Inlägg från: Anonym (Politik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Politik)

    Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?

    Man borde införa andrahandsröstning i Sverige

    Idag har Sverige en 4 procentspärr mot småpartier i riksdagsval/Euval, 3 procent och landstingsvalen och 2 eller 3 procent i kommunvalen. Det gör att det förekommer att väljare undviker att rösta på partier som riskerar hamna under spärren och det förekommer att väljare som taktikröstar på partier som ligger nära spärrgränsen.

    I ett demokratiskt land borde man kunna rösta på sitt favorit parti och samtidigt kunna påverka mandatfördelningen i riksdagen eller någon annan politiska parlament exempelvis i Euvalet till Euparlamentet oavsett hur man än röstar.

    Om ett parti hamnar under partispärren kan det avgöra vilket block som vinner valet.

    Plus stödröster på partierna som ev kommer in i riksdagen pågrund av stödröster/taktikröstming kan få orimligt mycket makt. Plus komma in i riksdagen trots att de enligt vad folket tycker om de politiska partierna om man går efter partispärren inte förtjänar vara där.

    Taktikröstning påverkar även partierna på sikt då de kan få mindre/mer uppmärksamhet, partistöd etc beroende på hur det gått i tidigare val.

    Man borde därför införa ett valsystem där man har 2 val, ett parti som man har som sitt favorit parti och ett andrahandsval som rösten går till om sitt förstahandsval missar partispärren i förutsatt att man röstat på ett parti som i andrahandsval som klarat partispärren.

    Det skulle kunna leda till att partier åker ut ur riksdagen eftersom folk kan sluta helt klart taktikrösta på partier som ligger nära gränsen eller att folk kan helt klart vågar rösta på partier som ligger under gränsen.

    I varje val sedan lång tid tillbaka få man höra om att folk som röstar pågrund av valsystemet av taktiska skäl på något parti.

    Man borde rösta på vad partierna är och tycker helst .

    Inte bara pågrund hur valsystemet är konstruerad främst.

    Det får extra stor betydelse då man inte räknar ens förstahandsval om man undviker att rösta på det partiet om det inte har någon chans att komma in i exempelvis riksdagen i Sverige.

    En röst på ett parti utanför spärren blir inte helt bortkastad dock

    1. Valresultatet sänder ut signaler ut vad för samhälle folket vill ha. Forskare har rapporterat om det.

    2. partistöd och gratis valsedlar på 2,5 procent respektive 1 procent

    3. Det krävs troligen högt stöd i föregående val för att man ska lyckas komma in i riksdagen.

    4. Storleken på partierna påverkar hur media rapporterar om ett enskilt parti. . Ett parti med exempelvis 2.5 procent av rösterna får mer uppmärksamhet än ett parti med 0.1 procent av väljarna.

    5. De kan ha frågor som inte riksdagspartier har.

    6. Om man är emot partispärrarna kan en röst ett mindre parti vara en protest emot vad man anser är odemokratiska valmetoder.

  • Svar på tråden Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?
  • Anonym (Politik)

    Man räknar först de partier som klarat spärrgränsen.

    Sedan undersöker man och räknar de väljare som andrahandsröstat av de som röstar på partier som hamnade under spärren. De fördelas sedan mellan de partier som kommit in i riksdagen.

  • Anonym (Politik)
    Kerubmamman skrev 2019-06-12 14:09:11 följande:

    Menar du att man på valdagen fyller i två valsedlar eller att det blir en andra valdag? (Jag är ovanligt trög idag pga flunsan)

    Jag ser problem med båda varianterna


    Två eller 1 valsedel.

    Att man ska kunna göra en notering.
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Ens röst skulle mycket troligen vara räknas 1 gång och ev andrahandsröst om ens förstahandsval hamnat under spärren.

    Dvs när man fördelar ev andrahandsrösterna så räknar man endast de röster som fördelas på partierna som klarat spärren+andrahandsrösterna.

    Det kommer troligen inte vara så att först räknar man alla giltiga röster och fördelar procentuellt mellan partierna och sedan plus andrahandsrösterna.

    Ett parti som klarat spärren kommer i så fall inte kunna hamna under spärren i andra omgången.

    I andra länder med liknade system kan inte partiet hamna under ev spärr vid andra omgången.

    Det är inte precis demokratiskt om ens röst "försvinner"

    Sedan är det inget krav att andrahandsrösta och de flesta kommer inte göra det bland de "säkra" partierna.

