• Mon 10 Jun 2019 17:16
    2416 visningar
    14 svar
    14
    2416

    Rädd för utomkvedshavandeskap IGEN

    Jag vart opererad 2/5 för utomkvedshavandeskap. Vänster äggledare togs bort då den brustit. Detta var i vecka 7 (6+3). Igår plussade jag igen, alltså bara lite drygt en månad efter operationen. Jag har fått ett tidigt ultraljud men det fick jag inte förrän om 5 (!!) veckor, är inte det lite sent?? Två veckor efter jag hade plussat förra gången så brast min äggledare och jag vill inte vara med om samma sak igen! Jag är livrädd just nu då jag till och från hela dagen idag har känt något på höger sida, ska inte säga att det gör direkt ont för det är inget mot smärtan jag kände vid x:et, men det liksom hugger till ibland. Överanalyserar jag för att jag är orolig eller bör det kollas upp?

    Svårt att säga vilken vecka jag är i nu eftersom jag inte haft någon mens, men testerna har varit negativa fram till igår så det är ganska nytt.

  • Svar på tråden Rädd för utomkvedshavandeskap IGEN
  • Mon 10 Jun 2019 18:24
    #1

    Ja de låter lite sent.. du kan inte få gå å lämna hcg prover? De syns ganska snabbt ifall de inte e normalt då. Jag har haft två men då för att jag hade spiral. Så förstår din ror! Tycker du ska prata med gynakuten eller din bm å få tidigarelagt ditt ultraljud. De behöve ju inte se att ett hjärtslag utan bara vart graviditeten sitter. Bara de vande ju lugnat dig.

  • Mon 10 Jun 2019 19:09
    #2

    Exakt! Självklart är det ett plus att få se hjärtslag eftersom jag dessutom haft ett ma i december, men just nu är jag faktiskt mest orolig över ett till x och bli av med med sista äggledare och bli steril :( har skrivit på mina vårdkontakter att jag vill ha tidigare ultraljud så hoppas dom går med på det.. ska fråga om jag får lämna hcg också!


    Johanna1986 skrev 2019-06-10 18:24:15 följande:

    Ja de låter lite sent.. du kan inte få gå å lämna hcg prover? De syns ganska snabbt ifall de inte e normalt då. Jag har haft två men då för att jag hade spiral. Så förstår din ror! Tycker du ska prata med gynakuten eller din bm å få tidigarelagt ditt ultraljud. De behöve ju inte se att ett hjärtslag utan bara vart graviditeten sitter. Bara de vande ju lugnat dig.


  • Mon 10 Jun 2019 19:22
    #3

    De gör du rätt i. Jag e idag steril på grund av detta. Så jag försökt helt rädsla! Stå på dig gällande detta:)


    angsvagen4 skrev 2019-06-10 19:09:13 följande:

    Exakt! Självklart är det ett plus att få se hjärtslag eftersom jag dessutom haft ett ma i december, men just nu är jag faktiskt mest orolig över ett till x och bli av med med sista äggledare och bli steril :( har skrivit på mina vårdkontakter att jag vill ha tidigare ultraljud så hoppas dom går med på det.. ska fråga om jag får lämna hcg också!


  • Tue 11 Jun 2019 03:10
    #4

    Beklagar ditt utomkvedshavandeskap, men grattis till den nya graviditeten!

    Min första grav var ett utomkvedshavandeskap där äggledaren brast i v6-7 (gick att se hjärtslag i höger äggledare).

    Vid nästa grav fick jag tid för vul för att utesluta x, men först i v9... Precis som tidigare grav fick jag ont i

  • Tue 11 Jun 2019 03:16
    #5

    nedre delen av magen som molvärk. Vid första grav var min smärta inte ensidig heller utan mer central. Slutade med att jag åkte in till gynakuten istället v8+3 där man uteslöt x och kunde konstatera en normal graviditet som levde. Fortsatte ha molvärk. Konstaterades i v14 att fostret dött v8+4.

    Min tredje grav hade jag också molvärken, men var en skillnad, och fick göra vul redan v6+5 med de tidigare erfarenheterna. Allt var ok, och nu är han hos oss.

    Håller tummarna för att du nu väntar en normal graviditet, men har du minsta misstanke skulle jag söka gynakuten i ett försök att upptäcka det tidigt och försöka rädda äggledaren.

  • Tue 11 Jun 2019 09:13
    #6

    Tack! Jag har hört av mig till gyn och bett om att få komma in tidigare.. om jag inte får det så kommer det nog sluta med att jag söker akut eftersom jag tror mig känna något på ena sidan (vilket jag hoppas bara är att jag känner efter för noga). Jag har också varit med om ett MA innan jag fick x, så detta är min tredje graviditet på bara några månader. Hoppas att det är tredje gången gillt som för dig!


    Aamon skrev 2019-06-11 03:16:39 följande:

    nedre delen av magen som molvärk. Vid första grav var min smärta inte ensidig heller utan mer central. Slutade med att jag åkte in till gynakuten istället v8+3 där man uteslöt x och kunde konstatera en normal graviditet som levde. Fortsatte ha molvärk. Konstaterades i v14 att fostret dött v8+4.

