• Anonym (Orolig)

    Kränkande handling/våld i lågstadiet

    Har en dotter som går i en klass på lågstadiet. Två gånger på några veckor har hon blivit utsatt för att en äldre elev oprovocerat tagit strypgrepp på henne. Ena gången berättade personalen om detta vid hämtning, andra gången glömdes det bort. Båda gångerna skrevs incidentrapporter av personalen. Efter detta känner sig dottern otrygg - vilket är helt förståeligt, jag känner mig också otrygg med att lämna henne där. Har varit i kontakt med både personal och rektor ang detta men ingen kan garantera att detta inte händer igen. De har sen länge vidtagit vissa åtgärder för att förhindra incidenter som dessa säger de, men uppenbarligen är ju dessa åtgärder inte tillräckliga. Min dotter har kunnat bli utsatt två gånger och det finns ju därför ingenting som säger att det inte kommer ske igen. Jag känner mig helt förtvivlad och uppgiven. Hur går jag vidare med detta?

  • Svar på tråden Kränkande handling/våld i lågstadiet
  • Anonym (M)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-14 10:32:43 följande:

    Att försvara sig är inte fel. Och att koppla ett armlås skadar inte. Sen blir man inte kriminell bara för att man lär sig försvara sig mot våld lagen är tydlig när det gäller självförsvar. Vill du lära dina barn att man inte ska försvara sig? Det är ju snarare ett problem speciellt hos tjejer för dom får ofta den naturliga reaktionen att "frysa till" när dom råkar ut för våldtäkt. Det sker inte om dom tidigt lärt sig att försvara sig. Man lär inte barnen att dom ska gå runt och slåss. Däremot att dom inte bara ska ta emot stryk. Sen återigen att koppla ett armlås är knappast att slåss. Det gör att barnet kan freda sig. Fattar inte din åsikt att barn inte ska få försvara sig. Nödvärnslagen gäller alla bara för att man är barn ska man inte behöva ta stryk. 


    Det ska inte ens behövas. Det enda som behövs i detta fall är att barnet som tar stryptag blir avstängd från skolan och flyttad till en annan skola. Två fel ger inte ett rätt.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2019-06-14 10:36:27 följande:

    Det ska inte ens behövas. Det enda som behövs i detta fall är att barnet som tar stryptag blir avstängd från skolan och flyttad till en annan skola. Två fel ger inte ett rätt.


    *gör.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Je) skrev 2019-06-14 07:41:20 följande:

    Det där hade kunnat vara min son. Jag vet att han vid 2 tillfällen tagit strypgrepp på 2 klasskompisar och även i övrigt har svårt att hantera sina känslor. Har pratat massor med honom, har pratat mycket med skolan, vi har åtgärdsprogram och vi står i kö till bup .

    Jag som förälder hade nog själv tagit kontakt med dig om min son gjort något sånt så vi kunnat prata. Nu verkar inte denna killens mamma kontaktat dig, hur känner du om att prata med henne? Kan du kanske söka kontakt?


    Ja nog är det svårt att få komma in på bup. De har extremt lång kö. Vi har försökt allt för att få komma till bup, men skolan stoppade då de inte tycke det var så stora problem. Det har istället blivit så som vi inte ville från början, slag osv. Är i skolan problemet är som störst är mer krav och tar mer av orken, hemma får h*n sällan utbrott. Dessa barn har ju svårt för mkt intryck osv vilket tyvärr går ut över " vanliga" barn.

    Ingen förälder vill ju att deras barn ska göra illa någon annan.

    Tyvärr är det inte alltid vi fått veta vad som hänt pga byte av personal på fritids utan kan istället få en utskällning av en förälder 2 veckor senare när man träffar denne vid hämtning/ lämning.

    Nu har vi äntligen fått läkartid så vårt barn kan få medicin men väntetiden är 4 månader.

    Tror inte många föräldrar med " normala" barn förstår hur mycket man kämpar för att ens eget och deras barn ska slippa ha det så i skolan.

    Denna väntan är hemsk. Först bup i 1,5 år och för att få diagnos på papper 3 månader sen för att ens få komma på läkarundersökning och efter yttligare väntan att få medicin
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Je) skrev 2019-06-14 07:41:20 följande:

    Det där hade kunnat vara min son. Jag vet att han vid 2 tillfällen tagit strypgrepp på 2 klasskompisar och även i övrigt har svårt att hantera sina känslor. Har pratat massor med honom, har pratat mycket med skolan, vi har åtgärdsprogram och vi står i kö till bup .

