• Anonym (Ts)

    Barn bitit mitt barn

    Mitt barn började förskolan för några mån sedan. Första intrycket av förskolan var bra. Äldre syskon som går där och det är verkligen SUPER på storbarnsavd.

    Men snabbt fick jag en gnagande känsla. Kändes inte helt tryggt att lämna minstingen. Men jag inbillade mig att det var för att jag (pga olika omständigheter) hade dåligt samvete som satte lillen på förskolan betydligt tidigare en storasyskonet.

    Sen kom en första händelse. Ett barn bitit mitt barn. Personal berättar och jag var helt lugn. Jag arbetar inom detta (ej som förskolepersonal men dock insyn i både förskolan och skolans värld utifrån en annan position), har full förståelse och kunskap kring barn. Små barn. Som inte har språket och ibland tyvärr tar till att bitas. Jag tänkte att så länge det är en engångsföreteelse så släpper jag det. Och bad bara personalen ha lite koll framöver.

    Incident nr 2 någon vecka senare: kommer för att hämta vid 14 tiden en fredag. Då är det enbart en helt okänd vikarie där. Med ca 5 barn kring sig. Ser inte mitt barn där och frågar var hen är. ?Jo hen är nog i andra rummet, jag sitter här så barnen inte kommer in i det andra (ett annat rum. De har tre olika rum på avd men brukar ha det tredje stängt. Barnen försökte öppna dörren och gå in) he he...? jag går in där mitt barn är och tänker att det finns fler barn där samt vuxna. Icke. Mitt barn satt där tillsammans med ett annat. Det kändes olustigt direkt. Jag efterfrågade ordinariepersonalen och fick svar att de gått hem för dagen.

    På måndagen ringde jag både förskolechefen och talade med personalen. Mitt barn kunde stoppat små saker i munnen, klättrat upp på bordet, ramlat osv utan att vikarien har någon som helst uppsyn över mitt barn. Inte alls. Ingen chans i världen att avstyra något om något var på väg att hända. Tack och lov hände inget. Talade om detta för förskolechef och personal som alla höll med om att det är beklagligt och att drt inte ska vara så. Minst en ordinarie ska alltid vara på plats och dessutom ska man uppehålla sig i ett rum om det nu råkar vara så att man är ensam vuxen med barnen. Bra samtal. Vi hade samsyn.

    Så ser jag ett märke på mitt barn igår. Frågar då min man om förskolan sagt något vid hämtning för det ser ut som ett bitmärke. Nej säger maken. Och säger att det nog inte är bitmärke. Men så idag när jag hämtar barnen så säger då en i personalen: ja det var ju lite olyckligt med bitmärket och att personalen nog glömt säga till er igår...

    Då har personalen igår glömt meddela oss detta. Och jag blev upprörd. Inte otrevlig alls men sa att detta börjar kännas otryggt. Det är alltid massa vikarier snarare än ordinarie. Och dessa händelser som sker som jag sen inte ens kan få en förklaring för. Bara ?vi vet inte riktigt hur det hände...?. Kan dessutom förklara varför minstingen sovit så dåligt senaste två nätterna. Vaknat orolig under natten. Gråtit. Gnyr i sömnen osv.

    Nu ska jag skicka ett Mail till förskolechefen igen. Vad hade ni skrivit?

    Äldre barnets avd är totala motsatsen. Så stabil och trygga vuxna. Och det knäcker mig inombords att de allra minsta då på förskolan inte har den tryggheten!

    Minstingen är 18 mån.

  • Svar på tråden Barn bitit mitt barn
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-11 21:54:52 följande:

    Förlåt men jag tycker att du överdriver jättemycket. Incident nr två okej. Vikarie ensam med barnen var inte okej. Men resten är bara larvigt från din sida. Barn bits och slås och puttas och det går inte att komma undan. Pedagoger kan inte stoppa allt och bitningar kommer ofta spontant och från ingenstans. De glömde bort att meddela men du fick ju veta dagen efter och hade det varit allvarligt så hade de ringt och meddelat dig. Du måste nog tuffa till dig om du ska klara av resten av ditt barns interaktion med andra barn i förskola, lekparker mm.


    Att barn bits, puttas etc är jag fullt medveten om och lägger ingen direkt vikt vid det så länge det inte är upprepade händelser utav samma barn (bitandet)!

