• Skrollan16

    Sgi

    Hej

    Jag har två jobb jobbar 75 procent på ett o hjälper mim sambo med ekonomi på 25 procent. Hur räknas min sgi ut. Behöver f kassan ha in anställningsavtal mm? Va händer om jag blir arbetslös på ett av dem?Kollade nog innan m arbetsgivare o f kassan att de va ok att göra såhär men nu är det lite oroligt på jobbet med 75 procent o vi planerar barn ????

  • Svar på tråden Sgi
  • nnnnnnnn

    Du behöver skicka in lönebesked från dina arbetsgivare dvs de ska intyga att du jobbar där, vilken % och lön du har + hur länge du arbetat där, så de kan beräkna din SGI.

    Vid kortare arbetslöshet + att du aktivt söker jobb, så behåller du din SGI. Så planerar ni barn nu och du blir uppsagd, så kommer du kanske enbart ha en mkt kort tid som arbetslös?
    Och hinner du bli gravid och få barn, så tar du ju FL från jobbet och då får de inte säga upp dej förrän du börjar jobba igen...

    Klistrar in från FK:
    Vad är sjukpenninggrundande inkomst?


    Den sjukpenninggrundande inkomsten används till exempel för att räkna ut storleken på sjukpenning, och fastställs av Försäkringskassan utifrån en beräknad årlig arbetsinkomst.


    Försäkringskassan fastställer den sjukpenninggrundande inkomsten utifrån den beräknade årliga arbetsinkomsten. När en person inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att den sjukpenninggrundande inkomsten slutar att gälla.


    SGI-skydd

    Det finns situationer när den som inte arbetar får behålla sin sjukpenninggrundande inkomst. Det kallas SGI-skydd och gäller till exempel vid arbetslöshet under förutsättning att man är anmäld och aktivt söker arbete genom Arbetsförmedlingen.

Svar på tråden Sgi