    Jag som förälder hade nog själv tagit kontakt med dig om min son gjort något sånt så vi kunnat prata. Nu verkar inte denna killens mamma kontaktat dig, hur känner du om att prata med henne? Kan du kanske söka kontakt?


    Enligt lärarna är det inte bara min dotter som råkat ut för våld från denna elev, möten har hållits angående hans beteende tidigare. Vågar gissa att soc redan är inkopplade i hans fall och han har redan en extraresurs som är med honom i skolan, dessutom borde ju incidentrapporterna kommit föräldrarna till känna så det känns som om det redan händer mkt kring den här eleven. Att jag skulle söka kontakt tror jag inte skulle göra till eller från tyvärr. Det som gör mig orolig är att skolan inte verkar ha vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda mitt barn, och samtidigt råder ju sträng sekretess kring detta (vilket är helt förståeligt) så jag får inte veta så mkt heller.
  • Anonym (ångermanlänning)
    Anonym (M) skrev 2019-06-14 10:36:27 följande:
    Det ska inte ens behövas. Det enda som behövs i detta fall är att barnet som tar stryptag blir avstängd från skolan och flyttad till en annan skola. Två fel ger inte ett rätt.
    Tyvärr kommer det alltid förekomma och barn lever även utanför skolan. Sen brukar inte skolor ta tag i det och som jag skrev skadar det inte att lära barn försvar utan att skada. Kommer aldrig förstå föräldrar som dig som tycks anse att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Om dom istället kopplar ett armlås då slipper dom stryk. Var själv bra på det som barn. När det var någon bråkstake som ville slå mig då vred jag bara om deras arm och låste den. Efter ett tag lärde alla bråkstakar det och ingen försökte slå mig. Blev jag kriminell? Blev jag våldsam? Nej snarare tvärtom har aldrig varit i slagsmål i vuxen ålder och skulle aldrig använda våld om det inte är nödvändigt. Men jag slapp stryk i skolan.
  • Anonym (M)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-14 12:55:13 följande:

    Tyvärr kommer det alltid förekomma och barn lever även utanför skolan. Sen brukar inte skolor ta tag i det och som jag skrev skadar det inte att lära barn försvar utan att skada. Kommer aldrig förstå föräldrar som dig som tycks anse att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Om dom istället kopplar ett armlås då slipper dom stryk. Var själv bra på det som barn. När det var någon bråkstake som ville slå mig då vred jag bara om deras arm och låste den. Efter ett tag lärde alla bråkstakar det och ingen försökte slå mig. Blev jag kriminell? Blev jag våldsam? Nej snarare tvärtom har aldrig varit i slagsmål i vuxen ålder och skulle aldrig använda våld om det inte är nödvändigt. Men jag slapp stryk i skolan.


    "barn lever även utanför skolan" så bara för att det handlar om ett barn så tycker du att det är helt okej att barnet tar strypgrepp på andra barn bara de andra barnen kan försvara sig?

    Jag hoppas att du inte har egna barn och om du har det så hoppas jag att du inte hade skrivit likadant och varit nonchalant om det var ditt barn som blev utsatt för strypgrepp som i sin tur faktiskt kan leda till döden om det vill sig riktigt illa.
  • molly50
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-12 11:13:20 följande:

    Har en dotter som går i en klass på lågstadiet. Två gånger på några veckor har hon blivit utsatt för att en äldre elev oprovocerat tagit strypgrepp på henne. Ena gången berättade personalen om detta vid hämtning, andra gången glömdes det bort. Båda gångerna skrevs incidentrapporter av personalen. Efter detta känner sig dottern otrygg - vilket är helt förståeligt, jag känner mig också otrygg med att lämna henne där. Har varit i kontakt med både personal och rektor ang detta men ingen kan garantera att detta inte händer igen. De har sen länge vidtagit vissa åtgärder för att förhindra incidenter som dessa säger de, men uppenbarligen är ju dessa åtgärder inte tillräckliga. Min dotter har kunnat bli utsatt två gånger och det finns ju därför ingenting som säger att det inte kommer ske igen. Jag känner mig helt förtvivlad och uppgiven. Hur går jag vidare med detta?


    Jag tycker att du ska anmäla detta både till polisen och till skolinspektionen om du inte redan gjort detta.
    Polisanmälan lär säkert läggas ner. men soc kommer nog att bli inkopplat. Det här barnet verkar behöva hjälp.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2019-06-14 13:16:31 följande:

    Jag tycker att du ska anmäla detta både till polisen och till skolinspektionen om du inte redan gjort detta.

