• Anonym (Orolig)

    Kan man bryta ett revben utan att känna de?

    Vet inte vad detta kan vara. Började för ca 2 månader sedan att jag inte kan längre ligga på min vänstra sida för jag känner att det är någon knöl vid revbenet på vänster sida. Inte utanpå revbenet utan innanför. Har försökt känna men sen bara struntat i att ligga på den sidan.

    För en vecka sen började de bli svårt att ta djupa andetag, de känns väldigt trångt vid inandning.

    Nu såg jag igår när jag kollade noggrannare att där jag har en knöl när jag ligger så när jag står upp så är de en grop och blåmärke vid de stället. De är som om revbenet gått av eller något. Jag skulle absolut märka om jag har slagit av revbenet, jobbar inom vården och man jobbar hårt och kan bli slagen men aldrig ens blivit slagen där. Har ofta ont där, känns lite som hugg under revbenet där denna inrbukningen är. Någon hör som knäckt ett revben utan att ens känna att du gjort de?

  • Svar på tråden Kan man bryta ett revben utan att känna de?
  • Anonym (Orolig)

    Men herregud vilken otrolig dum kommentar.

  • Sasu

    Kolla med VC, du kan ju få en remiss till röntgen för att se vad det är, man ska ju inte gå runt med en knöl på revbenet, kan ju vara någon tumör eller något..

  • flygrl

    En kompis till mig hostade sönder ett revben när hon hade svår hosta. Låter konstigt jag vet men så är det. Det röntgades och konstaterades det va brutet.

    Men va än det nu är i ditt fall borde du genast kontakta vårdcentralen och få det kollat för nåt fel är det ju.

    Återkom gärna och berätta hur det gått för dig!

  • Anonym (Orolig)

    Ja om man har svår hosta eller slag så förstår jag..Men har inte haft något av de. Har inte haft ont tidigare bara ett väldigt obehag att ligga på den sidan. De är nu sista dagarna som hjärtat rusar till ofta och hugger där knölen/inbuktningen sitter.

    Ska ringa vc direkt när dom öppnar imorgon så jag får en akuttid till röntgen.

    Tagit mycket mediciner pga en tarmsjukdom. Vissa av dessa mediciner kan ge cancer så är så himla rädd att de ska visa något sånt.

  • FuckGoggleAskMe

    Bra, gå till läkare. En gång var jag säker på att jag brutit revben. Ramlade och hade otrolig smärtor efter det. Gjorde otroligt ont att ligga, sitta, stå, alla rörelser var väldigt smärtsamma. Det visade sig att jag hade inte brutit revbenen, dom hade bara fått en rejäl smäll. Därför har jag svårt att tro att du brutit något revben, men kolla upp detta.

  • Anonym (Orolig)

    Uppdatering.

    Åkte till vc där en läkare kollade väldigt snabbt (max 1 min) och sa att jag direkt skulle åka på röntgen. Så åkte direkt till röntgen där hon började ta bilder. Hon kollade länge på dom och frågade hur jag mår och om jag har ont. Sa att jag mår bra men de är obehag och hugger då och då. Hon sa att läkaren inte skrivit något om att remissen inte är akut men att hon gör om den till akut. Frågade varför hon gör de och hon sa att de kan vara bra. Fick sitta och vänta i väntrummet efter och en tjej kom fram och sa att de va bra, inga fler bilder behövs och att läkaren hör av sig...

  • FuckGoggleAskMe

    Bra att du kollade! När jag var bergis på att jag brutit revben (men så var det inte), behövde dom inte röntga för att ställa diagnos.

  • Anonym (A)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-10 13:00:20 följande:
    Uppdatering.
    Åkte till vc där en läkare kollade väldigt snabbt (max 1 min) och sa att jag direkt skulle åka på röntgen. Så åkte direkt till röntgen där hon började ta bilder. Hon kollade länge på dom och frågade hur jag mår och om jag har ont. Sa att jag mår bra men de är obehag och hugger då och då. Hon sa att läkaren inte skrivit något om att remissen inte är akut men att hon gör om den till akut. Frågade varför hon gör de och hon sa att de kan vara bra. Fick sitta och vänta i väntrummet efter och en tjej kom fram och sa att de va bra, inga fler bilder behövs och att läkaren hör av sig...
    Bra att kollade upp det.
  • Anonym (Orolig)

    Läkaren ringde upp nu. Ett revben är tydligen spräckt. Förstår inte vad jag gjort men han sa att de kommer göra ont ett bra tag. Riktigt skönt att ha ett svar.

