• Anonym (Exet)

    Mitt ex med missbruksproblem får knappt hjälp?

    Finns det någon socialsekreterare som kan hjälp mig? Min exsambo har alkoholproblem, han har sökt hjälp från soc för cirka tre månader sedan. För två veckor sedan tog han ett kraftigt återfall (ett av flera under den här tiden), han blev självmordsbenägen och jag fick ringa polisen som fick honom att öppna den låsta dörren han var bakom.

    Han skrevs in på en beroendeakut och har varit där sedan dess. Vi hade ett möte på plats där jag, mitt ex och hans kurator från beroendeenheten alla ville att han skulle få komma på behandlingshem. Socialsekreteraren förklarade att han troligtvis inte kommer få hamna på behandlingshem som han önskade. Eventuellt kunde de erbjuda stödboende och öppenvård eller ?vilohem? i tre veckor för att sen komma hem och börja med öppenvården igen.

    Jag förklarade att han inte får komma hem till mig och barnen då barnenheten blev inkopplad och skulle inte starta någon utredning så länge han inte kommer hem.

    Nu idag får han inte längre vara kvar på beroendeakuten då han inte vårdas längre. Han får via telefon veta att han enbart blir beviljad öppenvård av soc, inget stödboende och inget behandlingshem.

    Hans socialsekreterare kunde inte svara på när han skulle få börja med öppenvården och hon kunde inte hänvisa honom vidare för kontakt med akutboende för natten.

    Han är nu på ett härbärge över natten då hans kurator på beroendeenheten hjälpte honom med det. Vad gör han nu?!

    Soc vill uppenbarligen inte göra något alls. Och jag vill enbart att han ska få hjälp för våra barns skull..

  • Svar på tråden Mitt ex med missbruksproblem får knappt hjälp?
  • Woopsie

    Om han själv visar att han är motiverad så låter det ju helt förkastligt! Antar att det är fullt överallt och att han därför inte får nån plats.

  • Anonym (Exet)
    Woopsie skrev 2019-06-11 20:48:49 följande:

    Om han själv visar att han är motiverad så låter det ju helt förkastligt! Antar att det är fullt överallt och att han därför inte får nån plats.


    Ja han vill verkligen få hjälp att bli frisk den här gången! Men socialsekreteraren har aldrig nämnt att det ska vara fullt. Kan de avslå en ansökan om tex stödboende och behandlingshem för att det är fullt?
    Jag tänker att man godkänner det men i sånna fall kan få vänta på att det finns plats..
  • Anonym (Soc.)

    Tyvärr är det svårt. Om man inte överklagar. De flesta kommuner hänvisar till öppenvård in absurdum. De första som ber om behandlingshem får aldrig ens ett ordentligt avslag. Om man inte känner till sina rättigheter. Om han ansöker om behandlingshem ska detta utredas och han ska få ett formellt och skriftligt avslagsbeslut. Detta avslagsbeslut ska han överklaga. De flesta ids inte göra detta, utan tänket att det ändå är kört. Missbrukare är en svag grupp där det är lätt för soc att slarva över det som man egentligen har laglig rätt till. Faktum är att förvaltningsrätten (dit man överklagar) är mycket mer generös i sina bedömningar än vad kommunerna är så chanserna att få rätt i förvaltningsrätten är ganska stor.

    Som sagt se först och främst till att få ett skriftligt avslag. Om ni haft vårdplanering på avdelningen så finns det även dokumenterat i hans journal att han bett om behandlingshem. Använd er av det. Om läkaren är mycket orolig kan han även göra en LVM anmälan. En sådan väger tungt.

  • Anonym (Soc.)
    Woopsie skrev 2019-06-11 20:48:49 följande:

    Om han själv visar att han är motiverad så låter det ju helt förkastligt! Antar att det är fullt överallt och att han därför inte får nån plats.


