• Anonym (Hjälpsam)

    Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?

    Min son i 7an vill inte alls att jag lägger mig i skolarbetet. Vill inte att jag förhör på läxor, läser hans inlämningsuppgifter osv. 

    Hur mycket ska man "tvinga sig på". Jag försöker förklara att det är dumt av honom att inte utnyttja oss föräldrar i alla fall till att korrekturläsa rapporter och inlämningsuppgifter innan han lämnar in. Men han vill inte. Han tycker att han kan så bra ändå.

    Han har lätt för att lära, men skriver ofta lite väl kortfattat tycker jag. Kan ha lite svårt att komma igång med uppgifter. Har bra språk och aldrig grammatiska fel eller stavfel. Självklart kan han bli bättre, men han är heller inte dålig. 

    Betygen tycker jag är lägre än vad jag hade förväntat mig. Mest B, en hel del C och ett par A. Till och med ett D tror jag efter första terminen i 7an. 

    Hur mycket ska jag lägga mig i? Ska jag kräva att få förhöra honom inför prov? Att få läsa uppgifter innan han lämnar in? Eller kanske bara i de ämnen han får sämre betyg i? Vet inte vad som är normalt. 

  • Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?
  • ciann
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 22:22:40 följande:
    Jag brukar fråga "vad är nästa sak som ska lämnas in?" eller "vad gör ni just nu i NO?" och liknande. Ibland mer detaljerat när jag har info från läraren vad som är på gång. Ett par gånger i veckan ställer jag sådana frågor.  Får svar "Inget" eller "Vet inte". Det betyder ju egentligen bara "lägg dig inte i" :(

    Jag har oftast låtit det stanna där. Vill att han själv ska ta ansvar. 

