• Anonym (Hjälpsam)

    Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?

    Min son i 7an vill inte alls att jag lägger mig i skolarbetet. Vill inte att jag förhör på läxor, läser hans inlämningsuppgifter osv. 

    Hur mycket ska man "tvinga sig på". Jag försöker förklara att det är dumt av honom att inte utnyttja oss föräldrar i alla fall till att korrekturläsa rapporter och inlämningsuppgifter innan han lämnar in. Men han vill inte. Han tycker att han kan så bra ändå.

    Han har lätt för att lära, men skriver ofta lite väl kortfattat tycker jag. Kan ha lite svårt att komma igång med uppgifter. Har bra språk och aldrig grammatiska fel eller stavfel. Självklart kan han bli bättre, men han är heller inte dålig. 

    Betygen tycker jag är lägre än vad jag hade förväntat mig. Mest B, en hel del C och ett par A. Till och med ett D tror jag efter första terminen i 7an. 

    Hur mycket ska jag lägga mig i? Ska jag kräva att få förhöra honom inför prov? Att få läsa uppgifter innan han lämnar in? Eller kanske bara i de ämnen han får sämre betyg i? Vet inte vad som är normalt. 

  • Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 14:00:05 följande:

    jag vet inte riktigtvad som är bra betygmed dagens system. Jag brukar fråga om han själv är nöjd. I så fall är ja nöjd. Är han inte nöjd och vill förbättra vill jag stötta honom.

    Blig förvånad över alla dessa svar. Men samtidigt skönt. Jag har haft lite dåligt samvete att jag inte lagt mig i mer.


    Han har bra betyg! Ett D motsvarar en 2:a E motsvarar en 3:a, ett C en stark 3:a eller svag 4:a, ett B en 4:a och ett A en 5:a. Min son har inte haft A:n, bara nåt enstaka B och C och resten E och D. Han har kämpat nu sista terminen och fått fler B:n och C:n. Målet har varit att minst få C och det är kämpigt att få det. Det är bra betyg. Ditt barn ligger bland de bästa. Att överhuvudtaget få ett A är riktigt bra. Min son är bättre än de flesta av hans kompisar. Kom med råge in på teknisk linje med de betygen.
  • Anonym (Hjälpsam)

    Jag har läst på hur systemet fungerar i teorin. Jag håller med om att det verkar vara extremt svårt att få A. Man måste ha A på varje moment. Om man missat något kan det inte vägas upp av annat vilket är synd.

    Självklart kommer jag aldrig att göra några läxor åt honom. Vill bara hjälpa att lära.


    Annita skrev 2019-06-09 16:34:20 följande:

    Jag blir lite förvånad över att du inte tagit reda på hur det nya betygssystemet ser ut, det har ju ganska stor betydelse när det gäller var man bör lägga fokus på läxläsning mm.

    För att få högsta betyg A (som alltså bör vara svårare att få än MVG eller 5) måste man ha mycket god förmåga att analysera, resonera och dra egna slutsatser. Inte bara lära sig fakta eller stoppa in punktlistor på rätt ställe.

    Att lära sig kritiskt tänkande kan man förstås till viss del få hjälp med, av föräldrar eller andra, men det sista steget måste man göra själv, det finns inget annat sätt.

    Någon skrev om att det finns de som tar hjälp även på universitetsnivå. Det förstår jag inte varför man gör, då skjuter man väl ändå sig själv i foten som student. För att lära sig saker på riktigt och sedan använda sig av sina kunskaper i yrkeslivet finns ju inget annat sätt än att själv sköta studierna.

    Låter hemskt med läkare, jurister, psykologer, pedagoger, HR-folk osv som inte klarat sin utbildning på egen hand. Det kan tyckas OT, men såklart lägger man grunden till en bra studieteknik redan på högstadiet. 


  • Anonym (Hjälpsam)

    Jag vet att han vid flera tillfällen missat deadline på saker.

    Både jag och han förväntar oss höga betyg. Han har extremt lätt för att komma ihåg och förstå saker. svårare för uppgifter där man ska tänka mer fritt. Det är svårt att komma in på gymnasieskolorna i vår stad men framför allt vill jag att han ska ta chansen att utvecklas och lära sig mycket i skolan.

    Skönt att många här säger att det faktiskt är höga betyg.


    Anonym (oå) skrev 2019-06-09 14:07:38 följande:

    Han måste få jobb efter sin nivå och utvecklas därefter. Du ska inte göra uppgifterna åt honom/styra, låt han komma på saker själv. Behöver han input så frågar han.

     

    Att vara segstartad är inget problem om han gör uppgifterna på avsatt tid.

     

    Han har inte dåliga betyg! A är typ högre än MVG. Hade jag haft dessa betyg och någon hade lagt ännu mer press på mig...


  • nernu

    Jag bad mina föräldrar om hjälp ibland för att de var genuint intresserade. De var nyfikna pch undrade vad vi gör i skolan nuförtiden och de var duktiga på olika ämnen så det var kul att fråga. Att din son inte vill ha dig i närheten av skolarbetet beror förmodligen på att du har förmedlat att du är besviken och har krav som han inte uppfyller. Om du inte ändrar attityd snabbt så lär han inte vända sig till dig om nånting i livet.

  • ciann
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 19:42:54 följande:

    Jag vet att han vid flera tillfällen missat deadline på saker.

    Både jag och han förväntar oss höga betyg. Han har extremt lätt för att komma ihåg och förstå saker. svårare för uppgifter där man ska tänka mer fritt. Det är svårt att komma in på gymnasieskolorna i vår stad men framför allt vill jag att han ska ta chansen att utvecklas och lära sig mycket i skolan.

    Skönt att många här säger att det faktiskt är höga betyg.