    Att de däremot glömmer berätta pga det enbart varit vikarier där är dock oacceptabelt tycker jag. Och där är ju i princip bara vikarier. Idag hämtade jag och då var det två vikarier. Igår likaså. När jag tänker efter har jag faktiskt inte träffat på hans ansvarspedagog på över en vecka. Men hon kan så klart varit där efter lämningar etc.

    Tuffa till mig. Om du visste vad jag gått igenom med mins barn. Framförallt ettan så skulle du troligtvis inte säga detsamma.

    Och absolut ska jag kunna förvänta mig att personal iaf ska kunna redogöra för vad som hänt! Stoppa händelser nej det går inte alltid att göra. Men större sannolikhet att kunna hindra barn från att bitas, klättra upp på bord och fall ner etc om bemanningen är stabil, och man faktiskt befinner sig i samma rum som barnen.

    Jag beskyller inte någon pedagog för de inträffade händelserna. De går på knäna. Därav mitt samtal med förskolechefen. Det är de som måste agera. Att ha in vikarier hela tiden som alltid är nya är inte okej (utan att överdriva har jag inte sett samma vikarie två ggr på deras avd). Då kommer DEFINITIVT händelser som du nämnt ovan och värre saker ha större sannolikhet att ske.
  • Anonym (Ts)

    Märkligt att det är den enda avd på förskolan (5 avd) som har bekymmer med vikarier? De andra avd har inte detta.

    Som sagt har jag insyn. Det är inte en fungerande avd. Det har jag fått bekräftat både av förskolechef och kollegor med mer insyn.

    Om/när mitt barn gör illa annat barn (ja det kommer hända) så förväntar jag mig att personalen tar det med mig och också hur det blev för det andra barnet och hur det kunde hända (beroende på vad det är så kan man absolut ha så pass koll att man ska kunna redogöra för det).

    Ha koll på barnen. Japp så till vida att de sällan är ensamma i något rum utan mig. De är i åldrar där de INTE ska lämnas utan uppsyn. Vad som helst kan hända.

    Jag tänker så här. Är jag i samma rum så uppfattar jag iaf vad som händer och kan redogöra för det. Men befinner jag mig i annat rum så är det ganska svårt. Vilket har varit fallet fler ggr här på avd. Avd är väldigt stor. Stora rum och flera rum att vara mellan. Har man brist på personal så får man krympa utrymmet och uppehålla sig i ett rum eller två beroende på hur många pedagoger man är.

    Någon fråga om antal barn o ped? 18 barn 12 mån-2,5 år och 3 ped. 1 heltidare.

  • Anonym (Ts)
    Tiina87 skrev 2019-06-12 16:44:42 följande:

    Om det inte är en fungerande avdelning kan vara en av orsakerna till att det är svårt att få fasta vikarier... så nej, inte speciellt märkligt. Många timvikarie tar pass på de avdelningar de trivs på.

    Tyvärr så kan man inte ja 1-1 (1-2) bemaning på en förskola även om det hade vart drömscenarier. Då innebär det att det av och till blir barn som är "själva" en stund under dagen. Och det gör normalt sätt bra.


    Absolut så kan det vara. Och det tycker jag inte är något man som förälder bara ska acceptera. Det är en organisations och ledarskapsfråga! Jag lägger inte skuld på enskilda pedagoger.

    Nu har jag fått veta så mkt att det är samma barn som bitit dessa gånger. O mitt barn är som tur är inte så bräcklig utan ganska bastant och har skinn på näsan, och låter sig lätt tröstas. Mitt barn är allt annat än oskyldig och lugn. Men pedagogerna har efter den andra händelsen upprättat en handlingsplan då de själva tycker att de behöver ha bättre koll och se i vilka situationer fetta händer samt informera vikarier mer om var man kanske måste ha ögonen öppna lite mer. Mitt barn är inte den enda som fått utstå bitande utav samma barn.

    Vad gäller de andra organisatoriska bitarna så sa pedagogen själv idag att de har haft och har det fortsatt tufft med att få till samarbetet mellan varandra och få stabilitet. De behöver hjälp och stöttning i det och tackade för att jag tagit kontakt med förskolechefen som nu ?äntligen lyssnar och ser att det inte bara är vi som beklagar oss?.