    Polisanmälan lär säkert läggas ner. men soc kommer nog att bli inkopplat. Det här barnet verkar behöva hjälp.


  • Anonym (M)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-14 12:55:13 följande:

    Tyvärr kommer det alltid förekomma och barn lever även utanför skolan. Sen brukar inte skolor ta tag i det och som jag skrev skadar det inte att lära barn försvar utan att skada. Kommer aldrig förstå föräldrar som dig som tycks anse att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Om dom istället kopplar ett armlås då slipper dom stryk. Var själv bra på det som barn. När det var någon bråkstake som ville slå mig då vred jag bara om deras arm och låste den. Efter ett tag lärde alla bråkstakar det och ingen försökte slå mig. Blev jag kriminell? Blev jag våldsam? Nej snarare tvärtom har aldrig varit i slagsmål i vuxen ålder och skulle aldrig använda våld om det inte är nödvändigt. Men jag slapp stryk i skolan.


    Anonym (M) skrev 2019-06-14 13:07:00 följande:

    "barn lever även utanför skolan" så bara för att det handlar om ett barn så tycker du att det är helt okej att barnet tar strypgrepp på andra barn bara de andra barnen kan försvara sig?

    Jag hoppas att du inte har egna barn och om du har det så hoppas jag att du inte hade skrivit likadant och varit nonchalant om det var ditt barn som blev utsatt för strypgrepp som i sin tur faktiskt kan leda till döden om det vill sig riktigt illa.


    Och barn som tar strypgrepp kommer INTE "alltid förekomma". Det är ytterst udda, ovanligt och onormalt att ett barn gör så och tyder på någon form av störning och att barnet är i behov av omfattade hjälp och stöd.

    Du kan väl inte på allvar mena att detta är ett helt normalt beteende?
  • Anonym (ångermanlänning)
    Anonym (M) skrev 2019-06-14 13:07:00 följande:
    "barn lever även utanför skolan" så bara för att det handlar om ett barn så tycker du att det är helt okej att barnet tar strypgrepp på andra barn bara de andra barnen kan försvara sig?

