• Anonym (Minip­iller)
    Wed 5 Jun 2019 09:50
    336 visningar
    4 svar
    4
    336

    Risk för graviditet?

    Hej alla!

    Enda sen jag var liten (11år) tills idag (24år) har jag alltid haft oregelbunden mens, med eller utan preventivmedel, mens som kan ta upp till 2 månader mellanrum innan jag får den igen, eller att ha mens i 3 veckor.

    I mars började jag med mini piller som jag tar 21.00 varje kväll. Innan jag började på dessa piller fick jag på p stav och hade ingen mens alls. Med mina mini piller så har min mens vart ganska oregelbunden och haft mens upp till 3 veckor.

    I lördags så var drack jag lite för mycket alkohol, hade tagit mitt piller vid 21.00 och kräktes innan 01.00. Eftersom jag var lite berusad så tänkte jag inte mer på det. Men så några dagar efter läste jag om pillret o de står att pillret kan sluta fungera om man spytt inom 4 timmar..

    Sist jag hade mens var 3 maj, den hade jag tills den 16 maj. I lördags (2 juni) hände de där med pillret. Men går de räkna ut säkert när man skulle haft ägglossning eller kan ägglossningen ?skjuta? på sig när man har oregelbunden mens? Någon som varit med om något liknande? Och när jag kan som tidigast ta ett graviditetstest? Kan inte gå efter ?väntad? mens dag då den e så pass oregelbunden.

    Förlåt för långt inlägg, tacksam för svar!

  • Svar på tråden Risk för graviditet?
  • Anonym (Deede­e)
    Wed 5 Jun 2019 10:29
    #1

    Det beror ju lite på hur lång cykel du har. Men om du har ca 30 dagars cykel borde du få mens nu i dagarna och då hade du ägglossning för ca två veckor sedan. Så isf är det ingen fara att du missade pillret i lördag.

    Jag vet dock inte exakt hur det funkar med p-piller, de rekommenderar ju att man använder extra skydd i sju dagar efter att man missat ett piller, så det är ju möjligt att ägglossningen kan sätta igång när som helst då kanske? Så det är ju bra om du inte fortsätter ha massa oskyddat sex nu veckan efter din miss.

    Har du blivit gravid så tar det minst 14 dagar innan du kan se det på ett gravtest.

  • Anonym (Deede­e)
    Wed 5 Jun 2019 10:32
    #2

    Sorry glömde att du hade oregelbunden mens. Jo det innebär ju definitivt att du har oregelbunden ägglossning också.

    Men det känns ju helt osannolikt att du fick ägglossning samma dag som du glömde pillret iaf, däremot möjligen dagarna efter. Så bra om du skyddat dig då och skyddar dig till nästa lördag. Med kondom tex...

  • Anonym (Minip­iller) Trådstartaren
    Wed 5 Jun 2019 11:14
    #3
    Anonym (Deedee) skrev 2019-06-05 10:32:50 följande:

    Sorry glömde att du hade oregelbunden mens. Jo det innebär ju definitivt att du har oregelbunden ägglossning också.

    Men det känns ju helt osannolikt att du fick ägglossning samma dag som du glömde pillret iaf, däremot möjligen dagarna efter. Så bra om du skyddat dig då och skyddar dig till nästa lördag. Med kondom tex...


    Tack för svaret!
    Ja, jag har inte haft oskyddat sex efteråt, men hade ju sex under den dagen jag kräktes upp pillret och dagarna innan. Så det är det jag tänker. Eftersom jag aldrig haft någon speciell känsla eller så heller när jag tidigare haft ägglossning så vet jag ju inte riktigt heller när jag har den. Vanligtvis så har man ju ägglossning cirka 2 veckor efter första mens dagen, men denna gång jag hade mens sist så hade jag min mens i 2,5 veckor, och vet inte heller om de har någon betydelse. Så nu även om chanserna kanske är väldigt små att jag skulle ha blivit gravid, så är det ändå svårt o veta nu när jag tidigast kan ta ett gravtest. Har en app som jag skriver in på när jag har haft min mens osv, o den räknar ut att jag ska ha min mens den 7 juni. Men som sagt, det går inte att lita på en app 100% och min mens lever ju lite eget liv så att mensen kommer den 7 juni tror jag inte riktigt på. 
  • Wed 5 Jun 2019 11:17
    #4
    Anonym (Deedee) skrev 2019-06-05 10:29:39 följande:

    Det beror ju lite på hur lång cykel du har. Men om du har ca 30 dagars cykel borde du få mens nu i dagarna och då hade du ägglossning för ca två veckor sedan. Så isf är det ingen fara att du missade pillret i lördag.

    Jag vet dock inte exakt hur det funkar med p-piller, de rekommenderar ju att man använder extra skydd i sju dagar efter att man missat ett piller, så det är ju möjligt att ägglossningen kan sätta igång när som helst då kanske? Så det är ju bra om du inte fortsätter ha massa oskyddat sex nu veckan efter din miss.

    Har du blivit gravid så tar det minst 14 dagar innan du kan se det på ett gravtest.


    Oj, läste nu efter att jag svarade, att man kan ta gravtest efter 14 dagar. Tack så mycket, om ja inte fått min mens tills dess så testar jag mig!
Svar på tråden Risk för graviditet?