• Stolt Farsa
    Sat 8 Jun 2019 19:37
    1288 visningar
    5 svar
    5
    1288

    Vad kostar en elinstallation?

    Hej

    Jag har planer på att bygga ett attefallshus inom kanske två år. Jag håller under tiden på att göra en kostnadskalkyl och en av de svåraste sakerna att uppskatta kostnader för är installationen av elen. Är det någon här som kanske kan hjälpa mig att sprida lite ljus över detta? Ett attefallshus i det här fallet är på 25 kvadrat och säg att jag vill ha fyra taklampor och 5 - 6 eluttag längs golvet.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Vad kostar en elinstallation?
  • Stolt Farsa
    Sat 8 Jun 2019 20:21
    #2
    Don3 skrev 2019-06-08 19:45:09 följande:

    Ska du ha elcentral i attefallshuset?

    Avstånd till central i riktiga huset?

    Ska allt i attefallshuset vara på samma säkring? (Ifall du inte ska ha central i attefallshuset)


    Tja!

    Elcentralen kommer vara i ett annat hus. Kanske 10 - 15 meter bort. Vi kan svara ja på frågan att allt i attefallshuset ligger på samma säkring
  • Stolt Farsa
    Sat 8 Jun 2019 21:24
    #5
    Babymaker71 skrev 2019-06-08 21:12:00 följande:

    Hur ska du värma Attefallshuset ? Möjlighet att laga/värma mat och kyl/frysskåp ?

    En 10A grupp känns lite för en fristående byggnad om det ska vara mer än bara belysning.


    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-08 21:16:11 följande:

    Om det ska användas av någon permanent tex någon tonåring då kan det vara bättre med en pellets kamin eller nått än direktel.


    Tja

    Vi börjar utan kök/kyl/frys/badrum utan endast sovplatser. Troligen uppvärmda av element.
Svar på tråden Vad kostar en elinstallation?