• Thu 6 Jun 2019 11:39
    1414 visningar
    14 svar
    14
    1414

    Våga bada med risk för UVI

    Jag vet inte hur jag ska göra. Är tidigt gravid och blivit bjuden av min mamma utomlands tillsammans med min son 5 dagar och kommer då vara i vecka 20.

    Lite bakgrundsinfo om ni orkar läsa och ge mig tips:

    Jag är  över-nojig. Men saken är den att när jag var gravid med sonen, så fick jag, vad läkaren Trodde, UVI i vecka 24. Fick kraftiga kramper i magen, kraftig smärta i ryggen. Fick åka in och tog urinprov. Inga bakterier syntes, endast blod. Strax efter började jag kissa blod. Tappen opåverkad. Fick Pencillin och det gick över.. 


    Hade sammandragningar sen varje dag, kanske 20-30st om dagen.Enligt BM normalt sålänge dom inte gjorde ont eller kom regelbundet. Urin visade bra.
    Mot slutet kraftiga SD som liksom inte gjorde ont, men var tvungen att koncentrera mig på andningen. (har ni haft så??)Sen födde jag sonen i raketfart (3timmar) 3veckor för tidigt (vilket iofs inte är någon fara eller För tidigt) men väl på förlossningen konstaterades lätt UVI. Funderar nu i efterhand om dessa SD och att han föddes så fort och lite tidigt hade med UVI:n att göra. Även fast det inte visade något på urinprov. Dessa kraftiga SD som jag var tvungen att andas igenom hade jag ett par veckor innan FL. Normalt? 


    Vågade inte bada sen den sommaren när jag var gravid.

    Jaja, nu vill iallafall min mamma bjuda mig och sonen utomlands.
    Men jag känner att det kommer bli varmt, och man kommer ju vilja bada. Men känner inte att jag vill öka risken för UVI. Är för orolig.

    Hade ni hängt med ändå? Typ badat till benen? Sonen kommer ju inte vara på det djupa ändå..och kommer ju ha familj där som kan bada med honom också.  Elller hade ni badat i havet ändå? 


    Kan man förebygga UVI genom att dagligen dricka massor med citronvatten te.x? Eller är det bara en obevisad huskur/myt?

    Är så kluven, hur hade ni gjort? =) 

  • Svar på tråden Våga bada med risk för UVI
  • Thu 6 Jun 2019 12:55
    #3
    Anonym (P) skrev 2019-06-06 12:16:47 följande:

    Har haft jättemycket problem med uvi, är också gravid nu och visst är man orolig, mest för att symtomen inte är dem samma under graviditet.

    Det mest effektiva för att undvika uvi är att kissa, när man haft sex - se till att kissa precis efteråt, även om det bara kommer några droppar. Samma sak vid bad, när du badat klart så kissar du. Då ?rensar? du bort bakterierna, och med största sannolikhet så slipper du uvi :)


    Ja precis =) läste också en massa bra tips som att kissa direkt efter osv, att byta baddräkt/bikini. Så då tänkte jag "Jamen såklart jag ska bada, massor med gravida som badar" Sen läste jag såklart en annan artikel om en kvinna/läkare som skrev att "att dricka massa citron eller tranbärsjuice hjälper INTE att skölja bort bakterier som redan satt sig" och "som gravid ska man inte förlita sig på huskurer utan måste DIREKT få antibiotika annars kan det leda till missfall(/för tidig födsel"

    Vilket skrämde mig =( Men blir nog att följa med och kanske blaska ner mig bara.. 
  • Thu 6 Jun 2019 12:57
    #4
    Anonym (GBS) skrev 2019-06-06 12:44:51 följande:

    Tog dom någon gång vaginala prover på dig?

    GBS (infektion, streptockokker B - UVI) kan man ha antingen i urinen eller i vaginan eller båda. Jag hade GBS i vaginan med sonen. Lämnade urinodlingar pga svåra sammandragningar igår men det visade aldrig något . Sen var det en läkare som tog vaginala prover på mig och då visade det sig att jag hade GBS .

    Födde också för tidigt och det gick sjukt snabbt!

    Jag är gravid igen och får inte bada pga cerklage men om jag hade vart du så hade jag följt med och som du säger - badat benen om andra familjemedlemmar även finns på plats.

    Vill du verkligen bada så ta med dig dubbla bikinis / baddräkter så kan du ju byta till en torr efter du har badat samt kissa.

    Och drick mycket citronvatten, det driver ju ut dåliga bakterier :)


    Oj nej, dom tog aldrig vaginalt prov på mig, fick endast kissa i en burk. Blev såklart förvånad när jag kissade blod med sånna starka ryggsmärtor att det visade blankt liksom..  


    Vad läskigt för dig. Men gjorde dina SD ont eller vad menar du med svåra? 


    Tänker att livmodern var så pass "tränad" av alla sammandragningar därför gick förlossningen så snabbt hm. 


     


    Om du inte hade haft cerklage, hade du ändå badat då utomlands? Eller hade du också avstått?  Kommer nog bli så att vi följer med men kommer nog inte bada hela kroppen :) 

  • Thu 6 Jun 2019 13:26
    #6
    Anonym (hmm) skrev 2019-06-06 13:16:25 följande:

    Du behöver ju inte bada bara för att du är utomlands :) 
    Ligg i skuggan och vila, låt mormor ta hand om sonen och bada med honom! Ta en dusch ibland om du måste svalka dig. 


    Nej det är sant, och 5 dagar är en kort resa, men vill liksom kunna ha roligt på stranden med min son också =) om han vill bada med mig. Men man kan ju vara i det grunda hehe
  • Wed 12 Jun 2019 21:08
    #14

    Tack för alla svar!!
    Min mamma skulle absolut ställa upp att bada i det djupa med sonen, har redan pratat med henne om min oro eftersom jag var så kluven på ifall jag skulle följa med eller inte. Jag hade förstått om hon också bara åker 1 vecka med oss. Men hon ska vara där 5 veckor så att vi kommer 5 dagar blir nog inte så jobbigt för henne. Sen är min syster där också :) 
    Dom vill gärna att vi kommer, och jag har varit tydlig med att jag inte vill bara till besvär.

    Blev lite ställd av den kommentaren faktiskt. När vi var i Grekland förra året hos min sambos föräldrar ville dom typ vara barnvakt hela tiden så vi kunde få "egentid" på stranden och på kvällarna, men jag ville nästan alltid ha med sonen ändå. Så sånt tänk har inte alla mor/far-föräldrar.

    aja. Tack för svaren :D vi kommer boka biljetterna nu i helgen hehe 

Svar på tråden Våga bada med risk för UVI