    Jag hoppas att du inte har egna barn och om du har det så hoppas jag att du inte hade skrivit likadant och varit nonchalant om det var ditt barn som blev utsatt för strypgrepp som i sin tur faktiskt kan leda till döden om det vill sig riktigt illa.
    Har jag skrivit att jag inte tycker att skolan ska ta tag i det? Jag tycker skolan ska ta det på allvar. Däremot är det inte ansvarsfullt att lära barn att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Hur många barn får inte stryk på grund av det. Och ja stryppgrepp kan vara farligt men vad är det säkraste då? Att köra med ditt sätt och lära barnen att dom inte får freda sig utan får ta emot och sen berätta för någon vuxen. Eller mitt sätt där barnet klarar att ta sig ur stryppgreppet och kan hålla fast den andra tills en vuxen kommer. Mitt sätt fungerar ditt gör det inte. Jag slapp stryk i skolan. Och min systerson hade en kille på skolan som slog honom. Efter att syrran sagt åt honom att försvara sig och jag lärt honom så har han inga problem längre.
  • molly50
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-14 13:48:13 följande:
    Har jag skrivit att jag inte tycker att skolan ska ta tag i det? Jag tycker skolan ska ta det på allvar. Däremot är det inte ansvarsfullt att lära barn att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Hur många barn får inte stryk på grund av det. Och ja stryppgrepp kan vara farligt men vad är det säkraste då? Att köra med ditt sätt och lära barnen att dom inte får freda sig utan får ta emot och sen berätta för någon vuxen. Eller mitt sätt där barnet klarar att ta sig ur stryppgreppet och kan hålla fast den andra tills en vuxen kommer. Mitt sätt fungerar ditt gör det inte. Jag slapp stryk i skolan. Och min systerson hade en kille på skolan som slog honom. Efter att syrran sagt åt honom att försvara sig och jag lärt honom så har han inga problem längre.
    Jag hade också problem med barn som retade mig och var elaka i skolan.
    Jag slog tillbaka. (Och det var inget någon hade lärt mig utan det skedde bara när jag kom till en gräns där jag hade fått nog)
    En av mina plågoandar slutade och gjorde mig inget mer. Men resten fortsatte. Och blev värre!
    Så det är inte alltid det funkar att försvara sig och slå tillbaka.
    Det här är något som skolan måste ta tag till.
    Våld ska inte bemötas med våld.
    Det här barnet behöver hjälp och det måste skolan och föräldrarna se till att det får.
    Och skolan måste se till att ha personal som punktmarkerar barnet och ser till att det inte kan göra något.
    Alla barn ska kunna känna sig trygga i skolan.
  • Tecum
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-06-14 13:48:13 följande:
    Har jag skrivit att jag inte tycker att skolan ska ta tag i det? Jag tycker skolan ska ta det på allvar. Däremot är det inte ansvarsfullt att lära barn att dom inte ska försvara sig bara för att dom är barn. Hur många barn får inte stryk på grund av det. Och ja stryppgrepp kan vara farligt men vad är det säkraste då? Att köra med ditt sätt och lära barnen att dom inte får freda sig utan får ta emot och sen berätta för någon vuxen. Eller mitt sätt där barnet klarar att ta sig ur stryppgreppet och kan hålla fast den andra tills en vuxen kommer. Mitt sätt fungerar ditt gör det inte. Jag slapp stryk i skolan. Och min systerson hade en kille på skolan som slog honom. Efter att syrran sagt åt honom att försvara sig och jag lärt honom så har han inga problem längre.
    Nej du har fel. Det är och förblir skolans ansvar att ta tag i detta. Ungen ska punktmarkeras som Molly skrev. Även om TS` barn lär sig att försvara sig och slipper rötägget kanske han ger sig på andra. Han kanske är fysiskt starkare och ger sig på mindre barn, de klarar inte att försvara sig. Men om du lägger över ansvaret på offret ser skolan det som ett skäl att slippa agera "hon löste det själv". Men då flyttar man bara över problemet på andra barn...
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Punktbevaka) skrev 2019-06-12 20:26:47 följande:
    Troligtvis inte. De räknar med max 40% då operationen i sig utgör en stor risk. 65% om jag gör den utomlands, men då får jag bekosta 75%av operation och efterföljande rehab själv. Men som tröst får jag 393 kr i månaden av AFA så länge mitt handikapp består och jag är anställd av arbetsgivaren. Vilken går ut 19/6.

    Ta kontakt med ditt försäkringsbolag, FK, och alla instanser du kan komma på. Barn är ömtåligare än vuxna, men vad de utsätts för under barnaålder kan ge konsekvenser som vuxen. De är ju inte färdigväxta .Se till att skolan tar aktivt ansvar över DITT barns säkerhet. Det är viktigare än allt annat.
    Men fy så hemskt.

    Är barnet ångerfullt?
  • Anonym (ångermanlänning)
    Tecum skrev 2019-06-14 16:47:54 följande:
    Nej du har fel. Det är och förblir skolans ansvar att ta tag i detta. Ungen ska punktmarkeras som Molly skrev. Även om TS` barn lär sig att försvara sig och slipper rötägget kanske han ger sig på andra. Han kanske är fysiskt starkare och ger sig på mindre barn, de klarar inte att försvara sig. Men om du lägger över ansvaret på offret ser skolan det som ett skäl att slippa agera "hon löste det själv". Men då flyttar man bara över problemet på andra barn...
    Återigen skolan ska ta ansvar men det vet du lika väl som jag att dom sällan klarar av och då hjälper det att kunna försvara sig. Sen spelar det ingen roll om det är en fysisk starkare. Bråkstaken i min skola vara starkare än mig men jag klarade av honom ändå.
  • Anonym (Skolan är en papperstiger)
    Anonym (M) skrev 2019-06-14 10:36:27 följande:
    Det ska inte ens behövas. Det enda som behövs i detta fall är att barnet som tar stryptag blir avstängd från skolan och flyttad till en annan skola. Två fel ger inte ett rätt.
    När blev självförsvar ett fel?

    Ska inte behövas? Men de vuxna är ofta riktiga papperstigrar. De saknar makt, de kan inte ens flytta på ett barn som slår andra barn. 
  • molly50
    Anonym (Skolan är en papperstiger) skrev 2019-06-16 02:07:08 följande:
    När blev självförsvar ett fel?

