• Kakaoflickan

    feber strax under 38 farligt?

    Hej jag är i ca v5 och har haft feber i två dagar nu. Ligger på strax under 38 grader. Är det farligt? 
    Har tagit alvedon novum för att få ner tempen, men varje gång jag tar tempen visar den 37.8

    Läst att det är farligt för fostret med HÖG feber under graviditet och speciellt första veckorna, när viktiga organ bildas....
    Men vad räknas som hög feber? 

    Varför skulle jag bli förkyld nu?

  • Svar på tråden feber strax under 38 farligt?
  • IceKitten
    Kakaoflickan skrev 2019-06-08 15:23:09 följande:

    Hej jag är i ca v5 och har haft feber i två dagar nu. Ligger på strax under 38 grader. Är det farligt? 

    Har tagit alvedon novum för att få ner tempen, men varje gång jag tar tempen visar den 37.8

    Läst att det är farligt för fostret med HÖG feber under graviditet och speciellt första veckorna, när viktiga organ bildas....

    Men vad räknas som hög feber? 

    Varför skulle jag bli förkyld nu?


    Alltså folk normala kroppstemperatur skiljer ju sig självklart men det räknas inte ens som feber enligt vården så länge temperaturen ligger under 38°C. 36.8°C är fortfarande inom normalspannet för kroppstemperatur. Så om du tar Alvedon för "febern" hade jag rekommenderat att du slutar.
  • IceKitten
    IceKitten skrev 2019-06-08 15:32:56 följande:

    Alltså folk normala kroppstemperatur skiljer ju sig självklart men det räknas inte ens som feber enligt vården så länge temperaturen ligger under 38°C. 36.8°C är fortfarande inom normalspannet för kroppstemperatur. Så om du tar Alvedon för "febern" hade jag rekommenderat att du slutar.


    37,8°C*
  • LinaE80

    Det är vanligt att få förhöjd kroppstemperatur när man är gravid i början sedan normaliserar kroppstemperaturen vid andra trimestern någonstans.

  • Pentra

    Vi så lite i feber så skadar alvedonen ditt barn mer än din lätt förhöjda temperatur. Det är annat om tempen ligger på runt 39 grader och uppåt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Kakaoflickan

    och jag som trodde att alvedon var riskfritt... och bättre att ta än att ha feber. Barnmorskan har sagt att alvedon är fritt fram att ta. 
    Har tagit alvedon två gånger idag och två gånger igår. ( 2tabletter per tillfälle)
    Kan alvedon skada barnet när det är så litet? 

  • Sasu

    Jag hade influensa i vecka 7, temp på 40°

    Fick bara rådet att ta alvedon för att sänka febern, bättre att hålla nere febern då det är större risk för fosterskador med feber än alvedon, men tog endast en alvedon mitt på dagen för att hålla febern nere, så inte 2st alvedon 3ggr om dagen. Skulle inte oroa mig för att ta alvedon förrens du är uppe i 39 grader dock :)

  • Pentra

    Man skall inte ta alvedon upprepat i onödan, när man t.ex. bara har lite feber eller lite värk som är övergående och uthärdningsbar. Upprepat intag av alvedon kan skada fostret, men någon enstaka tablett vid befogat tillfälle är bättre än alternativet att inte ta, som vid t.ex. hög feber, för då kan febern skada mer än vad tabletterna gör. Så, det är slltså en avvägningsfråga. Vid temperaturer över 39 grader bör man absolut försöka få ner febern till under detta värde. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Rebecca1987

    Jag hade blindtarmsinflammation under ena graviditet i vecka 8 och opererades med mediciner som var starka. Inget hände.

    Denna graviditet hade jag magsjuka i vecka 7-8 med feber på 40 grader. Utan att någon ens sa att feber var farligt så länge jag drack ordentlig.

  • Natta89

    När jag blev gravid gick min kroppstemp upp till 38,2 och där låg jag till ungefär v. 20 och är nu på lite mer normala 37,6. Hade ju varit orimligt om jag tagit alvedon för det varje dag i nästan ett halvår.

Svar på tråden feber strax under 38 farligt?