    Deadlines och planering är något jag behöver stötta min son i. Men även här är det frågor som gäller. Vilka redovisningar som är på gång, om han bokat in respons osv. 
  • Anonym (Hjälpsam)
    ciann skrev 2019-06-09 22:12:54 följande:
    Deadlines och planering är något jag behöver stötta min son i. Men även här är det frågor som gäller. Vilka redovisningar som är på gång, om han bokat in respons osv. 
    Jag brukar fråga "vad är nästa sak som ska lämnas in?" eller "vad gör ni just nu i NO?" och liknande. Ibland mer detaljerat när jag har info från läraren vad som är på gång. Ett par gånger i veckan ställer jag sådana frågor.  Får svar "Inget" eller "Vet inte". Det betyder ju egentligen bara "lägg dig inte i" :(

    Jag har oftast låtit det stanna där. Vill att han själv ska ta ansvar. 
  • Anonym (oå)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 19:42:54 följande:

    Jag vet att han vid flera tillfällen missat deadline på saker.

    Både jag och han förväntar oss höga betyg. Han har extremt lätt för att komma ihåg och förstå saker. svårare för uppgifter där man ska tänka mer fritt. Det är svårt att komma in på gymnasieskolorna i vår stad men framför allt vill jag att han ska ta chansen att utvecklas och lära sig mycket i skolan.

    Skönt att många här säger att det faktiskt är höga betyg.


    Ja, men så går han i 7an. Sånt blir lättare med tiden och det kan du stödja i genom att avsätta läxtid, inte nödvändigtvis med dig. Har han då gjort alla uppgifter så det inte finns något att göra... ja då kan han snabbt visa upp det gjorda utan du behöver ens läsa det. Kanske ha en rutin att skriva upp alla stora inlämningar/prov i en familjekalender/whiteboard. Då kan du lätt ställa frågor om han tränat till provet eller om han behöver sitta en stund.


    För mig är det viktigaste att utvecklas och betygen är sekundära då bra betyg inte nödvändigtvis betyder att man lärt sig något. Som sagt så har han redan bra betyg.

  • Anonym (Hjälpsam)
    ciann skrev 2019-06-09 22:12:54 följande:
    Deadlines och planering är något jag behöver stötta min son i. Men även här är det frågor som gäller. Vilka redovisningar som är på gång, om han bokat in respons osv. 
    Vad gör du/skulle du göra om han inte vill ha hjälp med detta?
  • Annita
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 19:34:08 följande:

    Jag har läst på hur systemet fungerar i teorin. Jag håller med om att det verkar vara extremt svårt att få A. Man måste ha A på varje moment. Om man missat något kan det inte vägas upp av annat vilket är synd.

    Självklart kommer jag aldrig att göra några läxor åt honom. Vill bara hjälpa att lära.


    Ja, betygssystemet ställer väldigt höga krav på eleverna, orimliga krav tycker jag egentligen. Vem kan vara på topp hela tiden och prestera bättre än bäst i alla lägen?! :(

    Ja, jag uppfattade det som att du bara vill hjälpa också. Jag reagerade på de i tråden som skriver om "tutors" ända upp på universitetsnivå. Ursäkta om jag var otydlig.

    Men jag tror som sagt att du gör honom en björntjänst om du lägger dig i för mycket. Däremot kan ni väl diskutera kring de ämnen han läser för tillfället. På det viset kanske du kan entusiasmera utan att direkt ta över och kritisera hans arbeten (för även välmenande tips kan tas som indirekt kritik om man är känslig).

    Och tänk på att han bara är fjorton år. Det blir väldigt orättvist att jämföra med dina egna kunskaper - självklart kan du mer om politik och naturvetenskap än honom!
  • Anonym (GS)
    Anonym (Läxor) skrev 2019-06-09 10:55:12 följande:

    Så lite som möjligt. Låt honom veta att ni finns där om han vill ha hjälp nån gång. Jag hörde en lärare säga en gång ?Jag ska betygsätta barnets kunskaper, inte föräldrarnas?


    Precis det här! Min mamma rättade mina matteläxor hela lågstadiet, jag fick inte gå till skolan och lämna in något som var fel (mamma kunde ju ha fått skämmas, för 17!), och vad blev resultatet av det? Jo, att ingen (utom mina föräldrar, då) fattade att jag hade svårt med matten. Läraren borde ju rimligen ha märkt det på lektionerna, kan man tycka, men om jag fått lämna in de här läxorna som hade sett ut som "hej kom och hjälp mig" hade kanske någon insett att jag faktiskt behövde stöd. 

    Hade jag haft svårt att stava hade hon förmodligen korrekturläst mina texter också, vilket lett till att det tagit längre tid innan det upptäckts att jag hade problem.

    Mina föräldrar hjälpte mig under hela skoltiden med att förhöra sådant som glosor, historieläxor och sådant och det tycker jag är en helt annan sak, eleven ska sedan gå till skolan och prestera på prov eller läxförhör.

    Under de år jag själv jobbade som lärare gav jag endast i undantagsfall läxor som krävde att eleverna skulle skriva texter eller lösa uppgifter hemma. Vad ska jag sätta för betyg på en uppgift som lämnats in av en elev i högstadiet som knappt kan skriva "Hej, jag heter..." på franska på lektionerna och sedan lämnar in en helt perfekt text med verbformer man inte kommer in på förrän i gymnasiet, som är skriven hemma (av mamma?). 

    Självklart kan man diskutera ämnen som behandlas i uppgifterna, och visa att man intresserar sig för vad som sker i skolan och även att det man jobbar med i skolan finns i "verkligheten utanför skolan" också. Det är bara bra. Men att lägga sig i det som ska lämnas in och betygsättas tycker i alla fall jag som lärare är ett oskick. 
Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?