    Ska inte behövas? Men de vuxna är ofta riktiga papperstigrar. De saknar makt, de kan inte ens flytta på ett barn som slår andra barn. 
    Men det här handlar ju om barn på lågstadiet.
    Jag tycker det är bättre om skolan och föräldrarna kan se till att barnet som bråkar får hjälp.
    Och kanske sätta in personal som kan punktmarkera barnet.
    Barnen ska inte behöva lösa det själva.
    Dessutom finns en risk att ytterligare våld förvärrar saken.
    Skolan ska vara en trygg plats. Inte en plats där det är fritt fram att bråka och slåss.
  • Anonym (Skolan är en papperstiger)
    molly50 skrev 2019-06-16 11:21:51 följande:
    Men det här handlar ju om barn på lågstadiet.
    Jag tycker det är bättre om skolan och föräldrarna kan se till att barnet som bråkar får hjälp.
    Och kanske sätta in personal som kan punktmarkera barnet.
    Barnen ska inte behöva lösa det själva.
    Dessutom finns en risk att ytterligare våld förvärrar saken.
    Skolan ska vara en trygg plats. Inte en plats där det är fritt fram att bråka och slåss.
    Klart det är bäst om de vuxna kan se till att alla barn är trygga. 

    Men så är det ju ofta inte.  Ska man råda sitt barn att ständigt hålla sig i närheten av "fröknarna" för att vara trygg?

    Jag tycker det snarare är bra om man kan uppmuntra sin dotter att försvara sig. I stället för att lära henne att hon inte kan göra nåt om en våldsam kamrat slår henne. Dvs att hon måste springa undan. Tvärtom är det bra att lära barnen, även flickorna självförsvar. Om några år riskerar hon att bli våldtagen, bättre att ha lärt sig självförsvar än att "frysa" och bli helt hjälplös.

    Om tjejerna började slåss när de blir trakasserade av killar i skolan, så skulle skolan ta det på större allvar. Väldigt bekvämt för skolan att bara killarna bråkar medan tjejerna är passiva och "snälla".
  • molly50
    Anonym (Skolan är en papperstiger) skrev 2019-06-16 14:02:23 följande:
    Klart det är bäst om de vuxna kan se till att alla barn är trygga. 

    Men så är det ju ofta inte.  Ska man råda sitt barn att ständigt hålla sig i närheten av "fröknarna" för att vara trygg?

    Jag tycker det snarare är bra om man kan uppmuntra sin dotter att försvara sig. I stället för att lära henne att hon inte kan göra nåt om en våldsam kamrat slår henne. Dvs att hon måste springa undan. Tvärtom är det bra att lära barnen, även flickorna självförsvar. Om några år riskerar hon att bli våldtagen, bättre att ha lärt sig självförsvar än att "frysa" och bli helt hjälplös.

    Om tjejerna började slåss när de blir trakasserade av killar i skolan, så skulle skolan ta det på större allvar. Väldigt bekvämt för skolan att bara killarna bråkar medan tjejerna är passiva och "snälla".
    Jag tycker skolan ska se till att ordna med personal som kan ta sig an just det här barnet och se till att det får hjälp.
    Det är uppenbart att barnet inte mår så bra och då gör inte våld saken bättre.
    Jag försvarade mig själv mot mina plågoandar när jag gick i skolan. Och det blev värre för mig.
    Så det är inte alltid det fungerar att möta våld med våld.
  • Anonym (Skolan är en papperstiger)

    Det är ju just när barnen går i lågstadiet som en tjej har möjlighet att försvara sig mot en kille. I den åldern är det inte självklart att killar är starkare än killar.

    En annan sak är det om det är flera mobbare mot en. Om skolan inte klarar av det (det brukar de inte göra), så blir det att byta skola och sen anmäla till Skolverket.

  • Anonym (ångermanlänning)

    Det märks att många har gått i skyddad verkstad när dom gick i skolan. När jag gick i skolan så kunde man inte vänta sig mycket hjälp av lärarna och speciellt som kille var det djungelns lag. Ville man slippa skít då fick man försvara sig, Eller få någon som försvarade en jag brukade försöka försvara dom mindre killarna. Var inte så stor själv men kampsportsintresserad och det hade jag nytta av. Men som sagt var det är ytterst sällan skolan är till nytta när det gäller att stoppa våld dom vill helst stoppa huvudet i sanden. Givetvis ska man försöka driva på skolan så mycket som möjligt men bara för det ska man inte låta sina barn bli en slagpåse. Och det finns som jag skrev tekniker som dom kan lära sig som inte skadar den andra men som får dom att sluta.

Svar på tråden Kränkande handling/våld i lågstadiet