• Solrosas

    Upprepade missfall med år mellan varje

    Hej!

    Jag fick mitt första missfall för 9 år sedan i vecka 10, mitt andra missfall för 6 år sedan i vecka 5. Båda dessa graviditeter skulle ha slutat i abort men dit hann jag aldrig. Jag var alldeles för ung för att ha barn. Idag är jag 24 år gammal.

    Jag träffade min nuvarande sambo när jag var 19 år gammal och blev oväntat gravid när jag var 21. Vi ville gärna ha barn men det passade inte in i våra liv just då och graviditeten slutade i abort i vecka 6.

    Nu när vi blivit planerat gravid så upptäcktes det vid ultraljudet att jag i vecka 8 bara utvecklat en tom hinnsäck.

    Räknas mina missfall som upprepade missfall när det gått så lång tid mellan varje?? Är så förkrossad över att jag kanske har svårigheter med att få barn. Ångrar bittert att jag varit så slarvig i unga år och nu måste ha dessa missfall i bagaget och oroa ihjäl mig.

  • Svar på tråden Upprepade missfall med år mellan varje
  • viseversa

    Tvivlar på att det är pga missfallen eller aborten som detta hände nu. Det var en slump. Men visst kanske du har svårare att behålla en graviditet av andra orsaker. Vissa har ju upprepade missfall utan någon kan hitta orsaken.

  • UndrandeSökare
    Solrosas skrev 2019-06-09 09:02:46 följande:

    Hej!

    Jag fick mitt första missfall för 9 år sedan i vecka 10, mitt andra missfall för 6 år sedan i vecka 5. Båda dessa graviditeter skulle ha slutat i abort men dit hann jag aldrig. Jag var alldeles för ung för att ha barn. Idag är jag 24 år gammal.

    Jag träffade min nuvarande sambo när jag var 19 år gammal och blev oväntat gravid när jag var 21. Vi ville gärna ha barn men det passade inte in i våra liv just då och graviditeten slutade i abort i vecka 6.

    Nu när vi blivit planerat gravid så upptäcktes det vid ultraljudet att jag i vecka 8 bara utvecklat en tom hinnsäck.

    Räknas mina missfall som upprepade missfall när det gått så lång tid mellan varje?? Är så förkrossad över att jag kanske har svårigheter med att få barn. Ångrar bittert att jag varit så slarvig i unga år och nu måste ha dessa missfall i bagaget och oroa ihjäl mig.


    Jag beklagar dina missfall.

    Om man haft 3 missfall utan levande födda barn mellan dessa missfall, så kan man ha rätt att göra en missfallsutredning via Landstinget. Kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus. Då kan du också fråga om det gör någon skillnad om det är flera år mellan missfallen.

    Jag och min man har haft 6 missfall och efter 3e fick vi göra en missfallsutredning via Landstinget. Den visade tyvärr inget för de tog för FÅ prover. Läkarna sa bara "otur" försök igen. Men otur ÄR INGEN orsak till missfall !!! Jag bestämde mig för att hitta bättre hjälp !

    Efter 4e hittade jag Atentråden och vi åkte till Life clinic i Aten där en mycket bättre utredning gjordes. Den visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar våra missfall.

    Behandlingen består av Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och intralipiddropp.

    Men tyvärr fick jag missfall även med den behandlingen.

    Vi hade inte fått göra spermatest varken i Sverige eller i Aten tyvärr.

    Vi åkte då vidare till Avaclinic i Riga där det gjordes Sperm dna fragmentationstest. Både dnafel och fragmentationsfel hittades. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt, så kommer hans spermier inte leda till levande födda barn. Spermadonation är enda möjligheten. Så vi håller nu på med donation i Riga.

    Så det jag vill säga är : att det finns ALLTID minst en orsak till Missfall !!! Det gäller bara att hitta den/dem. Däremot är "otur" ingen orsak. Så tro inte på det om någon inom vården säger det till dig ! För det är verkligen inte sant. Men när det gäller upprepade missfall är det svårt art få rätt hjälp i Sverige.

    För mer info, köp och läs denna bok: "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för 300kr.

    Bra sida; www.fertilitetsguiden.com

    Du är också välkommen till Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
Svar på tråden Upprepade missfall med år mellan varje