• Anonym (Funde­rsam)
    Tue 11 Jun 2019 15:24
    1483 visningar
    55 svar
    55
    1483

    Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?

    Jag såg i nyhetsmorgon om att judarnas situation blivit tuffare för hatet dom möter. På tv ville det hävdas att hatet minsann kom från typ "alla", både höger och vänster så nu vill jag veta sanningen...

    Ni som faktiskt är judar (delvis/hela) hur ser detta judehat ut? Vem kommer det ifrån? Vad gör hatarna? Drar ni er för att använda typiska judiska attribut? I vilken stad har ni blivit utsatt för nåt?

  • Svar på tråden Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?
  • Anonym (Jewdr­iver)
    Wed 12 Jun 2019 22:57
    #41
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 16:31:31 följande:

    Vad är det för inriktning som gäller numera? Glad
    Mer avslappnad. Inte så politiskt infekterad/infiltrerad. Mer som det var tidigt 80-tal, fast vi är äldre nu och inte lika "impulsiva".

  • Anonym (S)
    Wed 12 Jun 2019 23:01
    #42
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 14:07:21 följande:

    Den här extremhögern.... Var finns den? Pratar vi nynazzar? Personligen bor jag i Sthlm och jag kan inte minnas när jag såg en nynazze/skinnskalle senast. Eller finns dom bara i mindre städer?

    Och exakt vilka är extremvänstern? Var hittar man dom nånstans?


    Välkommen till år 2019. Det var 1993 dom ?såg ut som skinheads?. Nazister idag har inte bomberjacka och rakat huvud, dom ser ut som vanliga killar (dock inte som killar som ser uppenbart vänster ut).
  • Thu 13 Jun 2019 17:02
    #43
    Anonym (D) skrev 2019-06-12 14:16:54 följande:
    Jag kan i alla fall fatta varför muslimer hatar dem med tanke på den utrotning av palestinier de begår på Västbanken. Fruktansvärt. Tänk på alla de barn de mördar genom att skjuta ihjäl dem, bomba, svälta ihjäl osv, osv. Man borde ju tycka att de borde veta bättre med tanke på vad de själva vart utsatta för men nej, de verkar tycka att det berättigar deras egna påbörjade Holocaust.

    Men eftersom de är sk fridlysta för minsta lilla kritik, annars är man judehatare, så kan de lugnt fortsätta att utrota dessa stackars människor som blev bortjagade ur sitt egna land.

    Gud kommer då i alla fall inte att förlåta dem.
    Så mycket fel och fantasier i ett enda inlägg var det länge sedan jag läste.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Hadas­sa)
    Thu 13 Jun 2019 17:51
    #44
    +1
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-13 17:02:13 följande:
    Så mycket fel och fantasier i ett enda inlägg var det länge sedan jag läste.
    Det är vanliga åsikter, som bygger på vinklade nyhetssändningar, desinformation och ren propaganda.

    De rabblar upp sådant här som om det vore sanning, men när man ställer följdfrågor, såsom varför Israel ockuperar mark, vad Palestina egentligen är för något eller frågar efter vad som hänt historiskt i Israel, kan de flesta inte svara. Men de VET ändå, för det har de hört på TV!
  • Anonym (q)
    Thu 13 Jun 2019 17:54
    #45

    I Umeå fick judiska föreningen lägga ner pga hot :/

  • Anonym (A)
    Thu 13 Jun 2019 20:29
    #46
  • Thu 13 Jun 2019 22:36
    #47
    +2
    Anonym (A) skrev 2019-06-13 20:29:23 följande:

    https://www.expressen.se/gt/brandattacken-mot-synagogan-nu-kommer-domen/


    En av dem utvisas iallafall

    https://www.expressen.se/gt/-domd-for-brandattack-mot-synagoga-utvisas/

    Hovrätten tyckte inte att hans mänskliga rättigheter skulle vara tryggade om han utvisades till Palestina. Konstigt? Är det inte till sånt de svenska biståndsmiljarderna till PA ska gå till?

    Nu tyckte ju Högsta Domstolen annorlunda, men 2028 är han välkommen att komma till Sverige igen Kräks
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Sat 15 Jun 2019 23:35
    #48
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-13 22:36:36 följande:
    En av dem utvisas iallafall

    https://www.expressen.se/gt/-domd-for-brandattack-mot-synagoga-utvisas/

    Hovrätten tyckte inte att hans mänskliga rättigheter skulle vara tryggade om han utvisades till Palestina. Konstigt? Är det inte till sånt de svenska biståndsmiljarderna till PA ska gå till?

    Nu tyckte ju Högsta Domstolen annorlunda, men 2028 är han välkommen att komma till Sverige igen Kräks
    Förstår inte. Där får han ju vara med sina likar.
  • Anonym (meeee­)
    Sun 16 Jun 2019 14:10
    #49

    Vad tror du? Antisemitismen ökar, men det är inte direkt Sven och Svea som är judehatare...

  • Anonym (W)
    Sun 16 Jun 2019 14:42
    #50
    +4

    Under en period arbetade jag som SFI-lärare och chockerades ibland över det judehat som många arabiska personer uttryckte. Jag hade en judisk kollega som berättade för mig att hon aldrig skulle våga nämna sitt ursprung inför eleverna.

    Visst kommer en del av judehatet bland araber av konflikten mellan Israel och Palestina men det har djupare rötter än så inte minst i hatiska utläggningar om judar i Koranen, (och om kristna med för den delen).

