• Tultan

    Hjälp tack

    Har en go 14 åring i vanliga fall. Men när han spelar på sin förbaskade dator blir han det motsatta ibland. Så igår var det dax igen. Gap å skrik på dom övriga spelarna dag efter dag... Så vi sa till på skarpen att det blir inget spel om han inte slutar skrika. Fick efter ett par timmar kram och vi hade ett bra samtal.

    Allt har varit frid och fröjd och jag å gubben bokade resa som sonen valt. Men nu efter middagen var det dax igen. Sur å gap och när jag påminde honom att ta sitt insulin för att hans värden var höga så sitter han å säger att mamma är dum i huvudet till sina spel kompisar.

    Jag känner för att avboka resan. Gör jag rätt i att markera?

  • Svar på tråden Hjälp tack
  • megsi

    Förstår hur du tänker, men nej du ska inte boka av resan. Är det inte värre saker så ta några djupa andetag. Dom är sådär ibland de små liven och det där är ändå inget farligt.

  • Bagar Bengtsson

    Nu är mina barn inte så stora men jag kommer fortfarande ihåg en sak från min barndom...


    Detta va nog 30 år sedan och jag som oftast va ganska ordentlig hade blivit förbannad och grinig. Det var bara småsaker oftast, men mina föräldrar fick höra det ändå. 


    Iaf så sa jag ett ord som jag inte förstod då hur allvarligt det var laddat. Min mor blev jätteledsen. Jag gick in på mitt rum. Kom ut till 17 men ingen mat var klar. Nät farsan kom hem undrade han vad som hade hänt. Ingen sa något. Jag sov inget den natten och skolan dagen efter gjorde jag inte mycket. Jag plockade blommor och bestämde mig att säga förlåt. Mamma blev glad och förlät mig, men vi hade ett långt samtal. Hon förklarade att hon förstod att jag kunde bli arg, men att använda sådana ord mot mina föräldrar eller andra vuxna med för den delen var inte ok.


    Vet inte vad jag ville ha sagt. Kanske menar att ett djupt samtal med sonen och att hans ord träffar dig hårt varje gång kan få honom att bättra sig.


    Lycka till!

  • Tultan
    Praktisk58 skrev 2019-06-09 20:45:00 följande:

    Koppla ut internet när han skriker istället


    Ja, det gjorde jag banne mig
  • Twinmom13

    Jag är lite av ?mitt hus mina regler? människa.

    Men jag försöker vara noga med att straffet ska matcha brottet, så att säga.

    Ex om dom bråkar om spelet så plockar jag undan det om dom inte skärper sig (jag kör 3 strikes youre out) eller om det är bråk och stök och gnäll vid matbordet så ryker tallriken.

  • Tultan
    Bagar Bengtsson skrev 2019-06-09 20:47:42 följande:

    Nu är mina barn inte så stora men jag kommer fortfarande ihåg en sak från min barndom...

    Detta va nog 30 år sedan och jag som oftast va ganska ordentlig hade blivit förbannad och grinig. Det var bara småsaker oftast, men mina föräldrar fick höra det ändå. 

    Iaf så sa jag ett ord som jag inte förstod då hur allvarligt det var laddat. Min mor blev jätteledsen. Jag gick in på mitt rum. Kom ut till 17 men ingen mat var klar. Nät farsan kom hem undrade han vad som hade hänt. Ingen sa något. Jag sov inget den natten och skolan dagen efter gjorde jag inte mycket. Jag plockade blommor och bestämde mig att säga förlåt. Mamma blev glad och förlät mig, men vi hade ett långt samtal. Hon förklarade att hon förstod att jag kunde bli arg, men att använda sådana ord mot mina föräldrar eller andra vuxna med för den delen var inte ok.

    Vet inte vad jag ville ha sagt. Kanske menar att ett djupt samtal med sonen och att hans ord träffar dig hårt varje gång kan få honom att bättra sig.

    Lycka till!


    Jo jag hade ett bra samtal med honom igår och ändå blev det så här igen. Jag drog ut sladden från datorn. Han vägrar prata med mig. Och jag mår dåligt. Och i morgon börjar hans pappa vecka igen...
  • legomum

    Ligger han högt så har du ju anledningen till att det blir ilska.

    Be honom ta en paus i spelandet. Sträcka på benen/gå ut med hunden eller något som gör att han går ifrån datorn en 10 minuter.

    Avboka inte resan.

  • TL12

    Nej

    14 åring är full av hormoner ...därav humöret går ju upp o ner snabbt ...dock så vill man ju att de ska uppföra sig som folk ..måste han spela mycket nu när sommaren är här ...uppmuntra annat ...

Svar på tråden Hjälp tack