• Fri 14 Jun 2019 13:41
    1351 visningar
    20 svar
    20
    1351

    Lösa ut arvet i förtid?

    Hur länge är det sedan hon dog?

    Det finns ju annars ett kryphål i arvsrätten och det är att man som ny partner kan be att få undanta sin bit av giftorättsgodset då bodelning med styvbarn sker.

    Om hon inte står stod som ägare till huset så hade de där 750000 kr istället fallit ut som en oreglerad skuld från er pappa till hans fru och det hade i så fall blivit tillgodohavandet denna skuld utgör som styvsyskonen hade ärvt.

    Även om man inte justerar det som en skuld så kan det istället ses som att frun(baserat på marknadsvärdet då) ägde en andel av huset. Om er far då ber om att inte göra en bodelning så hade det isf varit denna andel av huset som syskonen ärvt och sedan ska få ut vid er fars död. Stiger husets värde så är stiger också värdet av andelen men isf fortfarande den procentuella andelen(tex 1/3) av huset som de har rätt till.

    Nu vet jag som sagt inte när hon dog och om allt är klart men det kan kanske vara värt att höra med en jurist.

    Utöver de rent juridiska möjligheterna så vet jag inte hur er relation ser ut till era styvsyskon.

    Men har ni en god relation så är den vettigaste möjligheten att sitta ned allesammans och vara raka med att ni gärna vill behålla själva huset i släkten och hur kan det lösas. Hittar ni en lösning som alla är överrens om så är inte arvsrätten tvingande.

    Är huset obelånat så kan man ju tex belåna för att lösa ut

  • Tue 18 Jun 2019 08:57
    #14
    Linda5 skrev 2019-06-14 20:04:17 följande:

    Jag tror han kan sälja huset hur han vill.

    Han kanske säljer det och ger sig ut på en långresa.

    Han kanske säljer huset och köper konst.

    Han kanske säljer huset och köper en liten lägenhet

    VEM som köper tror jag inte spelar roll.

    När han går bort delas det han har kvar på er barn/styvbarn.


    Säljer han till en helt utomstående så kan han sälja till vilket pris som helst. Men säljer han till sina arvingar till ett väldigt väldigt förmånligt pris så kan det ses som att han medvetet försöker skingra efterarvingarnas andel och det kan de säkerligen ta till tingsrätten efter hans död, även om de inte har några garantier.

    Men om det nu är själva huset som är så viktigt så kan han ju sälja till sina arvingar för marknadspris(eller något under). De behöver ju inte betala hela summan nu utan resten kan regleras i ett skuldebrev. Då har pappan inteförskingrat tillgångar och arvingarna kommer att få behålla huset. Skuldebrevet är då en av dödsboets tillgångar och arvingarna behöver säkerligen lösa ut efterarvingarna genom deras andel svar skuldebrevet. Men det hamnar fram i tiden och kan säkert lösas med ett lån som tas i huset om de inte har tillräckligt med lösa tillgångar
  • Wed 26 Jun 2019 20:22
    #17
    sextiotalist skrev 2019-06-26 11:26:56 följande:

    Då har hon ju investerat i huset och då är det väl självklart att hennes barn ska ha sin del av arvet när den dagen kommer.


    Har väl aldrig varit tal om att de skulle uteslutas utan om det är möjligt att lösa ut dem i förhand?
  • Thu 27 Jun 2019 07:47
    #19
    sextiotalist skrev 2019-06-27 06:21:58 följande:

    Fast ts och syskon har ju inte råd. De ville ju lösa ut det till taxeringsvärdet.


    Eftersom kvinnan inte verkar ha varit inskriven som ägare i huset eller haft några papper skrivna på att pengarna skulle ses som en investering så är det synsättet ingen självklarhet.

    Det kan lika väl ses som att mannen hade en oreglerad penningskuld till sin maka och då är det denna hennes arvingar ska ärva.

    Sen är det väldigt oklart var TS 50% av huset antagande kommer ifrån ... Även om man väljer att de det som ett samägande eller investering så borde den(såtillvida det inte regleras skriftligt) basera det på marknadsvärdet då investeringen gjordes, inte taxeringsvärdet som är fallet här.

    Men allt det är teknikaliteter och jag upprepar vad jag skrev tidigare att jag tycker TS ska prata ihop sig med sina syskon och sin far om att de vill behålla huset i släkten och sedan sätta sig ned med styvsyskonen och hitta en lösning. Eftersom huset verkar(?) obelånat så är det troligtvis bäst att TS far löser ut dem redan nu genom att ta upp ett lån i huset och de kan även nu lösa hur ägandet ska se ut bland syskonen efter hans död. Exakt vilken siffra/andel som använda för att köpa ut har vi inte tillräckligt med info för att veta men det är ju också en diskussion Eftersom det måste inte följa några regler så länge man är överens. Det har ju också ett stort värde att få tillgång till pengarna nu istället för att behöva vänta en obestämd tid, kanske 10 år, och det kan också vara en anledning att kompromissa om beloppet, tex 1.5 istället för 2 miljoner.

    Det viktigaste är att ta det nu! Och att skriva ordentliga papper med en jurist om de lyckas hitta en överenskommelse
Svar på tråden Lösa ut arvet i förtid?