• Mon 10 Jun 2019 22:26
    684 visningar
    29 svar
    29
    684

    Gift, vad har jag rätt till?

    Hejsan allihopa!

    Jag är gift sen 2 år tillbaka, vi har 2 barn på 4 och 6 år. Totalt har vi varit ett par i 15 år.

    Jag älskar min man och vi har det bra tillsammans.

    En sak som jag har funderat över på sista tiden är, hur det skulle bli om vi av någon anledning skiljde oss. Han tjänar väldigt bra, har en månadslön på ungefär 60,000 kr före skatt mot mig som har en löjligt låg lön: 17,000 kr före skatt.

    Som det ser ut nu står vi båda på huslånet och äger en hel del andra saker utan lån som tex husbil, bilar, ädelmetaller, båtoch ganska dyrbart lösöre.

    Han har köpt det mesta, som tex smycken till mig.

    Jag har varit den som gjort avkall på egen karriär/pension (ja jag vet, typiskt kvinnofälla kanske) för att ta hand om barnen o göra deras tillvaro så bra som möjligt. Han har stått för de dyrare investeringarna gällande hus, bilar och lösöre.

    Vilka rättigheter skulle jag ha vid en eventuellt skilsmässa? Jag behöver veta eftersom jag kanske måste försöka skapa mig ett eget kapital om allt går på tok och jag har redan varit med om samma sak förr förutom att jag då inte var gift mer dåvarande man och hamnade helt barskrapad

  • Svar på tråden Gift, vad har jag rätt till?
  • Mon 10 Jun 2019 22:28
    #1

    Allt som är köpt till gemensamt hem och bruk skall delas lika om inget annat är skrivet.

    Men du bör be din man pumpa upp ditt pensionsspar till rimlig nivå direkt.

  • Mon 10 Jun 2019 22:29
    #2

    Extremt förenklat, hälften.

    Förutsatt att ni inte har äktenskapsförord.

  • Mon 10 Jun 2019 22:34
    #3

    Vi har inte skrivit något gemensamt äktenskapsförord. Det kanske han gjort det utan att jag vet om det iofs...

    Han är idag god för mlnst ett par miljoner om man räknar ihop allting. + att med hans lön kommer huset vara helt betalt inom en 10 års period

    Det betyder alltså att jag skulle ha rätt till hälften utan att pytsa in en enda krona i nånting? (Nu betalar jag ändå 5000 kr i månaden till honom för huset och har betalat halva mercan tack vare ett arv men ändå....)

  • Mon 10 Jun 2019 22:36
    #4
    baralillatant skrev 2019-06-10 22:28:59 följande:

    Allt som är köpt till gemensamt hem och bruk skall delas lika om inget annat är skrivet.

    Men du bör be din man pumpa upp ditt pensionsspar till rimlig nivå direkt.


    Vad menar du med att min man ska pumpa upp?
  • Prakti­sk58
    Mon 10 Jun 2019 22:36
    #5

    Du har rättighet till hälften av vad ni äger gemensamt.

    Dina smycken är personliga. Samma sak med hans hobby och kläder.

    Vanlig bil är gemensam, hobbybil personlig. Blir ett jobb för advokater. Skruvar han dagligen blir det hobby.

    Men om du sätter in pengarna på banken har han rätt till hälften. Köper du tunga guldkedjor, personligt

  • Mon 10 Jun 2019 22:42
    #6
    Praktisk58 skrev 2019-06-10 22:36:59 följande:

    Du har rättighet till hälften av vad ni äger gemensamt.

    Dina smycken är personliga. Samma sak med hans hobby och kläder.

    Vanlig bil är gemensam, hobbybil personlig. Blir ett jobb för advokater. Skruvar han dagligen blir det hobby.

    Men om du sätter in pengarna på banken har han rätt till hälften. Köper du tunga guldkedjor, personligt


    Ja i värsta fall blir det kanske advokater inblandande men helst inte!

    Så om han står som ägare på bilarna/husbil/båt osv spelar ingen roll? Anledning till detta är för att han är äldre med fler skadefria år därav billigare försäkringar

    Känns som det är dumt att ha allt på honom men det kanske inte spelar nån roll?

    Jag har med min lön ingen som helst möjlighet att sätta in pengar på nåt konto, det går jämt upp varje månad med mat, boende o räkningar
  • Mon 10 Jun 2019 22:46
    #7

    Du hade ingen "karriar" under de 9 år innan barnen kom?

  • Prakti­sk58
    Mon 10 Jun 2019 22:48
    #8

    Står som ägare på bilen spelar ingen roll. Men om han skruvar på sin motivlackade amerikanare blir det som dina smycken.

  • Mon 10 Jun 2019 22:56
    #9
    Praktisk58 skrev 2019-06-10 22:36:59 följande:

    Du har rättighet till hälften av vad ni äger gemensamt.

    Dina smycken är personliga. Samma sak med hans hobby och kläder.

    Vanlig bil är gemensam, hobbybil personlig. Blir ett jobb för advokater. Skruvar han dagligen blir det hobby.

    Men om du sätter in pengarna på banken har han rätt till hälften. Köper du tunga guldkedjor, personligt


    Stämmer detta? De är ju gifta, då är väl allt giftorättsgods om inte äktenskapsförord finns? Eller enskild egendom på annan grund (gåva, testamente)?
  • Mon 10 Jun 2019 23:07
    #10
    Litenfialotta skrev 2019-06-10 22:56:19 följande:

    Stämmer detta? De är ju gifta, då är väl allt giftorättsgods om inte äktenskapsförord finns? Eller enskild egendom på annan grund (gåva, testamente)?


    Handlar om vad man kallar personliga föremål, dvs smycken kläder etc.

    Men det brukar vara lite flytande med regler även om det nog finns ett monetärt belopp som gränssättning också.

    Det kan ju ställas i proportion roll storleken på giftorättsgodset, giftorättsgods på 15 milj, då kan sommarbik för 60000 undantas som personlig tillhörighet.
Svar på tråden Gift, vad har jag rätt till?