• Anonym (Eve)

    Barnlösa hatar mig som gravid

    Jag är gravid i vecka 14 ungefär och jag och min partner gick ut med det för ett tag sen. Jag är 23 och har haft en problematisk bakgrund men lever nu ett stabilare liv. Jag har inte vetat vilken enorm cirkus det här med graviditet, bebisar,och barnlöshet kan vara. Jag blev oplanerat gravid. Jag är jättelycklig över min graviditet, men plötsligt har jag insett att många andra kan inte glädjas med en.
    Så otroligt tråkigt. Detta både på forum och från en i min närhet i verkligheten. Jag har en chef, som inte kunnat få några egna barn(förstått det nu) och sen hon fick reda på att jag var gravid har hon fullkomligt hatat mig. Hon har väl uttryckt saker som att jag inte "förtjänar" att få detta barnet med tanke på min bakgrund.

    Även sånt kan man utläsa i trådar som barnlösa skriver i. Man kan nästan ta på frustrationen, och det finns tydligen de som förtjänar att få barn och de som inte gör det förstår jag nu, enligt dessa kvinnor. Jag kan inte förstå eran sorg, bara att den måste vara övermäktig om man vänder den till ilska mot de som faktiskt kan bli gravida.

    Varför gör man det? Ska jag skämmas för att jag blivit gravid?

  • Svar på tråden Barnlösa hatar mig som gravid
  • tjockobbe

    Du ska strunta i dem. Att bete sig illa mot gravida bara för man själv inte kan eller har svårt är inte okej.

    Prata inte med dem om du graviditet är väl det du kan göra men skämmas ska du verkligen inte! Det ska de med det dåliga uppförandet göra!

  • Anonym (Ellie)

    Håller med föregående kommentar- strunta i vad andra tycker och gläds över din graviditet.

    Att vissa som har svårt att få barn kan må väldigt dåligt över det och ha svårt att glädja sig för andra som blir gravida mitt i sin sorg är ju förståligt, men det är inte ditt fel så det är inget du ska lägga för mycket energi på.

    Grattis till graviditeten! :)

  • Anonym (Emilia)

    Självklart ska du bara ignorera sånt. Känns som dagisnivå på det här, men att säga massa elakheter bara för att man själv är ledsen är ju såklart aldrig okej. Borde ju de flesta förstå.

    Och du, det är verkligen inte okej att din chef säger att du inte ?förtjänar? att få ditt barn. Har du någon personalansvarig/HR som du kan prata med om det?

  • Anonym (Nr 6)

    Om din chef beter sig illa mot dig ska du kontakta facket. Det är inte okej alls. Jag är själv en sån som blir gravid lätt och har mött massa avundsjuka men försök att inte ta åt dig. Det är inte ditt fel att dom inte kan bli gravida. Själv väntar vi barn nr 6 nu.

  • Anonym (error)

    På forum som i att du får kommentarer själv eller vad?

  • Barbro45
    Anonym (Eve) skrev 2019-06-11 15:55:50 följande:

    Jag är gravid i vecka 14 ungefär och jag och min partner gick ut med det för ett tag sen. Jag är 23 och har haft en problematisk bakgrund men lever nu ett stabilare liv. Jag har inte vetat vilken enorm cirkus det här med graviditet, bebisar,och barnlöshet kan vara. Jag blev oplanerat gravid. Jag är jättelycklig över min graviditet, men plötsligt har jag insett att många andra kan inte glädjas med en.

    Så otroligt tråkigt. Detta både på forum och från en i min närhet i verkligheten. Jag har en chef, som inte kunnat få några egna barn(förstått det nu) och sen hon fick reda på att jag var gravid har hon fullkomligt hatat mig. Hon har väl uttryckt saker som att jag inte "förtjänar" att få detta barnet med tanke på min bakgrund.

    Även sånt kan man utläsa i trådar som barnlösa skriver i. Man kan nästan ta på frustrationen, och det finns tydligen de som förtjänar att få barn och de som inte gör det förstår jag nu, enligt dessa kvinnor. Jag kan inte förstå eran sorg, bara att den måste vara övermäktig om man vänder den till ilska mot de som faktiskt kan bli gravida.

    Varför gör man det? Ska jag skämmas för att jag blivit gravid?


    Gratulerar till din kommande bebis! När det gäller de negativa kommentarer du får kan man bara citera Jesu ord på korset - förlåt dem; ty de veta icke vad de göra -.