    Precis så gör jag. Och ju mer info från läraren desto lättare att följa upp. 
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-06-09 22:25:22 följande:
    Vad gör du/skulle du göra om han inte vill ha hjälp med detta?
    Han smiter gärna undan. Ja. Samtidigt vet han att han behöver ett processstöd för att inte missa deadlines. Lyssnar han inte på mig så kontaktar jag faktiskt läraren och ber honom följa upp i vid nästa planeringstillfälle. Det är hans specialanpassning. Lägger mig aldrig i innehållet, där går hans gräns. Och också min. Jobbet måste han göra själv med feedback från lärare. 
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Master) skrev 2019-06-09 13:53:01 följande:
    Fast man pluggar ju inte främst för att få bra betyg utan för att lära sig saker. Jag har aldrig haft användning av mina (ganska bra) gymnasiebetyg (gick univ.utb. med intagningsprov) men har haft jättemycket nytta och glädje av det jag lärde mig i skolan, både på fritiden och i universitetsstudierna och yrket.
    Har själv haft väldigt lite användning av det jag lärde mig i grundskolan och det är sällan jag hör någon annan som haft det heller. Visst grunderna har man användning för men det var bara en liten del. Matten tex är rätt olik på universitetet. Sen har jag som sagt var lärt mig mer på egen hand.  Grundskolan handlade bara om att få ett papper för att kunna visa upp för att kunna gå vidare annars var det slöseri med tid. Hade fungerat lika bra för mig om dom sagt vad det skulle komma prov på och jag sen fått tentat på det då hade jag kunnat använda tiden till roligare saker. För att återgå till tråden så behöver grabben bara se till att få betyg för att komma in på det han vill.  Viktigare att han får njuta av ungdomen för det är en tid som aldrig kommer tillbaka.  Är tragiskt när man tänker på alla i klassen som satt hela tiden och pluggade för att få högsta betygi i allt och vad tjänade dom på det? Inget dom hade inte lättare att få jobb eller gå vidare och dom är intemer bildade. Däremot missade dom mycket. Sen handlar betyg mycket om att föräldrar vill skryta.
  • Anonym (Q)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-11 19:06:46 följande:
    Har själv haft väldigt lite användning av det jag lärde mig i grundskolan och det är sällan jag hör någon annan som haft det heller. Visst grunderna har man användning för men det var bara en liten del. Matten tex är rätt olik på universitetet. Sen har jag som sagt var lärt mig mer på egen hand.  Grundskolan handlade bara om att få ett papper för att kunna visa upp för att kunna gå vidare annars var det slöseri med tid. Hade fungerat lika bra för mig om dom sagt vad det skulle komma prov på och jag sen fått tentat på det då hade jag kunnat använda tiden till roligare saker. För att återgå till tråden så behöver grabben bara se till att få betyg för att komma in på det han vill.  Viktigare att han får njuta av ungdomen för det är en tid som aldrig kommer tillbaka.  Är tragiskt när man tänker på alla i klassen som satt hela tiden och pluggade för att få högsta betygi i allt och vad tjänade dom på det? Inget dom hade inte lättare att få jobb eller gå vidare och dom är intemer bildade. Däremot missade dom mycket. Sen handlar betyg mycket om att föräldrar vill skryta.
    Verkligen? Kunde du läsa, skriva, räkna och prata engelska och lite franska eller tyska innan du började skolan? Hade du kunnat skippa allt det där och gett dig på universitetsmatematik med en gång? Grunderna från grundskolan gör ju att man kan tillgodogöra sig mer avancerad utbildning och jag känner väldigt få vuxna som inte åtminstone läser och skriver något varje dag ...
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-11 19:21:26 följande:
    Verkligen? Kunde du läsa, skriva, räkna och prata engelska och lite franska eller tyska innan du började skolan? Hade du kunnat skippa allt det där och gett dig på universitetsmatematik med en gång? Grunderna från grundskolan gör ju att man kan tillgodogöra sig mer avancerad utbildning och jag känner väldigt få vuxna som inte åtminstone läser och skriver något varje dag ...
    Du läste visst inte mitt inlägg jag skrev ju att grunderna var det som var bra att lära sig i skolan. Men det hade man kunnat komprimera till några år. Sen är det inte ovanlig att man kan läsa och räkna innan man börjar skolan. Jag kunde det hyfsat. För övrigt behöver man inte skolan för att lära sig saker.  Jag lärde mig det mesta själv. Matte tex från 4-9 var det ingen lärare som någonsin kollade om jag lyssnade på lektionerna eller gjort någon läxa så jag har tillbringat dom flesta lektioner med att sitta och prata med kompisar, rita eller annat. Det stod ju i boken hur det fungerade det räckte ju att hårdplugga inför proven. När det gäller engelska då kan jag direkt säga att nej skolans rabblande av glosor gjorde inte att jag blev bra på engelska. Det som däremot gjorde det var otextade filmer, låtar på engelska och att snacka på engelska. Har för övrigt börja komma forskning som visar att skolans sätt att lära ut språk fungerar dåligt. Sen som jag skrev matten som man sysslade med på universitetet hade lite med grundskolans att göra.
  • Anonym (Q)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-11 20:09:57 följande:
    Du läste visst inte mitt inlägg jag skrev ju att grunderna var det som var bra att lära sig i skolan. Men det hade man kunnat komprimera till några år. Sen är det inte ovanlig att man kan läsa och räkna innan man börjar skolan. Jag kunde det hyfsat. För övrigt behöver man inte skolan för att lära sig saker.  Jag lärde mig det mesta själv. Matte tex från 4-9 var det ingen lärare som någonsin kollade om jag lyssnade på lektionerna eller gjort någon läxa så jag har tillbringat dom flesta lektioner med att sitta och prata med kompisar, rita eller annat. Det stod ju i boken hur det fungerade det räckte ju att hårdplugga inför proven. När det gäller engelska då kan jag direkt säga att nej skolans rabblande av glosor gjorde inte att jag blev bra på engelska. Det som däremot gjorde det var otextade filmer, låtar på engelska och att snacka på engelska. Har för övrigt börja komma forskning som visar att skolans sätt att lära ut språk fungerar dåligt. Sen som jag skrev matten som man sysslade med på universitetet hade lite med grundskolans att göra.
    Intressant. Kommer du att skicka dina (framtida?) barn till skolan eller tycker du att de skulle kunna ta hand om det bättre själva? Kanske efter att de har tillgodosett sig grunderna (som man ju faktiskt ägnar väldigt mycket tid åt i grundskolan). 
    Dessutom skulle jag gissa att du fick dina matteböcker som du läste dig till dina kunskaper i, från just skolan, samt att de test du hårdpluggade inför hjälpte till att motivera dig att ta itu med olika begrepp. 
    Jag beklagar att du annars hade en så pass icke-inspirerande skolgång. Hade du inte en enda riktigt bra lärare i grundskolan?
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-11 20:18:07 följande:
    Intressant. Kommer du att skicka dina (framtida?) barn till skolan eller tycker du att de skulle kunna ta hand om det bättre själva? Kanske efter att de har tillgodosett sig grunderna (som man ju faktiskt ägnar väldigt mycket tid åt i grundskolan). 
    Dessutom skulle jag gissa att du fick dina matteböcker som du läste dig till dina kunskaper i, från just skolan, samt att de test du hårdpluggade inför hjälpte till att motivera dig att ta itu med olika begrepp. 
    Jag beklagar att du annars hade en så pass icke-inspirerande skolgång. Hade du inte en enda riktigt bra lärare i grundskolan?
    Som jag skrev kunde dom bara gett mig böckerna och sagt vad som skulle komma på prov så kunde jag använt tiden till mer vettiga saker. Så var det när jag sen läste vidare då sket dom i om man var där eller inte så länge man klarade tentorna så länge det inte var obligatoriska saker eller lab.

