• 123456789000

    Ni som har snittats

    Hej!

    Ni som har genomgått kejsarfödsel:

    * Era bästa tips för snabbare återhämtning/bättre smärtlindring efteråt?! Någon som provat gördel tex? (Min första var komplikationsfri, men HELVETE vad jobbigt det var och vad ont det gjorde under lång tid efteråt ???? Det blir ?favorit i repris? i september och vill preppa mig på alla sätt det går för att detta ska bli bättre!.)

    Ni som genomgått fler än en kejsarfödsel:

    * Var tiden efteråt lättare eller svårare/mer smärtsam andra gången?

    Tack!!

  • Svar på tråden Ni som har snittats
  • syntharen

    Med andra barnet blev jag akutsnittad och sövd. Då hade jag jävligt ont i magen trots morfin. Det blev bättre efter ca 2 dygn men jag hade rätt ont i några veckor efteråt.

    Med tredje barnet fick jag ett planerat snitt och efteråt upplevde jag inte alls att jag hade lika ont. Jag klarade att gå upp på benen efter ca 7-8 timmar (och det var mer för att jag kände att bedövningen inte hade släppt helt förrän efter så länge, annars hade jag gått upp tidigare) och bytte blöja och allt direkt (andra barnet klarade jag knappt att lyfta det första dygnet).

    Ett tips jag har är att köpa siliconplåster ?Mepiform? heter det. Det hjälper till att läka ärret efteråt och känns skönt mot huden. Ärret kliar mindre också när man har det på.

  • Ignoramus

    Mitt gjorde inte så ont efteråt, att skratta och ta sig upp ur sängen var jobbigt de första dagarna, sen kände jag knappt av det. Så det finns ju hopp om en bättre återhämtning. Såret tog dock lång tid att läka, men jag skyller det på värmeböljan förra sommaren.

    Med det sagt så blev jag förvånad över hur lång tid det tog innan kroppen kändes som sig själv igen. Typ nio-tio månader. Jag är aktiv inom en sport och hade hoppats på att vara tillbaka betydligt tidigare än så, men kroppen sade liksom tvärt nej trots att allt kändes ok till vardags.

  • Anotherone

    Jag har hoppat över det där med gördel helt, har aldrig känts aktuellt.
    Andra gången upplevde jag återhämtningen som tusen gånger värre. Men det beror nog främst på att det var urakut (första var akut). Och jag hade ju kämpat på i massor av timmar innan så på ett sätt blir det ju både en vanlig födsel (och stor påfrestning för kroppen) och sen ett sövt snitt på det. Eller så var det bara slumpen.

  • smurfen 11

    Jag snittades akut i mars i år och det tog ca 2 veckor innan jag ens kunde ta mig upp och ner i säng/stol utan att skrika av smärta. Bebisen fick sambon ta hand om. Hemskt är bara förnamnet. Sen klingade det av, väldigt sakta dock och nu efter ca 12 veckor är det bara lite mindre känsel vid snittet.

    Alvedon och ipren funkade inte för mig. Fick tom morfin och tramadol men det hjälpte inte heller.

    Så inga bra tips tyvärr... Men när jag väl kommit upp ur säng /stol gick jag omkring mycket som ev snabbade på läkning. Lyfte inget tungt alls under ca 4 veckor efter.

  • Omstart2019

    Jag har gjort två akuta snitt och för drygt en vecka sedan ett planerat. Jag tycker inte skillnaden i återhämtning varit särskilt stor mellan de tre. Det har gått bra alla gångerna. Har väl bara försökt komma upp på benen så fort som möjligt på sjukhuset, och även börjat komma ut på promenader så fort jag kunnat hemma (lugna först såklart).


    2007, 2010, och 3/6 2019
  • tossaliten

    Jag har genomgått 2 och ska genomgå ett tredje vilken dag som helst. Jag har aldrig upplevt någon stor smärta. Första 1-2 dagarna hade jag alvedon och nån starkare tablett 1 gång per dag men i övrigt inga problem


    Tror det beror lite på hur snittet ligger med nerver mm. Sedan hur man är som person. 


    Jag ha ringa direkta råd mer än att försöka vara igång och röra sig redan första dagen. Försöka att se till att hålla emot när du ska hosta, nysa samt resa dig ur/i säng/soffa mm. Använda rätt teknik när du reser dig ur sängen t ex.

  • Myrkrypet

    Har gjort ett urakut snitt men var uppe ur sängen efter 8 timmar. Klart det kändes men det görs er väl efter vaginal födsel med tänker jag. Jag valde att inte ta smärtstillande då jag har en känslig mage. Det viktigare att tänka på är ju hur man lyfter bebisen och annat. Tänk på ergonomin så blir det bra.

Svar på tråden Ni som har snittats