• Sun 9 Jun 2019 10:47
    1031 visningar
    7 svar
    7
    1031

    Brutet nyckelben

    Min son på 15 månader vart igår kväll tacklad av hunden å ramla så illa att han bröt nyckelbenet!

    Asså mina tårar slutar inte rinna, tycker så synd om min älskade son!

    Han har ju ont så fort han eller vi råkar röra på armen!

    Är det någon annan som råkat ut för detta? Hur lång tid tog de tills den värsta smärtan gick över?

    Och hur lång tid tills erat barn var sig själv igen?

  • Svar på tråden Brutet nyckelben
  • Sun 9 Jun 2019 11:06
    #1

    Min brorsdotter bröt nyckelbenet när hon var 1 år och precis lärt sig gå.

    Som jag minns det tog det bara någon vecka innan det blev betydligt bättre.

    Det som är viktigt är att ni låter den skadade sidan och armen vara ifred. När du lyfter ditt barn tar du tag under armen på den friska sidan samt en hand mellan benen. Du tar alltså inget tag under armen på den skadade sidan.

  • Sun 9 Jun 2019 12:32
    #2

    Hej. Vårt barn gjorde det som 2,5-åring. Det var illa en vecka, sen förskola och bättre vecka 2 men de fick instruktioner att inte lyfta barnet under armarna. Man fick lycka under den armen som inte gjorde ont och sen i benet på andra sidan. En smart grej kan vara att ta på barnet tex vit tröja och rita stort rött kryss på sidan där nyckelbenet är brutet så personalen och barn på förskolan kommer ihåg. Alvedon och stilla aktiviteter första tiden är ju att rekommendera.

  • Sun 9 Jun 2019 12:38
    #3
    XEmmabus skrev 2019-06-09 11:06:08 följande:

    Min brorsdotter bröt nyckelbenet när hon var 1 år och precis lärt sig gå.

    Som jag minns det tog det bara någon vecka innan det blev betydligt bättre.

    Det som är viktigt är att ni låter den skadade sidan och armen vara ifred. När du lyfter ditt barn tar du tag under armen på den friska sidan samt en hand mellan benen. Du tar alltså inget tag under armen på den skadade sidan.


    Va skönt att höra att de endå gick rätt snabbt för de värsta att gå över!

    Nej precis lyfter inte under armarna men de är lite svårt att få upp honom ur sin stol när han ätit bara..
  • Sun 9 Jun 2019 12:39
    #4
    Tomelilla15 skrev 2019-06-09 12:32:48 följande:

    Hej. Vårt barn gjorde det som 2,5-åring. Det var illa en vecka, sen förskola och bättre vecka 2 men de fick instruktioner att inte lyfta barnet under armarna. Man fick lycka under den armen som inte gjorde ont och sen i benet på andra sidan. En smart grej kan vara att ta på barnet tex vit tröja och rita stort rött kryss på sidan där nyckelbenet är brutet så personalen och barn på förskolan kommer ihåg. Alvedon och stilla aktiviteter första tiden är ju att rekommendera.


    Som tur är har han inte börjat på förskola än så de är skönt!

    Han börjar i augusti å då kommer de nog iaf vara läkt!

    Tack
  • Sun 9 Jun 2019 13:19
    #5

    När ni tar upp barnet från barnstolen är det bra att det har på sig byxor med lite kraftigare linning (typ jeans med resårmidja). Då kan man ta ena handen under barnets arm och ta tag i byxlinningen med den andra. Ställ barnet upp i stolen och byt sedan greppet om linningen till mellan benen.

    Små barn läker väldigt fort. Det kommer att gå bra.

  • Sun 9 Jun 2019 15:54
    #6
    XEmmabus skrev 2019-06-09 13:19:16 följande:

    När ni tar upp barnet från barnstolen är det bra att det har på sig byxor med lite kraftigare linning (typ jeans med resårmidja). Då kan man ta ena handen under barnets arm och ta tag i byxlinningen med den andra. Ställ barnet upp i stolen och byt sedan greppet om linningen till mellan benen.

    Små barn läker väldigt fort. Det kommer att gå bra.


    Ja de va smart! Tack för tipset!
  • Anonym (sessa­n)
    Tue 11 Jun 2019 06:29
    #7

    Eller om du har möjlighet, låt barnet sitta i ditt knä när ni äter...iallafall de första dagarna.

    Stackars liten, måste ju göra jätteont.

    Hoppas att det läker fort.

Svar på tråden Brutet nyckelben