• Anonym (Barnl­ängtan­)
    Sun 9 Jun 2019 17:22
    282 visningar
    30 svar
    30
    282

    Vill ha barn, men det vill inte sambon.

    Jag har en längtan efter att skaffa ett barn inom några år.

    Detta har jag sagt till min sambo också.

    Problemet är att han säger att han inte vill ha någon avkomma men ibland när vi pratar om det så kan han säga "om vi får ett barn" osv..

    Det känns som han är fram och tillbaka i denna frågan. Jag vet inte hur jag ska reagera på detta samtalsämne när han säger så..

    Hur skulle ni själva reagera om er partner sa såhär?

    Ska jag ta det som att min dröm kommer gå i kras eller ska jag ha hoppet om att det kommer ske om några år?

  • Svar på tråden Vill ha barn, men det vill inte sambon.
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 19:11
    #11
    Fiona M skrev 2019-06-09 18:30:25 följande:

    Handen på hjärtat: pratar han om att han vill ha barn, eller pratar han om ifall det skulle råka hända?


    I ena stunden pratar han på det sättet att han vill ha.
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 19:13
    #12
    Anonym (E) skrev 2019-06-09 18:45:00 följande:

    Om du hade varit yngre, jämnårig med honom tex så hade ni ju båda haft tid att vänta. Men Eftersom du är 30 så har du ju inte tid att vänta 5-10 år till på att han eventuellt ska ändra sig. Om jag var du skulle jag ta ett allvarligt snack om framtiden med honom. Är det så att han faktiskt inte vill ha barn inom ett par år så får du ju tänka efter om du är beredd att offra din dröm om barn för honom.

    Då borde ju också förklara att du inte kan vänta för länge om ni ska ha barn ihop. Risken är ju annars att han kommer på att han vill ha barn när han är 35-40 och då är det ju försent för dig... inte så kul scenario... :(


    Precis det jag menar också och det har jag försökt prata med honom om. Nej precis det som skrämmer mig, att han just ska ångra det och då är det för sent :(

    Ska försöka prata med honom igen om allt detta.
  • Anonym (Rebec­ca)
    Sun 9 Jun 2019 19:20
    #13

    Tror att ni måste ta ett allvarigt snack om var ni står och vad han menar och faktiskt vill. Du måste ta reda på om han menar att ALDRIG vill ha barn eller om han inte vill ha barn JUST NU.

    Vill han inte ha barn alls är det ju bara att acceptera och (tyvärr) gå vidare om du absolut vill ha barn. Vill han ha barn någon gång får ni ju prata om ungefär när och om du är villig att vänta på honom.

  • Sun 9 Jun 2019 19:23
    #14
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2019-06-09 19:11:13 följande:

    I ena stunden pratar han på det sättet att han vill ha.


    Med vilka ord säger han att han vill -eller tolkar du det så?
  • Sun 9 Jun 2019 19:28
    #15

    Jag menar att det är viktigt att prata KLARSPRÅK i såna här viktiga frågor, barn går liksom inte att kompromissa om.

  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 19:48
    #16
    Fiona M skrev 2019-06-09 19:23:44 följande:

    Med vilka ord säger han att han vill -eller tolkar du det så?


    Han pratar "om vi skaffar" eller "om vi får barn"

    Han var ju inne på att sterilisera sig men det har han ändrat sig om..
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 19:49
    #17
    Fiona M skrev 2019-06-09 19:28:31 följande:

    Jag menar att det är viktigt att prata KLARSPRÅK i såna här viktiga frågor, barn går liksom inte att kompromissa om.


    Det jag vet och jag försöker prata så mycket jag kan om detta ämne :/
  • Sun 9 Jun 2019 19:50
    #18
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2019-06-09 19:49:36 följande:

    Det jag vet och jag försöker prata så mycket jag kan om detta ämne :/


    Och vad säger han då?

    Säger han att han kanske vill?
  • Sun 9 Jun 2019 19:54
    #19

    Barnfrågan är ju i stort sett den enda frågan som det faktiskt inte går att kompromissa om oDet låter som att ni behöver prata ut om detta ordentligt. Dilemmat med eran åldersskillnad är ju, som tidigare nämnts, risken att han kan komma på att han vill ha barn när du är för gammal för att bli Mamma.

  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 19:57
    #20
    Fiona M skrev 2019-06-09 19:50:49 följande:

    Och vad säger han då?

    Säger han att han kanske vill?


    Ja det är just det han säger, att han vill och pratat om det på ett sätt som gör att det låter som han ändå har planer för ett barn. men nästa gång det kommer på talan så tvekar han, som att han är rädd för det :(
  • Sun 9 Jun 2019 20:00
    #21

    Barnfrågan är ju i stort sett den enda frågan som det faktiskt inte går att kompromissa om. Det låter som att ni behöver prata ut om detta ordentligt. Dilemmat med eran åldersskillnad är ju, som tidigare nämnts, risken att han kan komma på att han vill ha barn när du är för gammal för att bli Mamma.

    Många män känner sig inte redo att bli förälder i hans ålder (medan många kvinnor däremot gör det). Säger han att han inte vill ha barn så måste du lyssna på det och därefter ta beslut om hur du ska göra. Men du bör ju få veta om han menar "inte ha barn alls" eller "inte ha barn nu" för det är stor skillnad. Det finns inget utrymme för tveksamheter i den här frågan. Och ta tag i det nu innan du blir gravid av misstag och han kanske får panik och flippar ur. Då blir det jättejobbigt för er båda.

