• Sun 9 Jun 2019 23:11
    495 visningar
    6 svar
    6
    495

    BO HEMMA/Flytta hem, Fosterfamilj

    Hej! Vet inte om detta är rätt sida för att få ett svar men värt ett försök iallafall

    För att nu så bor jag i ett familjehem sedan 2 månader sedan, Men innan dess bodde jag i 1år i ett annat familjehem och det jag har börjat tänka nu e att jag saknar, Dels min bror som bor kvar där och min mamma som bor (Hemma), Hur gör jag för att inte känna så? Vi är på besök varannan vecka men varje gång jag åker tillbaka till familjehmmet så känns det jätte jobbigt för jag vill ju bo hemma med min mamma och bror) :,... Känns jobbigt och känns även som att jag inte har något hem riktigt.... Eftersom jag inte bor hemma med min mamma o bror...

    Känns som att (Alla andra) Bor hemma med sina föräldrar och är så extremt (lyckliga) känns pinsamt för mina vänner och andra att berätta att jag bor i familjehem... Känns som att alla tror att man är någon kriminell då....

    Detta gör mig jätte ledsen och det känns inte kul, Blir som att man hatar livet och oftast så fundera jag på vad jag vill med livet och varför man ska leva) :,

    Känns som jag dött imombords typ. Hela livet blev knas och jag tänker på roliga stunder ibland med min bror och mamma och blir typ jätte ledsen då och saknar dom extremt mycket och får super mycket ångest och typ ångest attacker av det...

    Vad ska jag göra? Jag och min bror får åka hem varannan helg

    Och det är ju kul. Men känns lite som att jag blivit ensam kvar...

    Saknar tiden då det faktsikt var bra hemma och vi var glada tilsammans. Känns som att det är mitt fel att jag fick flytta till familjehmmet eftersom att jag förut var hemmasittare och inte ville gå till skolan på grund av mobbning....

    Vill typ bara få åka hem och bo med min familj men det går ju inte...

    Ett tag när jag bodde hemma hos mina föräldrar kände jag mig helt ensam i världen och var typ självmordsbenägen ...) :,

    Och nu. Känns typ allt kallt utan dom. Och min familj...

    Vad borde jag göra nu.?

    SOC skulle aldrig gå med på att vi får flytta hem men det är en frivillig placering.

    VAD SKA JAG GÖRA NU!?

    ÄR 2003A SOM SKRIVIT SÅ FÖRLÅT FÖR GRAMMATIKFEL..

  • Svar på tråden BO HEMMA/Flytta hem, Fosterfamilj
  • Anonym (Sara)
    Thu 13 Jun 2019 14:20
    #1

    Tråkigt TS. Kan ni åka oftare till Mamma eller stanna fler dagar när ni är där? Eller orkar din Mamma inte det?

  • Thu 13 Jun 2019 15:50
    #2

    Ne, Tror inte det) ::?

  • Fri 14 Jun 2019 14:56
    #3

    Hej Ts!

    Förstår av det du skriver att du mår dåligt och känner dig tom och ensam. Jag tror att jag förstår hur du känner, ungefär iallafall. Jag har oxå bott i familjehem, jourhem och familjehem igen. Det är väldigt jobbigt. Tex att både veta och känna att man inte egentligen naturligt skulle vara i familjehem om inte det och det skulle hänt/vara/osv.

    Jag tror det är lätt att lägga skuld på sig själv. Och jag tror att många gånger har man oxå viss del i saker som händer. Men beroende på ålder/orsak så ligger det stora ansvaret i de vuxnas beslut. De ska utgå från barns bästa och vägleda/stötta barn på alla olika vis som situationen kräver. Det KAN i vissa fall faktiskt vara till hjälp för vissa att bo i familjehem ett tag, för andra ör det tvärtom. Skulle de vuxna kunna tagit ett annat beslut? Skulle du veta vilket isåfall? Handlar beslutet om fosterhem pga "dig" eller är det pga "dina föräldrars problem"?

    Oavsett varför du är placerad så är du själv helt ansvarig för dagen "idag". Ingen annan kommer lösa något åt dig så du mår bättre "idag". Tyvärr. Men.däremot kan du få hjälp av dom som du har nära. För det ÄR svårt att göra saker och plötsligt "må bra" när man är i din situation eller i min situation som jag en gång var i. Skitsvårt! Man måste ha hjälp.

    Prata med dina familjehems föräldrar, de är ju ett familjehem pga att de VILL hjälpa dig. Låt dom göra det. Kanske det bara räcker med attatt berätta för dom det som du skrivit här?

    Jag önskar att jag hade någon som sagt detta till mig när jag var placerad. Jag bara stängde in mig, isolerade mig från alla, var själv med min sorg, ångest, känslan av utanförskap, ensamhet, inte duga, vara till besvär....jag visst inte HUR jag skulle göra....för att hantera allt jag kände då. Och ingen hjälpte mig heller...de vuxna lät mig varainte, för det var ju det jag visade dom att jag ville. Fast det var ju inte så egentligen...för mig. Jag behövde ju dom, all hjälp jag kunde få. Att må dåligt och vara tonåring är svårt.

    Detblir långt svar detta men jag känner att jag ville säga någonting. Inte bara läsa och sedan.gå vidare för att läsa nästa inlägg på fl.

    Klart du saknar din familj, din tillhörighet, dina fina minnen med dom! Såklart! Kramar

  • Thu 18 Jul 2019 12:21
    #4

    Tja! Aa asså Tack för det långa svaret. Känns skönt att veta att det finns fler som varit/är i samma situasjon (:!

  • Anonym (-)
    Thu 18 Jul 2019 12:32
    #5

    Hade också frivillig placering (kallade man det iaf). Men när jag ville flytta hem så ändrades det till tvångsvård. Jag var också hemmasittare pga mobbing så reta inte upp socialen för mycket. De har makten i sina händer och de gör ditt liv till ett ännu mer helvete om de vill.

  • Thu 18 Jul 2019 14:07
    #6

    Okej, Vad borde jag göra?

Svar på tråden BO HEMMA/Flytta hem, Fosterfamilj