    Sedan kommer det kanske vara så att partierna som inte redovisas under valvakans röster räknas på de partier som förväntas kommer in.

    Det kommer troligen vara som vanligt med valvaka och först vid ett jämnt resultat kommer rösträkningen i praktiken fördröjas.
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Ens röst skulle mycket troligen vara räknas 1 gång och ev andrahandsröst om ens förstahandsval hamnat under spärren.

    Dvs när man fördelar ev andrahandsrösterna så räknar man endast de röster som fördelas på partierna som klarat spärren+andrahandsrösterna.

    Det kommer troligen inte vara så att först räknar man alla giltiga röster och fördelar procentuellt mellan partierna och sedan plus andrahandsrösterna.

    Ett parti som klarat spärren kommer i så fall inte kunna hamna under spärren i andra omgången.

    I andra länder med liknade system kan inte partiet hamna under ev spärr vid andra omgången.

    Det är inte precis demokratiskt om ens röst "försvinner"

    Sedan är det inget krav att andrahandsrösta och de flesta kommer inte göra det bland de "säkra" partierna.

    Sedan kommer det kanske vara så att partierna som inte redovisas under valvakans röster räknas på de partier som förväntas kommer in.

    Det kommer troligen vara som vanligt med valvaka och först vid ett jämnt resultat kommer rösträkningen i praktiken fördröjas.
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Ens röst skulle mycket troligen vara räknas 1 gång och ev andrahandsröst om ens förstahandsval hamnat under spärren.

    Dvs när man fördelar ev andrahandsrösterna så räknar man endast de röster som fördelas på partierna som klarat spärren+andrahandsrösterna.

    Det kommer troligen inte vara så att först räknar man alla giltiga röster och fördelar procentuellt mellan partierna och sedan plus andrahandsrösterna.

    Ett parti som klarat spärren kommer i så fall inte kunna hamna under spärren i andra omgången.

    I andra länder med liknade system kan inte partiet hamna under ev spärr vid andra omgången.

    Det är inte precis demokratiskt om ens röst "försvinner"

    Sedan är det inget krav att andrahandsrösta och de flesta kommer inte göra det bland de "säkra" partierna.

    Sedan kommer det kanske vara så att partierna som inte redovisas under valvakans röster räknas på de partier som förväntas kommer in.

    Det kommer troligen vara som vanligt med valvaka och först vid ett jämnt resultat kommer rösträkningen i praktiken fördröjas.
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Min mobil hängde sig.

    I alla fall.

    Även hur man räknar så kommer det nog I princip aldrig hända att ett parti hamnar under spärren i andra omgången. Om man kollar på hur det gått i valen i Sverige så har det bara hänt 1 gång att ett parti låg nära men över spärren, Kd 4.06 i riksdagsvalet 1991 och troligen skulle partiet inte kunna sänkas lägre ned under spärren även med andrahandsröstning.

    Så du anser inte att det är demokratiskt att införa det?
  • Anonym (Politik)
    Anonym (Politik) skrev 2019-06-12 16:29:47 följande:

    Min mobil hängde sig.

    I alla fall.

    Även hur man räknar så kommer det nog I princip aldrig hända att ett parti hamnar under spärren i andra omgången. Om man kollar på hur det gått i valen i Sverige så har det bara hänt 1 gång att ett parti låg nära men över spärren, Kd 4.06 i riksdagsvalet 1991 och troligen skulle partiet inte kunna sänkas lägre ned under spärren även med andrahandsröstning.

    Så du anser inte att det är demokratiskt att införa det?


    Menade riksdagsvalet 1994 för Kd.
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 18:53:11 följande:

    Jag anser att det är onödigt och att det minskar värdet av ens första röst. Jag tror att folk kommer lägga den på Kalle Anka for shits and giggles och även rösta på pyttesmå partier som inte har någon äkta chans vilket leder till en väldigt massa extra jobb.

    En röst på ett mindre parti kan ju löna sig även i nuläget men det är upp till den individuella personen att avgöra. Jag har röstat på partier som jag varit osäker på huruvida de skulle komma över 4%, det är mitt val och jag hade inte sett det som att min röst försvann om de hamnade under.


    Hur skulle det minska värdet på ens första röst?
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-12 18:53:11 följande:

    Jag anser att det är onödigt och att det minskar värdet av ens första röst. Jag tror att folk kommer lägga den på Kalle Anka for shits and giggles och även rösta på pyttesmå partier som inte har någon äkta chans vilket leder till en väldigt massa extra jobb.