    Kanske kan en parrådgivare vara en idé om ni inte känner att ni kommer någonvart när ni pratar sinsemellan ?

  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 20:00
    #22
    Richard1986 skrev 2019-06-09 19:54:11 följande:

    Barnfrågan är ju i stort sett den enda frågan som det faktiskt inte går att kompromissa om oDet låter som att ni behöver prata ut om detta ordentligt. Dilemmat med eran åldersskillnad är ju, som tidigare nämnts, risken att han kan komma på att han vill ha barn när du är för gammal för att bli Mamma.


    Ja det är ju så och det som gör mig rädd att det kommer ske. Att man då gått här och hoppats på att det ska bli men så kommer den dagen det är försent för mig och då vill han..

    Ja jag ska försöka hitta ett tillfälle där vi verkligen kan prata ut om allt detta.
  • Anonym (A)
    Sun 9 Jun 2019 20:05
    #23

    Hade inte försatt mig i den situationen från början. När jag dejtade gjorde jag det väldigt klart och tydligt att jag ville ha barn, och det inom en överskådlig framtid. Jag bröt direkt kontakten (eller tog inte ens upp den) med samtliga som antingen inte ville ha barn alls, inte visste om de ville eller uttryckte att de ville ha det men att det låg långt i framtiden. Det var helt enkelt en total dealbreaker för min del. Hade jag ändå hamnat i en relation med någon som ändrade sig och blev som din hade jag dumpat vid första sådana uttalet från hans sida. Så, hade jag varit du hade jag dumpat honom för länge sen.

    Nu har du ett val:

    1) Stanna och acceptera och ställ in dig på att det troligtvis inte kommer bli några barn, för ja, du ska ta det han säger på allvar. Er relation kan dessutom ta slut och det innan det har blivit några barn, och då står du där som nybliven singel och tiden tickar (såg dessutom att du var över 30). Det är då inte det lättaste att hinna återhämta sig från uppbrottet, ge sig ut på dejtingmarknaden igen, hitta ?den rätta? och lära känna honom i lugn takt osv. innan det är för sent.

    2) Dumpa och hitta någon annan.

    Du skulle också kunna skaffa barn på egen hand eller med en medförälder men det vet jag inte hur du ställer dig till, men det kan i sådana fall vara ett tredje alternativ.

  • Anonym (Varit­Där)
    Sun 9 Jun 2019 21:04
    #24
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2019-06-09 20:00:30 följande:

    Ja det är ju så och det som gör mig rädd att det kommer ske. Att man då gått här och hoppats på att det ska bli men så kommer den dagen det är försent för mig och då vill han..

    Ja jag ska försöka hitta ett tillfälle där vi verkligen kan prata ut om allt detta.


    Det var jag paniskt rädd för i min relation. Att vi skulle gå isär pga olika mål i livet, jag försöker gå vidare på egen hand eller med ny partner och så träffar han någon och skaffar barn med. För då var det mig det var fel på (skulle jag garanterat känna).
  • Anonym (Nej)
    Mon 10 Jun 2019 11:13
    #26

    Han vill inte ha barn. Antingen får du leva med det eller lämna honom och skaffa barn själv eller hitta en man som vill ha barn. Att vänta löser ingenting. Du blir knappast yngre liksom.

  • Anonym (A 2)
    Mon 10 Jun 2019 17:02
    #27
    Fiona M skrev 2019-06-09 19:28:31 följande:
    Jag menar att det är viktigt att prata KLARSPRÅK i såna här viktiga frågor, barn går liksom inte att kompromissa om.
    Ja, det är viktigt.
  • Tue 13 Aug 2019 16:40
    #28
    +1

    Du får göra som många tidigare har skrivit.

    Ställa honom mot väggen.

    Jag vill ha barn, med eller utan dig.

    Antingen skaffar vi ett barn tillsammans eller så kommer jag att göra det själv och då får du ta ställning till om vi skall fortsätta tillsammans eller ej.

    Om du skall köra själv så kan du göra det via någon klinik som hjälper dig att bli gravid eller söker efter en ny partner själv som vill skaffa barn alt så gör du en privat heminseminationed en donator.

    Då får han bestämma sig hur han vill. Om jag läser vad du har skrivit vill du verkligen ha barn. Då får du välja, barn ev själv eller killen du är med för han kommer mest troligt inte ge dig ett barn.

    Beslutet du tar skall du leva med resten av livet.

  • Anonym (Pija)
    Tue 13 Aug 2019 23:26
    #29

    Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som inte vill ha barn. För mig är det en självklarhet och ingenting jag tänker ge upp. Hellre skaffar jag barn på egen hand om jag inte hittar rätt man innan dess.

    Att vara tillsammans med någon och hoppas att den ska ändra sig tycker jag inte är sjyst mot sig själv eller den andra. Om jag var osäker på vad min kille faktiskt ville skulle jag ställa ett ultimatum och ge honom lite betänketid. Skulle han komma fram till att barn är uteslutet skulle även vår framtid (som par) vara det.

  • Wed 14 Aug 2019 06:29
    #30

    Säger han att han inte vill ha barn så ska du lita på det.

    Men om han bara är rung 25 kanske han känner att han vill ha barn om 10-15 år. Då är det ändå för sent för dig.

    Du har fortfarande tid att träffa en ny man som också vill ha en relation och barn. Satsa på det !

Svar på tråden Vill ha barn, men det vill inte sambon.