  • flygrl
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-09 22:14:19 följande:

    Ja om man har svår hosta eller slag så förstår jag..Men har inte haft något av de. Har inte haft ont tidigare bara ett väldigt obehag att ligga på den sidan. De är nu sista dagarna som hjärtat rusar till ofta och hugger där knölen/inbuktningen sitter.

    Ska ringa vc direkt när dom öppnar imorgon så jag får en akuttid till röntgen.

    Tagit mycket mediciner pga en tarmsjukdom. Vissa av dessa mediciner kan ge cancer så är så himla rädd att de ska visa något sånt.


    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-10 13:00:20 följande:

    Uppdatering.

    Åkte till vc där en läkare kollade väldigt snabbt (max 1 min) och sa att jag direkt skulle åka på röntgen. Så åkte direkt till röntgen där hon började ta bilder. Hon kollade länge på dom och frågade hur jag mår och om jag har ont. Sa att jag mår bra men de är obehag och hugger då och då. Hon sa att läkaren inte skrivit något om att remissen inte är akut men att hon gör om den till akut. Frågade varför hon gör de och hon sa att de kan vara bra. Fick sitta och vänta i väntrummet efter och en tjej kom fram och sa att de va bra, inga fler bilder behövs och att läkaren hör av sig...


    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-10 18:48:38 följande:

    Läkaren ringde upp nu. Ett revben är tydligen spräckt. Förstår inte vad jag gjort men han sa att de kommer göra ont ett bra tag. Riktigt skönt att ha ett svar.


    Bra att du fick kollat va det va. Även om du kommer ha ont ett tag vet du ju nu det inte är nåt värre att oroa sig för. Hade läkaren nån teori kring hur revbenet kan ha spräckts?

    Krya på dig!
  • Anonym (Orolig)

    Jag har ätit mycket kortison i omgångar och troligtvis lite benskör. Jobbar på en akutavdelning där man har patienter som är tunga och ska ha mycket hjälp. Så kan ha vridit mig fel när jag hjälper dom upp eller råkat stöta i något utan att tänka på de just då.

  • Sasu

    Skönt att du fick ett svar! :)


    Jag försöker få min sambo att åka in och kolla sitt revben med tanke på att han uppger att han har haft ont i det i några veckor nu och när jag rör vid det så nästan skriker han, men han är ju en envis byggarbetare.. så är inte så lätt att få iväg honom till en doktor.

  • flygrl
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-11 08:18:08 följande:

    Jag har ätit mycket kortison i omgångar och troligtvis lite benskör. Jobbar på en akutavdelning där man har patienter som är tunga och ska ha mycket hjälp. Så kan ha vridit mig fel när jag hjälper dom upp eller råkat stöta i något utan att tänka på de just då.


    Ok, låter ju inte helt orimligt (fast jag är ju förstås ingen expert).
  • Anonym (Orolig)
    Sasu skrev 2019-06-11 14:01:12 följande:

    Skönt att du fick ett svar! :)

    Jag försöker få min sambo att åka in och kolla sitt revben med tanke på att han uppger att han har haft ont i det i några veckor nu och när jag rör vid det så nästan skriker han, men han är ju en envis byggarbetare.. så är inte så lätt att få iväg honom till en doktor.


    Ja då kanske de är bra att kolla upp. Man kan ju inte göra så mycket åt de. Kan jobba och allt som vanligt. Får låta bli av sova på den sidan ett bra tag till sen försöka tänka på hur jag jobbar. Men annars ska de väl läka av sig själv.
  • Anonym (Orolig)
    flygrl skrev 2019-06-11 16:43:19 följande:

    Ok, låter ju inte helt orimligt (fast jag är ju förstås ingen expert).


    Nej ringde min gastro idag som sa att vi ska göra en ny benskörhetsmätning, får se om de är så att jag måste äta mer kalcium ett tag.
  • flygrl
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-11 20:45:15 följande:

    Nej ringde min gastro idag som sa att vi ska göra en ny benskörhetsmätning, får se om de är så att jag måste äta mer kalcium ett tag.


    Din benstomme behöver kanske stärkas för förebygga fler skador av det slaget så det låter ju vettigt.
Svar på tråden Kan man bryta ett revben utan att känna de?