• Fri 7 Jun 2019 15:16
    478 visningar
    5 svar
    5
    478

    Ränta Bolån - tjejen precis bytt jobb/ej fast tjänst

    Hej. Ska försöka fatta mig kort.

    Jag har haft fast tjänst sen 3 år tillbaka, bra lön.

    Tjejen samma där, haft fast tjänst sedan 3 år tillbaka men sade upp sig nu till slutet av maj, då hon vela prova något nytt samt fick sommarvikariat på ett annat jobb... får hon ej förlängt eller tillsvidare efter sommaren är hon välkommen tillbaka till sitt föregående jobb. Hon jobbar som undersköterska (enkelt få jobb)

    Lön: okej.

    Vi har börjat buda på en lägenhet som vi i princip skulle kunna ?vinna?, men, just nu har ju som sagt tjejen en oklar framtid, om vad som kommer hända efter sommaren. Men det blir ju antingen en av dessa två: 1. Fortsätter och får tillsvidaretjänst alternativt 2. Går tillbaka till sitt föregående arbete som undersköterska och får fortsatt tillsvidare anställning...

    Tror ni att bolånsräntan påverkas mycket om vi skulle ta lån just nu? Jag är för övrigt den stora inkomsttagaren av oss två. Och jag själv skulle kunna ta lånet själv om jag velat det.

    Ursäkta mina eventuella särskrivningar och felstavningar. Skriver på en rutten telefon med smattrande fingrar. Hoppas budskapet gick fram.

    Väl mött

    Mvh

  • Svar på tråden Ränta Bolån - tjejen precis bytt jobb/ej fast tjänst
  • Fri 7 Jun 2019 15:31
    #1

    Haha nu kommer jag med en killgissning, men banker verkar ju inte gilla det här med ?om? och ?men?... och det verkar vara ett rätt ovanligt upplägg att få tillbaka sin gamla tjänst om det inte skulle funka med den nya, så jag hade förstått om banken dragit öronen åt sig.

  • Fri 7 Jun 2019 15:35
    #2

    Så är det. Ja, dom läre ju inte tro på att tjejen till 100% kmr ha jobb efter sommaren, känns som den valsen har de hört för många gånger.

    Men lånet är inte speciellt stort - 1.3 miljoner - och jag kan som sagt utan några problem som helst ta hela kalan själv. Men jag undrar hur mycket en yttligare person skulle påverka i detta fall.

    Sen ang. Att hon får komma tillbaka - jadu; på vissa ställen behövs det alltid folk inom vården

  • Sat 8 Jun 2019 15:50
    #3

    Hur skulle räntan påverkas av att ni tar lån?
    Har du råd att ta lånet själv och ni behöver köpa bostad, vänta inte.
    Vad finns det att vänta på? räntan kommer knappast gå ned.

  • Mon 10 Jun 2019 11:22
    #4

    Måste ju bli erbjuden en bättre ränta väl, då vi får en högre inkomst, vilket helst räknas vid tillsvidareanställning.

  • Mon 10 Jun 2019 13:27
    #5
    Powerade123 skrev 2019-06-10 11:22:44 följande:

    Måste ju bli erbjuden en bättre ränta väl, då vi får en högre inkomst, vilket helst räknas vid tillsvidareanställning.


    Jag tror inte den ränta du får påverkas nämnvärt beroende på om din tjej har jobb eller inte. Amorteringskravet kan däremot skilja. På villor spelar ju belåningsgraden i förhållande till inkomsten roll beträffande hur mycket man måste amortera. Det kanske är lika med bostadsrätter. Sånt svarar ju banken på om man frågar.
Svar på tråden Ränta Bolån - tjejen precis bytt jobb/ej fast tjänst