• Anonym (Självisk)

    Hon är osäker på sin sexualitet

    Träffade för flera år sedan en underbar tjej och jag blev kär i henne direkt från början.
    Hon berättade för ett tag sedan om att hon sen tidiga tonåren varit osäker på sin sexualitet och att hon byggde upp en rädsla över hela ens tanken.
    För någon månad sedan tillbaka valde hon att avsluta vår relation för att hon har bestämt sig att försöka reda ut vad hennes osäkerhet betyder. Vi umgås fortfarande ofta och pratar varje dag men inget sexuellt.

    Jag ser på henne hur mycket all denna osäkerhet tynger ner henne och belastar henne och vill kunna göra allt för att hjälpa henne och att hon ska känna stöd.
    Jag försöker verkligen allt jag kan med att finnas för henne och med att försöka hjälpa henne med allt möjligt.
    Försöker lyssna på hennes funderingar och försöker hjälpa henne att förstå vad osäkerheten egentligen betyder men det är verkligen så svårt.

    Jag älskar henne över allt annat och vill inget hellre än att vi ska bli en familj tillsammans.Hon säger samma sak. Att hon älskar mig så otroligt mycket och vill så gärna att vi skulle vara en familj men att hon inte längre kan slåss med sig själv. Hon måste få veta.

    Jag har letat runt bland flera olika forum och seriösa sidor som hanterar frågan för att få en bättre förståelse vad hon går igenom och hur jag eventuellt kan hjälpa eller stötta henne.

    På ett sätt så hade jag önskat att hon bara kunde testa att ligga med en tjej för att kanske få veta samtidigt som bara tanken på att hon ska vara med någon annan gör så ont. Hade det "bara" varit sex en gång för att hon ska få testa så hade det  kanske varit hanterbart men det är känslan som tynger mig mest, att hon får känslor för någon annan.
    Jag tror och är rädd för att om hon testar så kommer hon säkert att "fastna".
    Jag hoppas verkligen att om hon testar att hon märker att hon inte vill fullfölja och att det inte alls var det hon ville och kunna släppa det. Att vi då istället kan få bli en familj.
    Jag känner mig så självisk och att jag inte ser till hennes bästa när jag tänker så.

    Jag skriver detta här i hopp om att någon kan komma med tips eller förslag på någonting som kan hjälpa främst henne men kanske även hjälpa mig att hantera detta.

  • Svar på tråden Hon är osäker på sin sexualitet
  • Anonym (Bisexuell kille)

    Känner igen mig lite. Jag mådde dåligt länge av osäkerheten. Blev klart bättre efter att jag testat. Hon borde göra samma sak.

  • Anonym (Bisexuell tjej)

    Känner igen mig också. Var verkligen tvungen att testa för att bli säker. Idag vet jag att jag både blir kär och sexuellt attraherad av bägge kön, men där vem personen är är det mest centrala. Tror det är rätt viktigt om man går runt med dessa tankar att få utforska det, samt stabilisera sin identitet som bi. Annars kan det vara svårt att finna ro i det!

    Observera att en sådan process kan ta sin tid, och att det inte alltid går över efter ett enda ligg!

  • Anonym (bibruden)

    Låter som om du tänker rätt, att hon behöver utforska vad hennes känslor betyder. Det sista du skulle vilja är ju att hon stannar med dig och inte är helt glad där hon är. Sen så vet jag inte om jag tycker att man behöver definiera allt, vem man är kan ändras lite över tid med. Eller snarare hur medveten man är om sig själv. 

    Funderade en del över min läggning i tonåren, sen så lades det liksom på is eftersom jag hade pojkvänner jag var upptagen av. Senare i livet så väcktes det här till liv rätt mycket när ett långvarigt förhållande med en man började knaka i fogarna. Så det är nog bra att veta lite vem man är innan man satsar på familj t ex.

Svar på tråden Hon är osäker på sin sexualitet