• Thu 6 Jun 2019 17:23
    3430 visningar
    18 svar
    18
    3430

    Klä sin bebis på sommaren

    Hej!

    Jag har en liten 2-veckors och undrar hur jag ska tänka kring klädsel nu på sommaren. Jag blir jätteorolig att jag ska klä honom för varmt/kallt och att han ska fara illa av det.

    Om jag lägger en termometer i vagnen, vid vilken temperatur börjar det då bli för varmt?

    Om det är runt 27 grader ute och han ligger i lä i vagnen, ska han ändå ha en tunn mössa då?

    Hur ska jag tänka när jag klär honom??

  • Svar på tråden Klä sin bebis på sommaren
  • Thu 6 Jun 2019 17:27
    #1
    +1

    Ingen mössa i 27graders värme. Tunn kortärmad body och skugga.

  • Thu 6 Jun 2019 17:29
    #2
    viseversa skrev 2019-06-06 17:27:20 följande:

    Ingen mössa i 27graders värme. Tunn kortärmad body och skugga.


    Barn ska ha mössa oavsett väder det första året för att skydda fontanellen.
  • Thu 6 Jun 2019 17:47
    #3
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:29:33 följande:

    Barn ska ha mössa oavsett väder det första året för att skydda fontanellen.


    Skydda mot vad och varför? Jag ifrågasätter inte, men jag har aldrig hört det och det är ingen info man får via bvc eller liknade heller.
  • Thu 6 Jun 2019 17:53
    #4
    syntharen skrev 2019-06-06 17:47:34 följande:

    Skydda mot vad och varför? Jag ifrågasätter inte, men jag har aldrig hört det och det är ingen info man får via bvc eller liknade heller.


    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-i-vardagen/att-kla-barnet-for-att-vara-ute/

    Barn upp till ett år behöver mössa året runt för att skyddas mot kyla och solljus. Många föräldrar tycker att det är svårt att veta hur mycket de ska klä på sitt nyfödda barn den första tiden och är rädda för att barnet ska frysa. Men det är vanligare att man klär på barnet för mycket än för lite.
  • Thu 6 Jun 2019 17:54
    #5
    syntharen skrev 2019-06-06 17:47:34 följande:

    Skydda mot vad och varför? Jag ifrågasätter inte, men jag har aldrig hört det och det är ingen info man får via bvc eller liknade heller.


    Märkligt att eran bvc inte gett den informationen. Det brukar de informera alla förstagångs-föräldrar om.
  • Thu 6 Jun 2019 18:32
    #6
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:29:33 följande:
    Barn ska ha mössa oavsett väder det första året för att skydda fontanellen.
    Nej det ska dom inte
  • Thu 6 Jun 2019 18:36
    #7
    viseversa skrev 2019-06-06 18:32:39 följande:

    Nej det ska dom inte


    Fråga en barnläkare om du inte tror på mig, eller läs länken från 1177.
  • Thu 6 Jun 2019 19:26
    #8
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:53:01 följande:

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-i-vardagen/att-kla-barnet-for-att-vara-ute/

    Barn upp till ett år behöver mössa året runt för att skyddas mot kyla och solljus. Många föräldrar tycker att det är svårt att veta hur mycket de ska klä på sitt nyfödda barn den första tiden och är rädda för att barnet ska frysa. Men det är vanligare att man klär på barnet för mycket än för lite.


    Jo, har läst där, men känns ändå diffust. En sommardag kan ju vara kall, varm eller het. ????

    Idag la jag honom i vagnen i blöja med ett bomullslakan som filt och en tunn mössa, det blev ca 33 grader i vagnen och han blev rosig och lite klibbig i nacken så jag tog in honom. Vagnen stod i skugga hela tiden. Kände mig som en skurk för att han inte hade mer på sig eftersom det står sådär på 1177.
  • Thu 6 Jun 2019 19:31
    #9
    Mamasaurus skrev 2019-06-06 19:26:45 följande:

    Jo, har läst där, men känns ändå diffust. En sommardag kan ju vara kall, varm eller het. ????

    Idag la jag honom i vagnen i blöja med ett bomullslakan som filt och en tunn mössa, det blev ca 33 grader i vagnen och han blev rosig och lite klibbig i nacken så jag tog in honom. Vagnen stod i skugga hela tiden. Kände mig som en skurk för att han inte hade mer på sig eftersom det står sådär på 1177.


    En tunn mössa ska bebisen ha på sommaren, ett tips är att gå ut framåt kvällen då det inte är så varmt.
  • Thu 6 Jun 2019 20:55
    #10
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:53:01 följande:

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-i-vardagen/att-kla-barnet-for-att-vara-ute/

    Barn upp till ett år behöver mössa året runt för att skyddas mot kyla och solljus. Många föräldrar tycker att det är svårt att veta hur mycket de ska klä på sitt nyfödda barn den första tiden och är rädda för att barnet ska frysa. Men det är vanligare att man klär på barnet för mycket än för lite.


    Jo men solljus vet man ju att spädbarn ska skyddas ifrån men det gäller ju hela kroppen. Men att ha en mössa på i 30 graders värme... jag har en tunn mössa på min 4 månaders om det är kallare än 15 plus om hon ska ligga i vagnen. Bär jag henne så har jag en tunn mössa eller solhatt beroende på värme och vind och sol.
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:54:47 följande:

    Märkligt att eran bvc inte gett den informationen. Det brukar de informera alla förstagångs-föräldrar om.