    En röst på ett mindre parti kan ju löna sig även i nuläget men det är upp till den individuella personen att avgöra. Jag har röstat på partier som jag varit osäker på huruvida de skulle komma över 4%, det är mitt val och jag hade inte sett det som att min röst försvann om de hamnade under.


    Hur skulle det minska värdet på ens första röst?
  • Anonym (Politik)
    annabellelee skrev 2019-06-13 10:52:58 följande:

    Detta system skulle främst gynna småpartier som idag inte klarar spärren, och det svensk politik behöver är inte mer splittring och småpartier som käbblar.


    Så du tycker det är okej om samma partier år efter år sitter i riksdagen och det inte handlar enbart om deras politik?

    Sedan med andrahandsröstning borde det kunna leda till att partier åker ur riksdagen då stödröster kan princip försvinna.

    Så du tror inte det skulle kunna gynna alla väljare om deras väljare också påverkar mandatfördelningen i riksdagen?

    Om man vill att inga fler partier ska komma in i riksdagen så kan man ju införa någon maxbegränsning på antal partier som sitter i riksdagen.

    Om fler småpartier skulle gynnas hypotetiskt skulle det kunna leda till att det skulle bli svårare att komma in i riksdagen då rösterna fördelas på fler partier som drar ned varandra under spärren.
  • Anonym (Politik)
    Kjell2 skrev 2019-06-13 11:10:17 följande:

    Begränsningen finns redan idag för att få in för många partier, 4% spärren

    Under min tid som röstar har fyra nya partier kommit in i riksdagen. Några som varit tydliga fokuspartier på en huvudfråga. Har bara ett liten parti en tillräckligt viktigt fråga för väljarna kommer partiet in.


    Det är inte samma sorts begränsning. Hypotetiskt kan det vara 25 olika partier i riksdagen samtidigt. Den reglerar bara procentsatsen för att komma in i riksdagen men förhindrar inte att fler partier än 8 kan komma in i riksdagen

    Systemet idag gör ju att det är extremt svårt att åka ur riksdagen inte bara pågrund av partispärren utan även av andra saker.

    Har du andra förslag på hur partierna ska lättare ska kunna åka ur riksdagen?
  • Anonym (Politik)
    Kerubmamman skrev 2019-06-13 11:53:02 följande:

    Taltikröstningar kommer inte att försvinna eftersom många vill rädda de små partierna i riksdagen från att åka ut. Trots att de är små kan det vara deras mandat som avgör vilket block som vinner.

    Och röstar man på små partier i båda valen så riskerar man ändå att ens röst går till spillo eftersom andrahandsvalet MP/KD/L /V kanske har åkt ut i första omgången.


    ?

    Det borde bli en mindre skillnad jämfört med idag hur det ser ut idag att det kan påverka mandatfördelningen och därmed mindre intresse att stödrösta på småpartier.

    Det kommer troligen inte vara så många röstar på två partier som inte kommer in i riksdagen.

    Jag skulle tippa det blir som i de länder där liknade system finns.

    Att i förstahandsvalet röstar man på sitt favorit parti och i andrahandsvalet taktikröstar man.

    Sedan tror jag många väljare självmant skulle välja något parti som de gillar i andrahandsval som kommer in i riksdagen utan taktikröstning.
  • Anonym (Politik)
    Kjell2 skrev 2019-06-13 11:43:13 följande:

    Höj 4%-spärren

    Inför det engelska systemet med en-personersvalkretsar 

    Känns som du är efter två saker som nog är svårt att kombinera

    1) Lättare komma in i riksdagen för småpartier

    2) Lättare att åka ur för små partier


    Varför skulle det vara svårt att underlätta att det ska bli lättare att komma in i riksdagen och lättare att åka ut?

    Idag så är det extremt mycket svårt att komma in i riksdagen och samtidigt extremt svårt att åka ut?

    Jag tycker även det är viktigt av demokratiska orsaker att folk ska inte känna sig tvungna av valsystemet att inte rösta på sitt favorit parti och samtidigt riskera inte påverka mandatfördelningen i den riktningen som man vill just i det valet.
  • Anonym (Politik)
    Anonym (Politik) skrev 2019-06-13 13:30:29 följande:

    Varför skulle det vara svårt att underlätta att det ska bli lättare att komma in i riksdagen och lättare att åka ut?

    Idag så är det extremt mycket svårt att komma in i riksdagen och samtidigt extremt svårt att åka ut?