    Och nej hade inte många lärare som jag lyssnade på dagdrömde mig igenom i stort sett hela grundskolan. Faktum är att jag tror inte jag gjorde ett enda tal på mattelektionerna i högstadiet. Och engelskan då bytte jag från särskild till allmän för jag tyckte att läraren var skittråkig som bara rablade gramatik. På allmän var det raka motsatsen där kunde vi sitta och se på film på en del lektioner eller så malde den läraren på medans vi satt och snackade med varandra. Så nej kan helt ärligt säga att jag har inte haft någon inspirerande lärare. Och mycket av det dom lärt ut var skittråkigt. Ta vara NO varför fick man inte lära sig om relativitetsteorin det hade varit intressant men det fick jag lära mig på egen hand. Eller få lära sig etologi eller annat intressant. Så jag kan säga att nästan allt jag lärt mig har jag lärt mig utanför skolan.

    Skulle jag få barn då är jag skyldig att skicka dom till skolan men jag skulle inte tvinga dom att sitta med läxor. Jag skulle lära dom att lära sig själv. Sen skulle jag se till att dom skulle få njuta av barndomen och ungdomen och inte slänga bort den på att jaga betyg.
  • Anonym (Q)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-13 00:36:50 följande:
    Som jag skrev kunde dom bara gett mig böckerna och sagt vad som skulle komma på prov så kunde jag använt tiden till mer vettiga saker. Så var det när jag sen läste vidare då sket dom i om man var där eller inte så länge man klarade tentorna så länge det inte var obligatoriska saker eller lab.

    Och nej hade inte många lärare som jag lyssnade på dagdrömde mig igenom i stort sett hela grundskolan. Faktum är att jag tror inte jag gjorde ett enda tal på mattelektionerna i högstadiet. Och engelskan då bytte jag från särskild till allmän för jag tyckte att läraren var skittråkig som bara rablade gramatik. På allmän var det raka motsatsen där kunde vi sitta och se på film på en del lektioner eller så malde den läraren på medans vi satt och snackade med varandra. Så nej kan helt ärligt säga att jag har inte haft någon inspirerande lärare. Och mycket av det dom lärt ut var skittråkigt. Ta vara NO varför fick man inte lära sig om relativitetsteorin det hade varit intressant men det fick jag lära mig på egen hand. Eller få lära sig etologi eller annat intressant. Så jag kan säga att nästan allt jag lärt mig har jag lärt mig utanför skolan.