    Vi ska ha ett möte framöver alla tillsammans.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2019-06-12 08:38:40 följande:

    Tycker också att du överdriver och är överbeskyddande.

    Barn bits, och ditt barn kommer också göra illa ett annat barn någon gång.

    Är det en småbarnsavdelning? Isf borde verksamheten var småttinganpassad så att det inte ska finnas små grejjer som barnen kan stoppa i munnen.


    Det är småbarnsavdelning. Där finns dock lego för de lite äldre barnen (3 åringarna) samt pärlor och annat som inte ligger i barnhöjd men det räcker med att de tar en stol och ställer sig på det för att få tag i det.

    Och skulle mitt barn göra annat barn illa så ser jag det som ytterst viktigt att jag meddelas om det och att jag också får veta hur det blev med barnet, om det hänt tidigare eller är en engångsföreteelse, hur det skedde osv. Händer det upprepade gånger så förväntar jag mig att vi samarbetar ihop för att se till att minimera sådana händelser. Att de observerar mitt barn för att se om han ter sig oroligt eller liknande. Att de har en plan för hur de ska hantera det när det sker.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-12 19:35:12 följande:

    Du verkar ha dina egna svar så varför ens lägga upp en tråd. Vi svarar utifrån den informationen du lämnat. Sen passar inte de svar så då spär du på lite mer. Om det är så himla dåligt byt förskola.


    Var spär jag på lite mer? Om du syftade på sista inlägget jag la upp så är det ny info jag fick vid hämtningen idag...

    ingen spär på något. Helt galet vad folk på detta forum ska lägga ord i mun på andra.

    Jag la upp tråden från första början för jag ville se om någon kunde tillföra något i vad jag skulle ha med mig i min dialog med förskolechefen. Jag frågade inte om någon tyckte jag överdrev eller ej... men det är de som tycker så fria att tycka. Jag hade för avsikt att kontakt fsk chefen oavsett vilket.

    En kommenterade något matnyttigt att ha i åtanke (hur vikarier skolas in t ex... tack!) sedan fick jag med mig goda tankar från en kollega också.

    Eftersom mitt äldre barn går på förskolan så vet jag att det i grunden är en välfungerande förskola. Att jag anser att mitt yngre barn också har rätt till samma trygghet, struktur, stabilitet som den äldre har, är inget jag tänker skämmas för eller känna att jag är för överbeskyddad/känslig/överdriven över. Absolut inte! Och jag VET att mitt agerande gagnar alla. Barn som pedagoger.
  • Anonym (Ts)
    Siden skrev 2019-06-12 20:47:08 följande:

    Jag tycker att det är bra att du tar det på allvar och har du tur så bidrar du till en förändring på avdelningen. Man ska lita på sin magkänsla, jag tycker inte alls att det låter bra att dom har så många olika vikarier på en småbarnsavdelning och 18 barn är mycket iben grupp. Mitt barn hade tur mär han skolades in, dom var barasju i hans barngruppp då. Två personal. Han var också runt 18 månader och verkade må toppen. Sedan blev barngruppen plötsligt större efter knappt ett år och numera är det 14 barn. Men ingen ytterligare personal! Jag tycker inte alls avdelningen verkar vara kika välfungerande och mitt barn har blivit biten flera gånger den senaste tiden. Barnen verkar bete sig närmast aggressivt mot varandra. Det är inte ok med så stora barngrupper och så lite personal.


    Jag lider verkligen med personalen. De gör hästjobb men får inga extra resurser. De blir sjuka/vabbar etc som alla andra osv. Därför vände jag mig till fsk chefen om detta då jag anser det vara en organisatorisk fråga till mångt och mycket. Givetvis pratar jag med pedagogerna också, som går på knäna. Och det har jag all sympati för. Däremot så kan jag absolut inte, för den sakens skull, acceptera att mitt barn och andras inte har en stabilitet och trygghet på förskolan. Då måste jag agera och hoppas att de är lyhörda.

    Det låter väldigt jobbigt att ditt barn blivit biten så mkt. Vad har er förskola gjort åt saken? Hur har de hanterat det?
Svar på tråden Barn bitit mitt barn