    Jag tycker även det är viktigt av demokratiska orsaker att folk ska inte känna sig tvungna av valsystemet att inte rösta på sitt favorit parti och samtidigt riskera inte påverka mandatfördelningen i den riktningen som man vill just i det valet.


    Blev fel ska inte vara ett frågetecken efter" Idag så är det extremt mycket svårt att komma in i riksdagen och samtidigt extremt svårt att åka ut"

    Det går ju göra på många olika sätt.

    Man skulle ju kunna göra så att det ska stå på valsedeln att vid ett scenario där inget av dina andrahandsval inte kommer in i riksdagen.

    Vilket av partierna som har fått genomsnitt 5 procent eller mer i opinionsundersökning väljer du om du skulle vilja rösta på ett parti som sitter i riksdagen.

    De flesta kommer varken andrahandsröst eller ev tredjehandsrösta.

    Men om väljarna inte väljer att rösta på något av partierna som sitter i riksdagen även om de skulle få möjligheten så får borde de få den möjligheten att göra det enligt lagen.
  • Anonym (Politik)
    Anonym (Politik) skrev 2019-06-13 13:38:39 följande:

    Blev fel ska inte vara ett frågetecken efter" Idag så är det extremt mycket svårt att komma in i riksdagen och samtidigt extremt svårt att åka ut"

    Det går ju göra på många olika sätt.

    Man skulle ju kunna göra så att det ska stå på valsedeln att vid ett scenario där inget av dina andrahandsval inte kommer in i riksdagen.

    Vilket av partierna som har fått genomsnitt 5 procent eller mer i opinionsundersökning väljer du om du skulle vilja rösta på ett parti som sitter i riksdagen.

    De flesta kommer varken andrahandsröst eller ev tredjehandsrösta.

    Men om väljarna inte väljer att rösta på något av partierna som sitter i riksdagen även om de skulle få möjligheten så får borde de få den möjligheten att göra det enligt lagen.


    Om inget av dina förstahandsval eller andrahands inte kommer in i riksdagen menar jag angående"Man skulle ju kunna göra så att det ska stå på valsedeln att vid ett scenario där inget av dina andrahandsval inte kommer in i riksdagen"
  • Anonym (Politik)
    Anonym (Politik) skrev 2019-06-13 13:38:39 följande:

    Blev fel ska inte vara ett frågetecken efter" Idag så är det extremt mycket svårt att komma in i riksdagen och samtidigt extremt svårt att åka ut"

    Det går ju göra på många olika sätt.

    Man skulle ju kunna göra så att det ska stå på valsedeln att vid ett scenario där inget av dina andrahandsval inte kommer in i riksdagen.

    Vilket av partierna som har fått genomsnitt 5 procent eller mer i opinionsundersökning väljer du om du skulle vilja rösta på ett parti som sitter i riksdagen.

    De flesta kommer varken andrahandsröst eller ev tredjehandsrösta.

    Men om väljarna inte väljer att rösta på något av partierna som sitter i riksdagen även om de skulle få möjligheten så får borde de få den möjligheten att göra det enligt lagen.


    Om inget av dina förstahandsval eller andrahands inte kommer in i riksdagen menar jag angående"Man skulle ju kunna göra så att det ska stå på valsedeln att vid ett scenario där inget av dina andrahandsval inte kommer in i riksdagen"
  • Anonym (Politik)
    IceKitten skrev 2019-06-13 21:44:13 följande:

    Så om KD hamnar på 3,8% så tar man bort alla deras röster så det ligger på 0% och inte längre får något partistöd? För annars får ju personen som först röstat på KD och sedan M per automatik två röster... En röst som ger KD stöd i form av pengar och en röst som ger M stöd i form av mandat och pengar.


    Det beror på hur själva valsystemet skulle se ut. Man skulle troligen kanske gå efter partistöd efter första omgången och de extra mandaten i andra.

    Men alla personer skulle ju få en möjlighet i så fall att båda påverka procentsatsen för småpartier som för riksdagspartier om de vill.
  • Anonym (Politik)
    Kerubmamman skrev 2019-06-13 23:38:40 följande:

    I valet 2018 var Miljöpartiet rätt nära att åka ut. Om vi då leker med tanken på att deras 16 mandat ska fördelas över högarna Alliansens 143, Rödas 128 och Sverigedemokraternas 62. Skulle de röda känna sig ?bekväma? med sitt beslut att ?släppa ut? MP från riksdagen? Hade Löfven varit statsminister idag?


    Kanske inte

    Men det är ju mer rättvist tycker jag om stödröster upphör.
Svar på tråden Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?