    Skulle jag få barn då är jag skyldig att skicka dom till skolan men jag skulle inte tvinga dom att sitta med läxor. Jag skulle lära dom att lära sig själv. Sen skulle jag se till att dom skulle få njuta av barndomen och ungdomen och inte slänga bort den på att jaga betyg.
    Det är trist att läsa. Särskilt då du, som gick vidare till att läsa på universitet, betraktas som en av framgångshistorierna från skolans sida.
    Personligen tycker jag att det är tragiskt att man får elever att känna sig så maktlösa att de inte kan påverka sin egen utbildning och känna att de själva bidrar till hur deras skolgång ter ut. Man lyckas inte ta till vara barns naturliga nyfikenhet och drivkraft. 
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Q) skrev 2019-06-13 02:15:08 följande:
    Det är trist att läsa. Särskilt då du, som gick vidare till att läsa på universitet, betraktas som en av framgångshistorierna från skolans sida.
    Personligen tycker jag att det är tragiskt att man får elever att känna sig så maktlösa att de inte kan påverka sin egen utbildning och känna att de själva bidrar till hur deras skolgång ter ut. Man lyckas inte ta till vara barns naturliga nyfikenhet och drivkraft. 
    Det finns mycket skolan skulle kunna göra. Tar man matten tex så bör man sluta med systemet där man sitter och tragglar tal utan att se varför. Man borde istället göra den roligare och att man får räkna ut saker på ett roligare sätt. Och man skulle lära ut mer om bakgrunden till olika delar av matten. Tex hur man kom fram till pi eller lära ut all matte som finns i naturen. Har lärt mig en massa sånt på egen hand och det fick mig mer intresserad av matte än när man satt och tragglade minsta gemensamma nämnare och annat. Hörde på radion om en man som anlitades som extralärare efter skoltid för dom som behövde extrastöd. Han fick dom att lyckas genom att göra experiment och spel och annat som väckte deras intresse. Är många som tror att dom inte är mattemänniskor bara för att skolan lärt dom det. Såg ett ted talk som handlade om just det. Samma med dom andra ämnena språk tex började forskning visa att det sätt som det utförs nu fungerar sämre än andra metoder. Sen måste skolan ta hänsyn till det finns många olika typer av människor. Jag hade tur eftersom jag är bra på att lära mig själv. Men jag skulle tro att många som inte klarar skolan skulle kunna bli väldigt duktiga med rätt stöd. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (K) skrev 2019-06-09 17:55:47 följande:
    Han har bra betyg! Ett D motsvarar en 2:a E motsvarar en 3:a, ett C en stark 3:a eller svag 4:a, ett B en 4:a och ett A en 5:a. Min son har inte haft A:n, bara nåt enstaka B och C och resten E och D. Han har kämpat nu sista terminen och fått fler B:n och C:n. Målet har varit att minst få C och det är kämpigt att få det. Det är bra betyg. Ditt barn ligger bland de bästa. Att överhuvudtaget få ett A är riktigt bra. Min son är bättre än de flesta av hans kompisar. Kom med råge in på teknisk linje med de betygen.
    Du kan inte jämföra betygssystemet alls på det sättet. Ett E och D är mycket bättre en det gamla 1:a och 2:a.  Ett E är ett mycket brett betyg jag skulle snarare säga att ett E motsvarar allt från en 1:a till en 3:a.
  • Angora
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-13 00:36:50 följande:

    Som jag skrev kunde dom bara gett mig böckerna och sagt vad som skulle komma på prov så kunde jag använt tiden till mer vettiga saker. Så var det när jag sen läste vidare då sket dom i om man var där eller inte så länge man klarade tentorna så länge det inte var obligatoriska saker eller lab.