    Platsen finns det alltid. Enbart en fråga om ifall socialtjänsten köpet platsen eller ej.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Exet) skrev 2019-06-11 21:06:50 följande:

    Ja han vill verkligen få hjälp att bli frisk den här gången! Men socialsekreteraren har aldrig nämnt att det ska vara fullt. Kan de avslå en ansökan om tex stödboende och behandlingshem för att det är fullt?

    Jag tänker att man godkänner det men i sånna fall kan få vänta på att det finns plats..


    Nej man kan inte avslå för att det är fullt. Om beslut fattats om att han ska få denna insats så köper man plats det det finns.
  • Anonym (Exet)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-06-11 21:14:22 följande:

    Tyvärr är det svårt. Om man inte överklagar. De flesta kommuner hänvisar till öppenvård in absurdum. De första som ber om behandlingshem får aldrig ens ett ordentligt avslag. Om man inte känner till sina rättigheter. Om han ansöker om behandlingshem ska detta utredas och han ska få ett formellt och skriftligt avslagsbeslut. Detta avslagsbeslut ska han överklaga. De flesta ids inte göra detta, utan tänket att det ändå är kört. Missbrukare är en svag grupp där det är lätt för soc att slarva över det som man egentligen har laglig rätt till. Faktum är att förvaltningsrätten (dit man överklagar) är mycket mer generös i sina bedömningar än vad kommunerna är så chanserna att få rätt i förvaltningsrätten är ganska stor.

    Som sagt se först och främst till att få ett skriftligt avslag. Om ni haft vårdplanering på avdelningen så finns det även dokumenterat i hans journal att han bett om behandlingshem. Använd er av det. Om läkaren är mycket orolig kan han även göra en LVM anmälan. En sådan väger tungt.


    Tack! Jag har frågat en vän som är socionom men inte jobbar med just detta och hon tipsade om samma sak. Att han ska överklaga beslutet när han fått avslag vilket han ska ha fått nu då han sökte om just behandlingshem. Men hur får man ett skriftligt avslag om han är på ett härbärge och socialsekreteraren svarar inte ens beredskapsjouren när de ringer för att göra en akutplacering av honom?
    Kan man "begära" ett möte hos socialen för att få beslutet i handen?
    Mitt ex är utskriven från avdelningen nu, men kan läkaren gör en sådan anmälan i efterhand?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Exet) skrev 2019-06-11 21:21:38 följande:

    Tack! Jag har frågat en vän som är socionom men inte jobbar med just detta och hon tipsade om samma sak. Att han ska överklaga beslutet när han fått avslag vilket han ska ha fått nu då han sökte om just behandlingshem. Men hur får man ett skriftligt avslag om han är på ett härbärge och socialsekreteraren svarar inte ens beredskapsjouren när de ringer för att göra en akutplacering av honom?

    Kan man "begära" ett möte hos socialen för att få beslutet i handen?

    Mitt ex är utskriven från avdelningen nu, men kan läkaren gör en sådan anmälan i efterhand?


    Han ska egentligen inte ens behöva be om ett skriftligt avslag det ska ske automatiskt och får man inte tag i socialsekreteraren så ringer man dennes chef och frågar var avslagsbeslutet tagit vägen.

    Läkaren kan glra en sån anmälan även efter att patienten är utskriven.

    Låt dom inte påstå att det besked han fått om behandlingshemmet bara var av rådgivande art och att de därför inte fattat ett formellt beslut. För så får man inte glra även om en del försöker.
  • Anonym (Exet)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-06-11 21:42:46 följande:
    Han ska egentligen inte ens behöva be om ett skriftligt avslag det ska ske automatiskt och får man inte tag i socialsekreteraren så ringer man dennes chef och frågar var avslagsbeslutet tagit vägen.

    Läkaren kan glra en sån anmälan även efter att patienten är utskriven.

    Låt dom inte påstå att det besked han fått om behandlingshemmet bara var av rådgivande art och att de därför inte fattat ett formellt beslut. För så får man inte glra även om en del försöker.
    Tusen tack för hjälpen! Jag ska föra allt vidare till honom så att han vet vad han ska göra och säga.
Svar på tråden Mitt ex med missbruksproblem får knappt hjälp?