ifall det bara skulle vara en ?vanlig? kvinna. Men när man önskar bli gravid borde man sätta in levaxil eller va de heter. Så nu ska vi bara ta ställning till vad vi vill.


    UndrandeSökare skrev 2019-06-12 14:22:32 följande:
    TPO-ak
    TPO-ak, eller TPO-antikroppar (förkortningen ak står för ?antikroppar?) är så kallad autoantikroppar, det vill säga proteiner som kroppens har själv bildat som angriper kroppens egna vävnader. Autoantikroppar kan påverka en vävnad på flera olika sätt, ibland förstör dessa vävnaden så att den inte kan utföra sin uppgift, och i andra fall kan autoantikropparna orsaka överfunktion i vävnaderna.

    TPO-ak innebär att autoantikroppar bildats mot tyreoideaperoxidas (TPO), ett ämne i sköldkörteln, och kan leda till underfunktion i denna, så kallad hypotyreos. Hypotyreos som orsakas av förhöjda TPO-ak brukar kallas för Hashimotos sjukdom.

    werlabs.se/halsokontroll/skoldkortelrubbning/tpo-ak

    Vad ska man göra om man misstänker att man har problem med sköldkörteln?

    ? Ja, de är lite diffusa och det är väl tyvärr därför som det kan ta så lång tid innan en person får hjälp. Uppsök en läkare/endokrinolog och be om följande sköldkörtelmarkörer: TSH, fritt T3 och T4, totala T3 och T4, TPO Ak, TG Ak och gärna något som heter rT3 . Sedan kan du alltid be om vitamin D och järn.

    Det är jätteviktigt att ta alla tester eftersom en väldigt vanlig anledning till problemen är att man utvecklar antikroppar mot sin sköldkörtel, dvs att en autoimmun sjukdom (AIS) utvecklas. Då börjar ett självkrig i kroppen som förstör den egna vävnaden.

    Klienten jag nämnde som hade problem med sköldkörteln hade gått till läkaren redan för 6 år sedan och kollat flera sköldkörtelmarkörer, bl a testat antikroppar. Hon fick Levaxin för att höja sitt sköldkörtelhormon men blev inte bättre. På papperet har hennes värden som TSH, T3 och T4 blivit helt perfekta men TPO-antikropparna fortsatte att öka. Tyvärr testades hon aldrig för TPO-antikropparna och förmodligen gjordes inte det för att läkarna inte alltid vet hur man kommer till bukt med TPO-antikropparna. Om hon hade testats för TPO-antikroppar hade man kunnat se att hon utvecklat Hashimotos. Hashimotos är just när man har antikroppar mot sin sköldkörtel, dvs en autoimmun sjukdom. Jag verkligen lider med läkare för de vill såklart göra sina patienter bra men vet oftast inte vad de ska göra när en patient har antikroppar mot en vävnad. Verkligen tråkigt för både patienten och läkaren.

    foodpharmacy.se/2016/04/problem-med-skoldkorteln-och-tarmbakterier-finns-det-manne-ett-samband/

    Hashimotos sjukdom eller kronisk lymfocytär tyreodit är en autoimmun sjukdom som drabbar sköldkörteln. Det bildas antikroppar, TPO-ak, som startar immunologiska processer mot den egna vävnaden, i detta fall sköldkörteln. Detta ställer till med en kronisk inflammation som allt eftersom sköldkörtelvävnad bryts ner av immunförsvaret försämrar sköldkörtelns funktion. Hashimotos sjukdom var den första sjukdomen som blev känd som en autoimmun sjukdom. Sjukdomen upptäcktes av Hakaru Hashimoto från Japan, i början på 1910-talet, vilket gav sjukdomen dess namn.

    Där är många symtom som är kopplade till Hashimotos sjukdom. De vanligaste symtomen inkluderar följande: trötthet, viktökning, blekt och/eller svullet ansikte, frusenhet, många och täta infektioner, mjölksyra vid liten eller måttlig ansträngning, led- och muskelvärk, förstoppning, näsblod, bortfall av yttre delen av ögonbrynen, håravfall, vitamin- och mineralbrister, torrt hår, oregelbunden menstruation, stora menstruationsblödningar, depression, panikångest, arytmier, svårigheter att bli gravid, ökad risk för missfall.

    Hashimotos sjukdom leder i de flesta fall till hypotyreos, brist på sköldkörtelhormoner.

    Vid insjuknandet är det vanligt att man istället har för mycket sköldkörtelhormon i kroppen. Detta beror på att det kan läcka ut hormoner när sköldkörteln blir attackerad. Därför kan det hända att man upplever symptom på hypertyreos i början av sjukdomsförloppet.

    Man kan få struma, förstorad sköldkörtel, vid Hashimotos sjukdom men förändringar i sköldkörtelfunktionen kan också vara icke se- och kännbara.

    Vissa med Hashimotos sjukdom drabbas också av myxödem.

    En ovanlig men allvarlig komplikation är non-Hodgkins lymfom.

    Hashimotos sjukdom är ca 7 gånger mer vanlig hos kvinnor än hos män. Sjukdomen kan förekomma hos tonåringar och unga kvinnor, men det vanligaste är att det visar sig först i medelåldern. Människor som har Hashimotos sjukdom har ofta familjemedlemmar som har Hashimotos sjukdom eller andra autoimmuna sjukdomar och ibland har de andra autoimmuna sjukdomar själva.

    DiagnosSjukdomen diagnostiseras genom att se efter om det finns antikroppar, TPO-ak, mot sköldkörteln i blodet. Sjukdomen karakteriseras också av en invasion i sköldkörtelvävnaden av leukocyter, mestadels T-lymfocyter och detta kan man upptäcka via biopsi av sköldkörteln. Vanliga blodprover för sköldkörtelfunktion (TSH, T4, T3, Fritt T4, Fritt T3) kan visa under- eller överskott av sköldkörtelhormoner.

    Behandling

    Det finns idag inget botemedel mot Hashimotos sjukdom utan man behandlar symptomen, som ofta är relaterade till hypotyreos. Det görs med den verksamma substansen Levotyroxin, syntetiskt T4, tyroxin. (Levaxin).

    sv.wikipedia.org/wiki/Hashimotos_sjukdom 

     
Svar på tråden Amh 4,7 och sköldkörtel 3,2