    Min tredje grav hade jag också molvärken, men var en skillnad, och fick göra vul redan v6+5 med de tidigare erfarenheterna. Allt var ok, och nu är han hos oss.

    Håller tummarna för att du nu väntar en normal graviditet, men har du minsta misstanke skulle jag söka gynakuten i ett försök att upptäcka det tidigt och försöka rädda äggledaren.


  • Tue 11 Jun 2019 09:31
    #7
    angsvagen4 skrev 2019-06-11 09:13:51 följande:

    Tack! Jag har hört av mig till gyn och bett om att få komma in tidigare.. om jag inte får det så kommer det nog sluta med att jag söker akut eftersom jag tror mig känna något på ena sidan (vilket jag hoppas bara är att jag känner efter för noga). Jag har också varit med om ett MA innan jag fick x, så detta är min tredje graviditet på bara några månader. Hoppas att det är tredje gången gillt som för dig!


    Hoppas vi verkligen <3
  • Tue 11 Jun 2019 16:11
    #8

    Förstår dig. 
    Jag var med om liknande. Åkte till gyn-akuten när jag var i vecka 5, pga av att jag var så orolig, de kunde inte se mer än hinnsäcken i livmodern samt fick jag lämna hcg-prov 2 gånger och det ökade som det skulle vilket tydde på en normal graviditet. När jag sedan fick göra ultraljud några veckor senare kunde man se att ett hjärta slog. 

    Nu är jag i vecka 35 :)

    Lycka till. 

  • Tue 11 Jun 2019 18:48
    #9
    Ida3434 skrev 2019-06-11 16:11:00 följande:

    Förstår dig. 

    Jag var med om liknande. Åkte till gyn-akuten när jag var i vecka 5, pga av att jag var så orolig, de kunde inte se mer än hinnsäcken i livmodern samt fick jag lämna hcg-prov 2 gånger och det ökade som det skulle vilket tydde på en normal graviditet. När jag sedan fick göra ultraljud några veckor senare kunde man se att ett hjärta slog. 

    Nu är jag i vecka 35 :)

    Lycka till. 


    Åh grattis till dig! Jag har idag pratat med bm som kunde erbjuda mig ett tidigare ultraljud på annan ort, så på måndag till veckan får jag komma in. Är nog i ca v 5 då. Jag förväntar mig inte att dom ska kunna se ett foster så tidigt, men om dom ser en hinnsäck så kan man väl iaf utesluta att det skulle vara ett till x?
  • Tue 11 Jun 2019 18:51
    #10

    Men va skönt å höra! Hör gärna av dig här sedan :)


    angsvagen4 skrev 2019-06-11 18:48:13 följande:

    Åh grattis till dig! Jag har idag pratat med bm som kunde erbjuda mig ett tidigare ultraljud på annan ort, så på måndag till veckan får jag komma in. Är nog i ca v 5 då. Jag förväntar mig inte att dom ska kunna se ett foster så tidigt, men om dom ser en hinnsäck så kan man väl iaf utesluta att det skulle vara ett till x?


  • Tue 11 Jun 2019 18:54
    #11

    Ja absolut! :) otroligt lättad!


    Johanna1986 skrev 2019-06-11 18:51:35 följande:

    Men va skönt å höra! Hör gärna av dig här sedan :)


  • Tue 11 Jun 2019 21:06
    #12
    angsvagen4 skrev 2019-06-11 18:48:13 följande:
    Åh grattis till dig! Jag har idag pratat med bm som kunde erbjuda mig ett tidigare ultraljud på annan ort, så på måndag till veckan får jag komma in. Är nog i ca v 5 då. Jag förväntar mig inte att dom ska kunna se ett foster så tidigt, men om dom ser en hinnsäck så kan man väl iaf utesluta att det skulle vara ett till x?
    Ja kan de se hinnsäcken så borde det inte vara nåt utomkveds, men be om att få lämna hcgprov vid minst 2 tillfällen också. Fördubblas det varannan dag så är det normal graviditet 
  • Mon 17 Jun 2019 11:14
    #13

    Nu har vi fått göra ultraljud och dom kunde se en liten hinnsäck motsvarande 4+6 trodde hon, hon kunde även ana en liten liten prick i den som kanske kommer bli en bebis <3 Gulesäcken kunde hon också se och det var ett mycket bra tecken sa hon. Är så glad just nu! Fick även ett nytt ultraljud om 4 veckor så då kanske vi får se ett hjärta slå.

  • Mon 17 Jun 2019 11:22
    #14
    angsvagen4 skrev 2019-06-17 11:14:14 följande:

    Nu har vi fått göra ultraljud och dom kunde se en liten hinnsäck motsvarande 4+6 trodde hon, hon kunde även ana en liten liten prick i den som kanske kommer bli en bebis <3 Gulesäcken kunde hon också se och det var ett mycket bra tecken sa hon. Är så glad just nu! Fick även ett nytt ultraljud om 4 veckor så då kanske vi får se ett hjärta slå.


    Men va skönt! Grattis!
Svar på tråden Rädd för utomkvedshavandeskap IGEN