• Sat 8 Jun 2019 22:36
    10271 visningar
    65 svar
    65
    10271

    Lättast ålder att bli blöjfri?

    Hej! 

    Vill göra en liten undersökning här - vid vilken ålder blev din/dina barn blöjfria dagtid och hur lång tid med potträning tog det innan det slutade hända "olyckor" mest varje dag och barnet själv i regel sa till när hen behövde gå på toa? 

    Detta eftersom jag tänkte börja sommaren med att potträna mitt barn snart tvååriga barn enligt "potträning på tre dagar"-metoden. Men häromdagen frågade jag en förskolelärare när det är vanligast att barn blir blöjfria nu för tiden och hon sa 3 år som snittålder, de som blev tidigare var det enligt henne väldigt ambitiösa föräldrar som jobbade hårt med det. Jag vill ju inte fokusera på detta halva sommaren, om det nu är så att det skulle gå snabbare och smidigare nästa år... 

    Inga pekpinnar tack! Mitt barn mår utmärkt, verkar inte må dåligt av att ha blöja (som majoriteten i hens ålder tydligen har). Vi har provat att sitta på pottan flera gånger, det går bra om jag är engagerad, t.ex. läser en bok, men det har inte gett någon utdelning än, så att säga... 

    Tacksam för många svar!

  • Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?
  • Anonym (A)
    Sun 9 Jun 2019 10:51
    #21

    Vårt barn har en funktionsnedsättning och blev blöjfri dag och natt strax efter 4 år. Han var torr nattetid tidigt, men kunde hålla sig sjukt länge och vägrade kissa på toa/potta utan bara i blöja, så vi övade/provade/mutade och behöll blöjan tills vi var säkra på att det skulle funka. (Inte en kissolycka, men hade hellre torkat än riskerat att han sprängde blåsan)

  • nernu
    Sun 9 Jun 2019 11:02
    #22
    +1

    Dömer ingen. Men det är ju konstigt att en hel generation barn i västvärlden plötsligt inte mognar innan tre års ålder. Som jag har förstått det så är barn i resten av världen oftast blöjfria när de är 18 månader.

  • Anonym (103)
    Sun 9 Jun 2019 11:13
    #23

    Vi har alltid haft pottan som ett självklart inslag i badrummet, sonen satt där vid varje blöjbyte från 6 månader. Ibland kom det något, ibland inte. Runt året kom aldrig något i pottan under säkert ett halvår men plötsligt vände det igen.
    Från 18 månader hade vi nog ca. 5 bajsblöjor totalt,  och några få kissblöjor per dag. Veckan före 2-årsdagen behövdes inte blöja längre, han gick på pottan helt enkelt. Nu är inte detta ett råd till just TS men kanske någon annan med yngre barn läser.

    Att barn inte är blöjfria förrän vid 3 är rätt nytt, på 80-talet fanns inga friska 3-åringar med blöja. Dagens blöjor är så torra att barnet inte känner att det har kommit kiss. Det är inte en mognadsfråga att känna sig kissenödig, det kan även mycket små bebisar känna men de stänger med tiden av dessa signaler eftersom inget ändå verkar hända. Allt är bara torrt hela tiden.

    Någon skrev här ovan att man ska vänta in barnet, jag är så fascinerad över att detta bara tycks gälla potträning, medans föräldrar gärna stressar upp sig över att en 12-månaders inte går, eller en 18-månaders inte pratar. 

    Om någon är intresserad av något annnat än att göda Pampers och Libero i 3-4 år kan jag rekommendera att erbjuda potta tidigt (utan krav på att det ska komma något i, ha det som ett komplement) och tygblöjor så barnet känner att det kissat.

  • Anonym (V)
    Sun 9 Jun 2019 11:19
    #24
    nernu skrev 2019-06-09 11:02:21 följande:

    Dömer ingen. Men det är ju konstigt att en hel generation barn i västvärlden plötsligt inte mognar innan tre års ålder. Som jag har förstått det så är barn i resten av världen oftast blöjfria när de är 18 månader.


    Det där är nog sanning med modifikation. För det första tror jag inte att resten av världen är blöjfria vid 18 månader. I många länder tar de bort blöjan tidigt men oftast är de barnen inte på förskolan. De flesta barn i andra länder är hemma/nanny när de är under tre år och kan få hjälp med att sättas på pottan regelbundet så inga olyckor sker. Blöjfri enligt deras sätt att se på det. I Sverige har vi en annan syn på detta. Dessutom är vi unika med vårt förskolesystem att lämna bort våra barn tidigt så barnen behöver nå mognad och klara det själva innan man tar bort blöjan.
  • Anonym (V)
    Sun 9 Jun 2019 11:35
    #25
    Anonym (103) skrev 2019-06-09 11:13:27 följande:

    Vi har alltid haft pottan som ett självklart inslag i badrummet, sonen satt där vid varje blöjbyte från 6 månader. Ibland kom det något, ibland inte. Runt året kom aldrig något i pottan under säkert ett halvår men plötsligt vände det igen.

    Från 18 månader hade vi nog ca. 5 bajsblöjor totalt,  och några få kissblöjor per dag. Veckan före 2-årsdagen behövdes inte blöja längre, han gick på pottan helt enkelt. Nu är inte detta ett råd till just TS men kanske någon annan med yngre barn läser.

    Att barn inte är blöjfria förrän vid 3 är rätt nytt, på 80-talet fanns inga friska 3-åringar med blöja. Dagens blöjor är så torra att barnet inte känner att det har kommit kiss. Det är inte en mognadsfråga att känna sig kissenödig, det kan även mycket små bebisar känna men de stänger med tiden av dessa signaler eftersom inget ändå verkar hända. Allt är bara torrt hela tiden.