    Man kan förstå deras sorg men inte hur den tar sig uttryck mot omgivningen. När man är gravid och hormonstormen sätter in så är det inte alltid så lätt att bortse från såna ord. Din chef har gått över alla gränser. Förlåt henne om du kan - annars ta upp det med henne, enskilt eller tillsammans med fackrepresentant.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (error) skrev 2019-06-11 16:58:10 följande:

    På forum som i att du får kommentarer själv eller vad?


     Nej, jag är väl känslig, har läst i trådar för att försöka förstå när jag snappat upp det här från min chef och då sett att folk som har svårt att få barn skrivit såna saker, som att en del som inte förtjänar det har lätt att bli gravida. Det har inte varit specifikt mot mig men utläst att det är vanligt att känna så.

    Tack för alla era svar, chefen har inte sagt det här direkt till mig utan hon har mer antytt det. Typ pratar runt det och gör liknelser med par som fått barn hon "känner" det gått dåligt för, långsökt men jag förstår att det handlar om mig och att jag ska ta åt mig, det är tydligt. Sagt att "man" inte borde få skaffa barn om man inte har det ordnat för sig(vilket jag ju har nu, även om jag inte hade det innan) så jag hör.Men förstår ju att det är till mig. Min pojkvän håller med. Men vet inte om man kan ta till någon åtgärd när hon inte sagt det rakt upp och ner?
  • Pope Joan II
    Anonym (Eve) skrev 2019-06-11 18:18:01 följande:
     Nej, jag är väl känslig, har läst i trådar för att försöka förstå när jag snappat upp det här från min chef och då sett att folk som har svårt att få barn skrivit såna saker, som att en del som inte förtjänar det har lätt att bli gravida. Det har inte varit specifikt mot mig men utläst att det är vanligt att känna så.

    Tack för alla era svar, chefen har inte sagt det här direkt till mig utan hon har mer antytt det. Typ pratar runt det och gör liknelser med par som fått barn hon "känner" det gått dåligt för, långsökt men jag förstår att det handlar om mig och att jag ska ta åt mig, det är tydligt. Sagt att "man" inte borde få skaffa barn om man inte har det ordnat för sig(vilket jag ju har nu, även om jag inte hade det innan) så jag hör.Men förstår ju att det är till mig. Min pojkvän håller med. Men vet inte om man kan ta till någon åtgärd när hon inte sagt det rakt upp och ner?
    Hur kommer det sig att din chef har kännedom om din mindre lyckosamma bakgrund som du nu dessutom lämnat bakom dig till förmån för en stabilare tillvaro? 
  • Anonym (Eve)
    Pope Joan II skrev 2019-06-12 10:10:36 följande:
    Hur kommer det sig att din chef har kännedom om din mindre lyckosamma bakgrund som du nu dessutom lämnat bakom dig till förmån för en stabilare tillvaro? 
    Vad har det med saken att göra? För att jag är öppen och ärlig, kanske?
  • Anonym (Gravid)

    Men att folk spyr ut sig sin frustration på nätforum betyder ju inte att de faktiskt tycker så egentligen. Jag tycker att det låter som en överreaktion, lätt hänt med alla hormonerna. Försök att inte ta åt dig så mycket och fokusera på att alla förutom din chef är glada.

  • Pope Joan II
    Anonym (Eve) skrev 2019-06-14 20:57:57 följande:
    Vad har det med saken att göra? För att jag är öppen och ärlig, kanske?
    Om du varit öppen och ärlig med det så kan du väl - med tanke på att relationen till din chef tydligen tillåter den typen av förtroenden - även bemöta kommentarer och insinuationer du tror är ämnade att träffa dig? 
  • Anonym (Hmm)

    Hej jag är 30 år och mitt liv var katastrof innan då jag haft missbruksproblem i några år , blivit av med jobbet , bostad osv. Men jag slutade missbruka helt för 7 månader sen och saker har sakta men säkert ordnat upp sig för mig, och nu är jag gravid! Det var inte planerat men vi blev glada ändå och alla andra med konstigt nog. Alla i min närhet blev typ gladare än mig nästan trots min bakgrund. Så ts dom flesta skulle nog va glada för dig med , det är väl bara ett par få stycken som inte är det så skit i dom! Grattis och lycka till

Svar på tråden Barnlösa hatar mig som gravid