    Det många inte vet är att nazisterna när de led svåra förluster mot slutet av kriget i ren desperation vände sig till arabländerna för stöd. De producerade antisemistiska radiosändningar över hela Mellanöstern och översatte "Mein kampf" till arabiska för distribution i samma länder.

    Det fanns t.o.m. en särskild muslimsk SS-division i Bosnien, den s.k. Handzar-divisionen ledd av den palestinska stormuftin Amin al-Husseini.

    Länk till en dokumentär i ämnet där stormuftin syns heila bredvid Himmler:





    Det här var alltså FÖRE konflikten mellan Israel och Palestina. Det är därför man t.ex. kan känna igen viss nazistisk retorik i antisemitismen hos bl.a. Hamas och i myter om judar som sprids bland muslimer i Sverige.

    Jag är svensk och skulle säkert ha setts som en riktig "arier" av nazisterna men jag har judiska vänner och enligt dem är radikaliserade muslimer det största hotet, särskilt med tanke på de senaste årens islamistiska attacker och terrordåd mot judar i Europa.

  • Sun 16 Jun 2019 19:09
    #51
    Anonym (W) skrev 2019-06-16 14:42:14 följande:

    Under en period arbetade jag som SFI-lärare och chockerades ibland över det judehat som många arabiska personer uttryckte. Jag hade en judisk kollega som berättade för mig att hon aldrig skulle våga nämna sitt ursprung inför eleverna.

    Visst kommer en del av judehatet bland araber av konflikten mellan Israel och Palestina men det har djupare rötter än så inte minst i hatiska utläggningar om judar i Koranen, (och om kristna med för den delen).

    Det många inte vet är att nazisterna när de led svåra förluster mot slutet av kriget i ren desperation vände sig till arabländerna för stöd. De producerade antisemistiska radiosändningar över hela Mellanöstern och översatte "Mein kampf" till arabiska för distribution i samma länder.

    Det fanns t.o.m. en särskild muslimsk SS-division i Bosnien, den s.k. Handzar-divisionen ledd av den palestinska stormuftin Amin al-Husseini.

    Länk till en dokumentär i ämnet där stormuftin syns heila bredvid Himmler:

    Det här var alltså FÖRE konflikten mellan Israel och Palestina. Det är därför man t.ex. kan känna igen viss nazistisk retorik i antisemitismen hos bl.a. Hamas och i myter om judar som sprids bland muslimer i Sverige.

    Jag är svensk och skulle säkert ha setts som en riktig "arier" av nazisterna men jag har judiska vänner och enligt dem är radikaliserade muslimer det största hotet, särskilt med tanke på de senaste årens islamistiska attacker och terrordåd mot judar i Europa.


    Al Husseini hade stöd av Hitler redan 1937, fick både ekonomiskt och militärtekniskt stöd av nazisterna. Belönades med att få sända hatpropaganda från världens starkaste kortvågssändare (Radio Zeesen) en av de flitigaste lyssnarna var ayatollah Khomeini. hitlers nutida arvtagare är terrorgruppen hamas, betecknade som "religiös socialdemokrati" av en ledande svensk islamolog.

    Om Peel-kommisinens förslag till tvåstatslösning 1937 hade blivit genomförd så hade antagligen inget sexdagarskrig ägt rum.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (L)
    Sun 16 Jun 2019 22:02
    #52
    Anonym (meeee) skrev 2019-06-16 14:10:57 följande:

    Vad tror du? Antisemitismen ökar, men det är inte direkt Sven och Svea som är judehatare...


    NMR och många andra.

    Jävla jude har jag hört från många svenskar också även om det vanligaste idag är att höra det från invandrare.

    Men tro inte Sven och Svea i gemen är oskyldiga lamm i sammanhanget.
  • Anonym (Flash­back)
    Sun 16 Jun 2019 22:43
    #53

    Räcker att kolla i någon enstaka tråd på Flashback för att se att det finns judehat. Ter sig som konspirationsteorier för en utomstående men det finns på riktigt folk som tror på riktigt att det finns en riktig judemaffia som vill världen illa.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 08:00
    #54
    Anonym (L) skrev 2019-06-16 22:02:58 följande:

    NMR och många andra.

    Jävla jude har jag hört från många svenskar också även om det vanligaste idag är att höra det från invandrare.

    Men tro inte Sven och Svea i gemen är oskyldiga lamm i sammanhanget.


    Då undrar jag i vilka kretsar du rör dig för jag har aldrig någonsin hört en svensk yttra det. Har inte hört det från muslimer heller men jag är bara ytligt bekant med typ två såna och dom är inte tokreligiösa så där har jag inte så mycket att gå på.
  • Anonym (meeee­)
    Mon 17 Jun 2019 09:08
    #55
    +1
    Anonym (L) skrev 2019-06-16 22:02:58 följande:

    NMR och många andra.

    Jävla jude har jag hört från många svenskar också även om det vanligaste idag är att höra det från invandrare.

    Men tro inte Sven och Svea i gemen är oskyldiga lamm i sammanhanget.


    NMR är en pyttegrupp som dessutom mest ägnar sig åt att skriva negativt om judar på twitter. De verkligt skyldiga är en stooor(och ständigt växande) grupp som numer finns överallt.... Aldrig träffat någon svensk som alls brytt sig om att man är jude. Aldrig.
Svar på tråden Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?