• Sharpe­r
    Wed 5 Jun 2019 09:28
    702 visningar
    6 svar
    6
    702

    Vårdnadstvist

    Min mans exfru har bestämt sig för att skicka in en stämningsansökan då hon menar att han är olämplig som vårdnadshavare, det förekommer även falska anklagelser gentemot min man. Handlar dels om våld i deras tidigare relation (som enligt min man ej är sant och jag tror på honom) men även att min man skulle missbruka alkohol vilket heller inte är sant. Barnen har sagt i tidigare utredningar hos socialen (han har fått dessa anklagelser på sig sedan skillsmässan och varit på socutredning 3 gånger för samma saker) saker som inte stämmer gentemot min man och samtidigt har de sagt att de ofta säger det de vet att mamma vill höra och att hon säger vad de ska säga.

    Hur ser det ut när det kommer till bevisning av dessa anklagelser? Jag vet ju som sagt hur det sett ut hos min man senaste 2 åren och det är inte så som mamman målar upp det.

  • Svar på tråden Vårdnadstvist
  • Wed 5 Jun 2019 09:54
    #1

    Tingsrätten kommer be socialtjänsten om en utredning för att kunna göra en bedömning utan anklagelser.

  • Sharpe­r
    Wed 5 Jun 2019 10:41
    #2

    Tänker även på den muntliga förberedelsen som vi ska på snart, där kommer ju detta också komma upp. Mamman kommer ju ta med detta i sin redogörelse från socialtjänsten. Därav jag funderar på detta med just bevis. Hon ville nämligen invänta sin bevisning tills min man lämnat sitt svarande.

  • Wed 5 Jun 2019 10:55
    #3

    Skaffa en bra advokat. Håll inte på att gå på minor nu. Annars kan det bli stora explosioner.

    Det korrupta rättsväsendet tolkar allt lite hipp som happ. Som en juris-professor sade det är som att singla slant.

    Utan en bra advokat kommer myntet alltid hamna till er nackdel.

  • Sharpe­r
    Wed 5 Jun 2019 11:17
    #4
    Kramklubba skrev 2019-06-05 10:55:53 följande:

    Skaffa en bra advokat. Håll inte på att gå på minor nu. Annars kan det bli stora explosioner.

    Det korrupta rättsväsendet tolkar allt lite hipp som happ. Som en juris-professor sade det är som att singla slant.

    Utan en bra advokat kommer myntet alltid hamna till er nackdel.


    Advokat har vi haft sen tidigt i våras så det är inga bekymmer så sätt.
  • Anonym (jur)
    Wed 5 Jun 2019 13:36
    #5
    Sharper skrev 2019-06-05 10:41:17 följande:

    Tänker även på den muntliga förberedelsen som vi ska på snart, där kommer ju detta också komma upp. Mamman kommer ju ta med detta i sin redogörelse från socialtjänsten. Därav jag funderar på detta med just bevis. Hon ville nämligen invänta sin bevisning tills min man lämnat sitt svarande.


    Det ställs inte speciellt höga beviskrav i MUF men däremot i HUV.

    Parterna kan var för sig begära en utredning om vårdnad, boende och umgänge vilken i de flesta fall görs av familjerätten som är en verksamhet underställd socialtjänsten.

    Det är viktigt att förstå processen när man går in i en vårdnadstvist
  • Anonym (jur)
    Wed 5 Jun 2019 13:39
    #6
    Sharper skrev 2019-06-05 11:17:00 följande:
    Advokat har vi haft sen tidigt i våras så det är inga bekymmer så sätt.
    Det är bra, man kan även ha stor nytta av att dela erfarenheter med andra som varit i samma läge. Det finns ett antal olika sammanslutningar som går att hitta på nätet
Svar på tråden Vårdnadstvist