    Jag har 3 barn och aldrig fått info om mössa första året oavsett väder. Bara att det kan bli väldigt varmt i vagnen när solen skiner.
  • Thu 6 Jun 2019 21:21
    #11
    bara jagg skrev 2019-06-06 17:29:33 följande:

    Barn ska ha mössa oavsett väder det första året för att skydda fontanellen.


    Men alltså nej nej. Bebisen ska inte ha mössa för att skydda fontanellen! Fontanellen är ett litet hålrum mellan skallbenen, det behöver inte skyddas av mössa.

    Mössan ska vara på när bebisen är i solen, för att skydda ögon och hud mot ljus och uv-strålning. Om bebisen ligger skyddad i vagnen behövs absolut ingen mössa. Om det nu inte är kallt ute förstås!

    Jag har alltid klätt mina barn som jag har klätt mig själv. Barn dör inte av att bli för kalla (sommartid, man kan förstås inte lägga dem nakna i vagn ute vintertid :P), däremot kan de dö av att bli för varma.
  • nernu
    Thu 6 Jun 2019 23:17
    #12
    Babymama skrev 2019-06-06 21:21:00 följande:

    Men alltså nej nej. Bebisen ska inte ha mössa för att skydda fontanellen! Fontanellen är ett litet hålrum mellan skallbenen, det behöver inte skyddas av mössa.

    Mössan ska vara på när bebisen är i solen, för att skydda ögon och hud mot ljus och uv-strålning. Om bebisen ligger skyddad i vagnen behövs absolut ingen mössa. Om det nu inte är kallt ute förstås!

    Jag har alltid klätt mina barn som jag har klätt mig själv. Barn dör inte av att bli för kalla (sommartid, man kan förstås inte lägga dem nakna i vagn ute vintertid :P), däremot kan de dö av att bli för varma.


    Eller hur? Det är väl en hjälm som skulle kunna skydda den i så fall.

    Och ja är det något som känns farligt så är det ju att klä för varmt. Det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. En bebis kan omöjligen frysa ihjäl när det är 25-30 grader ute.
  • Fri 7 Jun 2019 18:04
    #13

    Jag var på sjukhuset med min 3 månaders bebis i förrgår, passade på att fråga läkaren om just mössa på sommaren. Hennes svar var då att dom inte behövde det om det inte blåser mycket ( så att det kommer in i vagnen)eller är kallt. Men nu när det är som varmast behövs det ej. Hon själv sa att hennes barn inte hade mössa ner det är varmt

  • Fri 7 Jun 2019 18:24
    #14

    Jag resonerade som så att när det är värmebölja är det farligare för barnet att bli för varmt än att eventuellt frysa lite.

    Håll barnet i skuggan och lättklätt så är det lugnt. Överhettning är betydligt farligare än lite frysa.

  • Fri 7 Jun 2019 18:26
    #15

    Och angående mössa: ligger barnet i vagn behöver det ingen mössa, det ska ju ändå inte vistas i direkt sol. Ska ni däremot bära barnet en kort bit i sol är mössa lämpligt och då typ en tunn solhatt.

  • Fri 7 Jun 2019 20:47
    #16

    Det är väl hatt snarare än mössa man ska prata om? En mössa är varm, en solhatt skyddar mot solen.

  • Fri 7 Jun 2019 22:31
    #17
    nernu skrev 2019-06-06 23:17:20 följande:

    Eller hur? Det är väl en hjälm som skulle kunna skydda den i så fall.

    Och ja är det något som känns farligt så är det ju att klä för varmt. Det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. En bebis kan omöjligen frysa ihjäl när det är 25-30 grader ute.


    Haha, det vore något med små spädbarnshjälmar för att skydda fontanellen ;)
  • Sun 16 Jun 2019 14:54
    #18
    Babymama skrev 2019-06-06 21:21:00 följande:
    Men alltså nej nej. Bebisen ska inte ha mössa för att skydda fontanellen! Fontanellen är ett litet hålrum mellan skallbenen, det behöver inte skyddas av mössa.

    Mössan ska vara på när bebisen är i solen, för att skydda ögon och hud mot ljus och uv-strålning. Om bebisen ligger skyddad i vagnen behövs absolut ingen mössa. Om det nu inte är kallt ute förstås!

    Jag har alltid klätt mina barn som jag har klätt mig själv. Barn dör inte av att bli för kalla (sommartid, man kan förstås inte lägga dem nakna i vagn ute vintertid :P), däremot kan de dö av att bli för varma.
    Jag gör likadant, jag utgår också från mig själv. Dessutom ska man tänka på att det är varmare i en liggvagn där det är mer instängt och inte blåser några vindar jämfört med för oss vandrande varelser.

    Jag upplever även att bebisar är väldigt olika när det kommer till att hålla värmen. Ett tips är därför att då och då känna efter i nacken för att se hur varm bebisen är, så du lär känna just din bebis känslighet för temperatur.
Svar på tråden Klä sin bebis på sommaren