    Någon skrev här ovan att man ska vänta in barnet, jag är så fascinerad över att detta bara tycks gälla potträning, medans föräldrar gärna stressar upp sig över att en 12-månaders inte går, eller en 18-månaders inte pratar. 

    Om någon är intresserad av något annnat än att göda Pampers och Libero i 3-4 år kan jag rekommendera att erbjuda potta tidigt (utan krav på att det ska komma något i, ha det som ett komplement) och tygblöjor så barnet känner att det kissat.


    Man ska naturligtvis inte stressa över att en 12-månaders inte går eller att en 18-månaders inte pratar heller. Ingen skillnad.

    Ja barn känner när de är nödiga men de agerar inte själva på signalen när de inte är mogna. Man kan lära sig tyda bebisars signaler genom sk. EC-metoden och erbjuda potta eller handfat men det kräver ett nära föräldraskap och inget som fungerar i förskolan. Dessutom agerar fortfarande inte barnet på signalen utan det krävs en vuxen som tolkar och gör åt barnet. Med EC kan en nyfödd bli blöjfri.

    Att det ska ha att göra med för torra blöjor att göra tror jag inte alls på. Har hört många prata om det men ingen har haft nåt belägg för det. Verkar vara nåt som bara florerar utan grund. En mognad når barnet oavsett torr eller fuktig blöja.
  • Sun 9 Jun 2019 11:59
    #26

    Första barnet blev torr vid 25 månader, blev torr dagtid på en gång. Natten hade vi blöja på några månader till. Vi tog bara av blöjan och så var det klart.  Inga olyckor alls.
    Smidigt som fasiken.
    Men när det kom till tvillingarna så var de inte samarbetsvilliga där någonstans. Det bara fungerade inte. Så vi väntade ut dem och då gick det superbra. De blev torra över dagen båda två. Då var de nästan 4 år. En olycka var.

  • Sun 9 Jun 2019 11:59
    #27
    Anonym (V) skrev 2019-06-09 11:19:07 följande:
    Det där är nog sanning med modifikation. För det första tror jag inte att resten av världen är blöjfria vid 18 månader. I många länder tar de bort blöjan tidigt men oftast är de barnen inte på förskolan. De flesta barn i andra länder är hemma/nanny när de är under tre år och kan få hjälp med att sättas på pottan regelbundet så inga olyckor sker. Blöjfri enligt deras sätt att se på det. I Sverige har vi en annan syn på detta. Dessutom är vi unika med vårt förskolesystem att lämna bort våra barn tidigt så barnen behöver nå mognad och klara det själva innan man tar bort blöjan.
    Jag tror att du har helt rätt i det. Härom dagen såg jag bilder på min kollegas 2,5-åring som bor i Kina. Han hade inte blöja, men dock kläder med hål i grenen så att han kunde kissa och bajsa utan att blöta ner sig. Han är ju blöjfri, men knappast pottränad.

    En annan grej att tänka på är att i många länder så får man inte börja på (vissa) dagis om man inte är blöjfri, eller så är det en annan taxa på det. Det sätter en ganska mycket större ekonomisk press på familjer att rycka blöjan så att de kan börja jobba igen.
  • Anonym (tänk till)
    Sun 9 Jun 2019 12:04
    #28
    nernu skrev 2019-06-09 11:02:21 följande:

    Dömer ingen. Men det är ju konstigt att en hel generation barn i västvärlden plötsligt inte mognar innan tre års ålder. Som jag har förstått det så är barn i resten av världen oftast blöjfria när de är 18 månader.


    Har en vän som inte vågade åka tillbaka hem med sin 18 månaders för hennes barn inte var torr än.
    Så det handlar inte om att barn blir torr tidigare utan där kan det handla om andra saker aga har tex nyligen blivit förbjudet där och att ge en örfil varje gång en olycka sker då blir man torr fort....
    (Frankrike talar vi om här)
  • Anonym (tänk till)
    Sun 9 Jun 2019 12:08
    #29
    Anonym (V) skrev 2019-06-09 11:19:07 följande:
    Det där är nog sanning med modifikation. För det första tror jag inte att resten av världen är blöjfria vid 18 månader. I många länder tar de bort blöjan tidigt men oftast är de barnen inte på förskolan. De flesta barn i andra länder är hemma/nanny när de är under tre år och kan få hjälp med att sättas på pottan regelbundet så inga olyckor sker. Blöjfri enligt deras sätt att se på det. I Sverige har vi en annan syn på detta. Dessutom är vi unika med vårt förskolesystem att lämna bort våra barn tidigt så barnen behöver nå mognad och klara det själva innan man tar bort blöjan.
    USA har ett annat mer unikt system. Barnen får inte börja i skolan om de inte blivit torra vid 3 års ålder.

    Sverige har ett generöst system. Där barn tillåts vara unika och olika både i
    "färg & form" men framför allt i sin utveckling.

    Det är inte tidigt i att lämna barnen vid 12 månader som tidigast så som Sverige har. England har föräldraledighet i någon vecka och usa har inte många veckor extra. I Danmark har de förskola från 6 månader...
  • Sun 9 Jun 2019 12:26
    #30

    Båda mina blöjfria barn har blivit det runt 2,5 (den ena lite innan och den andra strax därefter). Vi har pottat från start och när det kändes rätt tog vi bara bort blöjan.

Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?