• Anonym (Konstigt)

    Skickar AF alla långtisdsarbetslösa till samhall?

    Bor i Norrköping och där är arbetslösheten hög och invandringen en av de högre i relation till staden. Mycket sociala problem och droger florerar.

    Nu till frågan, jag blir ändå rätt chockerad av att se både inv och relativt normala svenska i samhallskläder.

    Har en vän som jobbade med att coacha arbetslösa men de la ner verksamheten. Har även hört att fler sådana här coching företag har lagt ner pga reformer och dålig ekonomi.

    Då samhall tar emot arbetstränande människor så känns det som att många långtids arbetslösa i Norrköping hänvisas till samhall just nu.Alltså helvete vad förnedrande om de inte har något annat val?Visserligen är samhall inget för gravt utvecklingstörda längre. Någon insatt här som vet om det har med minskade resurser av personal den senaste tiden.?

  • Svar på tråden Skickar AF alla långtisdsarbetslösa till samhall?
  • Anonym (E)

    Du säger ju det själv, Samhall är inget för gravt utvecklingsstörda längre. Det finns många anledningar till att man har jobb på Samhall.

    Många coachningföretag var inte bra så nedläggande är inte konstigt. Här finns det dock en del kvar men det kostar väldigt mycket för AF så de försöker nog undvika placering där om de inte tror att det skulle fungera.

  • Anonym (Råger)

    Bor i Stockholm. Här är det inte så.
    Min A-kassa tog slut för 2 år sedan och jag inte blivit skickad till Samhall
    eller annan placering.  

  • Anonym (Anna)

    Tycker det verkar vara snarare tvärtom. Min mans ex går in på tredje året nu som arbetlös. Inga problem att hämta barnen direkt efter skolan och ska ha dem hemma fem veckor i sommar utan barnomsorg för tredje året. Verkar inte vara ett problem alls att gå hemma i tre år utan att göra något.

  • Anonym (Laga)

    Samhall är mest för personer med nåt slags funktionshinder , mest psykiska funktionshinder typ, tror jag men också om man har nån form av kroppsskada/ förslitningsskada kan man få jobba på Samhall. Och många såkallade psykiska funktionshinder syns inte det kan vara tillexempel adhd/add , bipolaritet , autism, nån form av depression osv. Man behöver alltså inte vara mentalt efterbliven på nåt sätt.

  • Anonym (K)

    Har varit arbetslös i 8 år pga depression och småbarn. För 1 år sedan vela jag ha hjälp av arbetsförmedlingen. De kunde inte ge mig någonting annat än arbetsträning hos samhall. Vägrar! Förnedrande. ( Bor i norrbotten). Så jag är bara hemma utan pengar och blir deprimerad av att inte ha något viktigt att göra. Vågar inte söka jobb heller. Trist att man inte är 20 längre, då gör de allt för att få in en i sanhället. Men är man 30 så bryr de sig inte längre.

  • Anonym (Gösta)

    Ja tyvärr är det så. Det är vad af kan erbjuda. Galet. För ärligt vem vill hamna där? Kommunen bör absolut kunna erbjuda fler platser och möjligheter för "normalt folk", och kunna göra vanliga arbetsupg.

  • Anonym (Hm)

    Alltså det är väl lika svårt att få arbete på samhall som de flesta arbeten? Arbetsförmedlingen "skickar" inte långtidsarbetslösa till samhall. De fixar inte jobb till någon.

  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-18 08:54:56 följande:

    Alltså det är väl lika svårt att få arbete på samhall som de flesta arbeten? Arbetsförmedlingen "skickar" inte långtidsarbetslösa till samhall. De fixar inte jobb till någon.


    De "ger bort" utvecklingsanställningar till folk mellan 20-25 pga de är unga.Som svar på det du säger skulle jag säga svar JA
  • Anonym (Råger)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-18 08:54:56 följande:

    Alltså det är väl lika svårt att få arbete på samhall som de flesta arbeten? Arbetsförmedlingen "skickar" inte långtidsarbetslösa till samhall. De fixar inte jobb till någon.


    Jag har en släkting som inte har några funktionshinder alls bara långtidsarbetslös
    han fick jobb på samhall med 6 månaders provanställning. Dom ville kolla att han
    "pallade trycket" ! 
Svar på tråden Skickar AF alla långtisdsarbetslösa till samhall?