    Och nej hade inte många lärare som jag lyssnade på dagdrömde mig igenom i stort sett hela grundskolan. Faktum är att jag tror inte jag gjorde ett enda tal på mattelektionerna i högstadiet. Och engelskan då bytte jag från särskild till allmän för jag tyckte att läraren var skittråkig som bara rablade gramatik. På allmän var det raka motsatsen där kunde vi sitta och se på film på en del lektioner eller så malde den läraren på medans vi satt och snackade med varandra. Så nej kan helt ärligt säga att jag har inte haft någon inspirerande lärare. Och mycket av det dom lärt ut var skittråkigt. Ta vara NO varför fick man inte lära sig om relativitetsteorin det hade varit intressant men det fick jag lära mig på egen hand. Eller få lära sig etologi eller annat intressant. Så jag kan säga att nästan allt jag lärt mig har jag lärt mig utanför skolan.

    Skulle jag få barn då är jag skyldig att skicka dom till skolan men jag skulle inte tvinga dom att sitta med läxor. Jag skulle lära dom att lära sig själv. Sen skulle jag se till att dom skulle få njuta av barndomen och ungdomen och inte slänga bort den på att jaga betyg.


    Fast ?förr? låg fokus mycket på faktainlärning och ja, det kan de flesta plugga på inför ett prov. Det som vi lär eleverna nu genom det centrala innehållet (faktan/arbetsområdena) är att analysera, reflektera, resonera och att se samband vilket är kunskapskraven idag. Det är något som är svårt för eleverna och de löser inte detta själva! Jag har provat att ge eleverna ?fria händer? men det går inte då det är för abstrakt. Förmågorna är dock precis det eleverna idag har nytta av i yrkeslivet, inte nödvändigtvis faktakunskaperna per se.
  • Anonym (lärare)
    Angora skrev 2019-06-14 07:35:50 följande:

    Fast ?förr? låg fokus mycket på faktainlärning och ja, det kan de flesta plugga på inför ett prov. Det som vi lär eleverna nu genom det centrala innehållet (faktan/arbetsområdena) är att analysera, reflektera, resonera och att se samband vilket är kunskapskraven idag. Det är något som är svårt för eleverna och de löser inte detta själva! Jag har provat att ge eleverna ?fria händer? men det går inte då det är för abstrakt. Förmågorna är dock precis det eleverna idag har nytta av i yrkeslivet, inte nödvändigtvis faktakunskaperna per se.


    Håller med. De ör inye mogna heller att tänka på detta vis riktigt och behöver massor hjälp.
  • Anonym (tobbe)
    Nu har skolan ändrat sig mycket så jag har inte jättekoll. När jag gick i skolan var det mer att man skötte sig själv lärarna kollade inte om man förstått. Sen är betygen anorlunda det verkar rätt så dumt att en dålig dag kan sabba hela betyget. Fanns iofs idiotiska saker med betygen vi hade på 90-talet. Var väldigt drygt tex att ens betyg inte bara påverkades av ens egna prestation utan även hur bra övriga klassen var. Det gjorde ju att även om man presterade lika bra som en kompis i en annan klass kunde man få sämre betyg om man hade otur att hamna i en klass med höga betyg eftersom klassens medel inte fick bli för högt.
  • Anonym (Hjälpsam)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-14 13:30:17 följande:

    Nu har skolan ändrat sig mycket så jag har inte jättekoll. När jag gick i skolan var det mer att man skötte sig själv lärarna kollade inte om man förstått. Sen är betygen anorlunda det verkar rätt så dumt att en dålig dag kan sabba hela betyget. Fanns iofs idiotiska saker med betygen vi hade på 90-talet. Var väldigt drygt tex att ens betyg inte bara påverkades av ens egna prestation utan även hur bra övriga klassen var. Det gjorde ju att även om man presterade lika bra som en kompis i en annan klass kunde man få sämre betyg om man hade otur att hamna i en klass med höga betyg eftersom klassens medel inte fick bli för högt.


    Klassens medel fick ju bli så högt som ni presterade på nationella prov +- några %.
Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?